شناسهٔ خبر: 67081036 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برآورده‌شدن آرزوی ۲۸ ساله گنبدی‌ها در دولت شهید رئیسی

گنبدکاووس- ایرنا- بهره‌برداری از مرحله نخست طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهر ۱۷۵ هزار نفری گنبدکاووس بعداز ۲۸ سال چشم انتظاری، از اقدمات ارزشمند دولت انقلابی و جهادی سیزدهم و شهید آیت الله رئیسی است که برای همیشه در خاطر اهالی شیعه و اهل سنت این دیار به یادگار خواهد ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، طرح مطالعه و اجرای پروژه ملی جمع آوری و تصفیه فاضلاب گنبدکاووس باتوجه به شرایط توپوگرافی و هم‌ترازی زمین در نقاط مختلف این شهر، بالا بودن سطح آب‌ زیرزمینی و آبگرفتگی معابر با کمترین بارش باران و ورود فاضلاب‌های خانگی به کانال‌های هدایت آب‌های سطحی در اوائل دهه ۷۰ آغاز شد.

مطابق اعلام مسوولان آب و فاضلاب گلستان، قبل از روی کارآمدن دولت انقلابی و جهادی آیت الله رئیسی، برای پروژه ملی جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر گنبدکاووس در دولت‌های قبل در مجموع ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده بود.

انجام ۳۸ درصد شبکه درون شهری به مقدار ۸۳ کیلومتر، ۴۱ درصد از ساخت ۹ ایستگاه پمپاژ و ۸۷ درصد احداث تصفیه خانه فاضلاب، از جمله اقدمات انجام شده در طرح ملی جمع‌آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس از سال ۱۳۷۴ تا پایان سال ۱۴۰۰ است که رساندن شبکه‌های اصلی و فرعی درون شهری این طرح به ۲۰۰ کیلومتر، تکمیل ۹ ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه آن هنوز باقی مانده بود.

حرکت لاک‌پشتی این طرح ملی علاوه بر سختی‌هایی که برای شهروندان گنبدی در رفت و آمدهای درون شهری و نیز تحمل بوی تعفن ناشی از فاضلاب‌ خانگی به‌خصوص در تابستان ایجاد کرده بود، ورود فاضلاب‌های خانگی و شهری به ۲ رودخانه واقع در قسمت شمال و جنوب این شهر هم سبب ایجاد برخی آلودگی‌ زیست محیطی و صحنه‌های ناخوشایند و آزارهنده شده بود.

برآورده‌شدن آرزوی ۲۸ ساله گنبدی‌ها در دولت شهید رئیسی تصفیه خانه فاضلاب گنبدکاووس

با روی کار آمدن دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و سفر ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ آیت الله رئیسی و برخی اعضای هیات دولت به استان گلستان، تکمیل مرحله نخست طرح ملی جمع آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس در دستور کار قرار گرفت و دولت هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال برای این پروژه اعتبار پیش‌بینی کرد.

اختصاص این اعتبار اگرچه برای تکمیل کامل طرح ملی جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب گنبدکاووس که در مجموع ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی و افزون بر ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت، کافی نبود اما امید را در مردمان این شهر برای بهره‌برداری مرحله نخست این پروژه ملی زنده کرد.

پس از تصویب اعتبارات سفر ریاست جمهوری به گلستان، ۲۱۰ میلیارد ریال برای این طرح تخصیص یافت و چند ماه بعد از آن نیز مراسم از سرگیری عملیات اجرایی تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر گنبدکاووس روز ۶ خرداد ۱۴۰۱ باحضور «اتابک جعفری» رییس هیات مدیره و مدیرعامل پیشین شرکت مهندسی آب و فاضلاب، نائب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، چند نماینده مردم گلستان در مجلس و مدیران استانی و این شهرستان شروع شد.

به گفته مدیرعامل پیشین شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، با راه‌اندازی تصفیه خانه فاضلاب شهر گنبدکاووس، سه میلیون مترمکعب آب از محل بازچرخابی پساب در مرحله نخست و در مرحله نهایی نیز حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب برای مصارف کشاورزی، صنعتی، خدمات و فضای سبز تامین خواهد شد.

جعفری اضافه کرد: تکمیل مرحله نخست تصفیه خانه فاضلاب گنبدکاووس هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تلاش وزارت نیرو تامین و تخصیص کامل آن از منابع ملی، استانی و سفر رییس جمهور، بهره‌برداری مرحله نخست این پروژه ملی طی یک سال است.

متعاقب این سفر هم قراردادهایی به ارزش ۸۱۰ میلیارد ریال از محل منابع سفر استانی رئیس جمهور برای تکمیل پروژه ملی فاضلاب گنبدکاووس بسته شد و مقدمات افتتاح مرحله نخست تصفیه خانه فاضلاب این شهر تا سفر دوم آیت الله رئیسی به استان گلستان در ۳۰ آذر ۱۴۰۲ فراهم گردید.

اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه حوزه آب و فاضلاب گلستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان هم با تجلیل از تلاش‌ دولت سیزدهم در بخش آب و فاضلاب بیان کرد: دولت با اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار خدمت بزرگی به تامین آب آشامیدنی مردم این استان کرد.

ابوالفضل رحیمی افزود: خشکسالی‌ مداوم در گلستان ضرورت توجه جدی به تامین آب مورد نیاز مردم را به اولویت نخست دولت سیزدهم تبدیل کرد و رئیس‌ جمهور در سفر اسفند ۱۴۰۰ خود به این استان، گام‌های بلندی در بخش تامین آب آشامیدنی و همچنین تکمیل پروژه نیمه تمام و ۲۸ ساله فاضلاب شهر گنبدکاووس برداشت.

وی اضافه کرد: دولت سیزدهم برای افتتاح مرحله نخست طرح جمع آوری فاضلاب گنبدکاووس هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تخصیص داد تا عملیات اجرایی تکمیل تصفیه خانه، ایستگاه پمپاژ شماره ۹ و ۳۰ کیلومتر شبکه انتقال این طرح در کمتر از ۲ سال به بهره‌برداری برسد.

رحیمی ادامه داد: با بهره‌برداری از مرحله نخست طرح ملی فاضلاب گنبدکاووس در هر شبانه روز ۱۷ هزار مترمکعب فاضلاب شهری بازچرخابی و تصفیه می‌شود.

همچنین معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب گلستان هم به ایرنا گفت: پس از افتتاح مرحله نخست طرح ملی جمع آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس، برای تکمیل مراحل باقی مانده این پروژه در سال جاری نیز ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

سیدمحمدجواد حسینی بابیان اینکه اعتبارات پیش بینی شده از منابع مختلف (سفر دوم ریاست جمهوری، ملی و استانی) است، افزود: ۲۰۰ میلیارد ریال این اعتبارات برای احداث و تکمیل ۲ ایستگاه پمپاژ شماره چهار و هشت، ۱۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل محوطه و دیزل تصفیه خانه فاضلاب و بقیه نیز برای اجرای شبکه انتقال اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: مناقصه انتخاب پیمانکار برای انجام هر یک از پروژه‌های اشاره شده، درحال برگزاری است که با مشخص شدن نتیجه مناقصه‌ها، عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

گنبدکاووس با حدود ۱۷۵ هزار نفر جمعیت و ۲۸ کیلومتر مربع وسعت، دومین شهر بزرگ استان گلستان است.

نظر شما