شناسهٔ خبر: 67076058 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جشنواره گلاب گیری «شاه ناجر» نوشهر در تقویم گردشگری ثبت شد

نوشهر- ایرنا - جشنواره گلاب گیری شاه ناجر بخش کجور نوشهر امروز (شنبه) در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت و در سومین جشنواره گلاب گیری و نخستین مراسم گل غلتان با حضور شماری از مسوولان نوشهر و اهالی روستا از این رویداد رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، صدور گواهی نامه، ثبت این جشنواره در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران برابر ضوابط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند گامی همسو در راستای تحقق موضوع ساماندهی و حرفه ای سازی گردشگری رویداد از راهبرد ساماندهی مقصدها و مسیرهای جدید گردشگری در سند تحول دولت مردمی رویداد گردشگری به شمار آید.

حسین متاجی، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر در این آیین اظهار کرد: گواهی نامه این رویداد از آنجایی که هر ساله از اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه زمان برداشت گل محمدی در این روستا آغاز می شود به شمار «۲۰۳۲۶۶۹۰» در فهرست رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

شاه ناجر چند سالی است که به علت برخورداری از رویشگاه های گیاهان دارویی به ویژه گل های محمدی با همراهی روستاییان این خطه غربی از استان مازندران به روستای جشنواره ها شهرت پیدا کرده است و به همین خاطر هر ساله در ماه های اردیبهشت و خرداد ماه درست همزمان با فصل برداشت این گونه ارزشمند، سودمند و ارز آور در کشور یکی از روزها با همراهی یکی از مزرعه داران تولید کننده گل های محمدی با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری مزرعه ، آشنایی با توانمندی های روستاهای بخش کجور ، کسب و کار و نوع محصولات مردمان این دیار علویان این جشنوار برگزار می شود.

این جشنواره در حالی امروز در این نقطه روستایی غربی مازندران برگزار شد که با برنامه های متنوعی نظیر آیین سنتی گلاب گیری ، گل غلتان ، موسیقی های سنتی مانند دف زنی ، ساز و نی نوازی ، توزیع انواع دمنوش ، آش و نان محلی و سایر محصولات تولیدی روستا میان حاضران، حال و هوای دیگری به این فضای نشاط آفرین بخشید.

یکی از تولید کنندگان گل های محمدی و انواع عصاره گیاهان دارویی در آیین برگزاری این جشنواره گفت: حدود ۱.۵ هکتار از اراضی خود را به سطح زیر کشت مزرعه تولید گل های محمدی در این روستا اختصاص دادم که سالانه به طور متوسط مقدار بیش از چهار تن گلاب از این محصول استحصال می شود.

محمد مشایخ حسینی افزود: سال ۱۳۹۱ به کاشت گل محمدی در این روستااقدام کردم و در ادامه هم سال ۱۳۹۶ با خریداری و تهیه صنایع تبدیلی و تجهیزات وابسته تلاش برای تولید انواع اسانس یا عصاره گیاهان دارویی نمودم و از آن سال تاکنون به دلیل اطلاع رسانی گسترده و تبلیغات بیشتر به فضل الهی این روزها شاهد حضور گردشگران و مسافران در این خطه از استان مازندران هستیم.

این تولید کننده با اشاره به آنکه مهمترین ارکان صنعت گردشگری، فراهم بودن زیرساخت ها است، گفت: از مسوولان می خواهیم نسبت به ایمن سازی راه های دسترسی و همچنان ارایه خدمات به ویژه وام های بانکی کم بهره به این قشر مولد و بالنده در این منطقه توجه ویژه ای داشته باشند.

روستای شاه ناجر پوشیده از انواع گیاهان دارویی با جمعیتی دست کم ۵۰۰ نفر در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری ضلع جنوبی شهر نوشهر واقع است که از شمال به روستای صالحان ، جنوب منطقه ورازان و شرق به رشته کوههای البرز مرکزی مشرف است.

براساس گزارش جهاد کشاورزی نوشهر در بخش کجور این شهرستان ۱۷ بهره بردار مقدار ۳۵ تن گل محمدی در این بخش تولید کنند و با توجه به موقعیت بسیار مطلوب این خطه غربی استان مانند خاک مرغوب، آب و های مساعد و ارتفاع زیاد از سطح دریا شرایط خوبی برای تولید انواع گیاهان دارویی دارد.

بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر با برخورداری از ۲ نقطه شهری و ۶۴ نقطه روستایی به دلیل دارا بودن آب و هوایی خنک ، قلل و کوه های به هم تنیده البرز مرکزی ، روستاهای آن پوشیده از انواع درختان میوه و علفزارها و آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری و مهم تر از همه محل رویش گیاهان دارویی در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال پذیرای هزاران گردشگر و مسافر است.

نظر شما