شناسهٔ خبر: 67068028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دلالی برای تعیین زمان دروی گندم؛ اتفاق عجیبی که تاکنون نشنیده‌اید

گنبدکاووس- ایرنا- کمبود کمباین در روزهای اوج‌ برداشت گندم در سال پربرکت خوشه‌های طلایی این محصول، موجب ایجاد شغل جدید دلالی برای تعیین زمان درو در گلستان شده و در نهایت هم هزینه کشت و کار را برای صاحبان زمین‌های کشاورزی بالا برده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با فرارسیدن روزهای برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو، پیدا کردن کمباین برای درو، به یکی از نگرانی‌های کشاورزان تبدیل شده و در این میان، کشاورزان خرده مالک گلستانی چاره‌ای جز توسل به دامن واسطه‌هایی که با دریافت مبلغ، زمان درو را تعیین می‌کنند، ندارند.

پس از چند سال همراه با خشکسالی، برکت ناشی از بارش باران الهی در روزهای رشد بوته‌های گندم و جو، نوید بخش سالی پراز برکت و درآمد برای کشاورزان بود اما کمبود وسایل برداشت محصول و در نتیجه اجبار به پرداخت هزینه به دلالان در کنار افزایش خودسرانه قیمت‌ حمل بار، گلایه کشاورزان گلستانی را به همراه داشته و آنان خواستار ورود و برخورد جدی با متخلفان شدند.

یکی از کشاورزان گنبدی به ایرنا گفت: مطابق اعلام مسئولان متولی به اندازه کافی کمباین و کامیون برای برداشت و حمل محصولات کشاورزی گلستان وجود دارد اما در عمل به سختی می‌توان این وسائل را پیدا کرد.

عبدالله چپرلی که چهار هکتار مزرعه گندم دارد، افزود: پس از یک هفته دوندگی با پرداخت پول به یک دلال امکان برداشت محصول برایم فراهم شد و اگر این کار را نمی‌کردم معلوم نبود درآمدی از زمینم داشته باشم یا نه؟

وی اضافه کرد: این دلالان که هر کدام هماهنگ کننده چند دستگاه کمباین هستند، با گرفتن مبالغی از یک تا پنج میلیون ریال (بسته به مقدار زمین و فوریت برداشت) به کشاورزان نوبت برداشت محصول می‌دهند.

چپرلی گفت: قیمت برداشت هر هکتار گندم ۳۰ میلیون ریال و کف قیمت حمل هر تُن محصول هم پنج میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا ۶ میلیون ریال است که کشاورزان به سبب نگرانی از وقوع حوادث احتمالی مانند آتش سوزی و یا کشت محصول دوم، ناچار به پرداخت آن هستند.

وی باتاکید برضرورت نظارت بیشتر مسئولان متولی بر نرخ‌های برداشت و حمل محصولات کشاورزی در گلستان، اظهار کرد: پیش از آغاز فصل برداشت زراعت پاییزه (گندم، جو و کلزا) مسئولان قیمت‌های بسیار پایین‌تری را اعلام کردند اما در عمل مالکان خودروهای برداشت و حمل محصول خودسرانه قیمت تعیین و دریافت می‌کنند.

دلالی برای تعیین زمان دروی گندم؛ اتفاق عجیبی که تاکنون نشنیده‌اید

یک کشاورز دیگر هم گفت: علاوه بر افزایش خودسرانه کرایه برداشت و حمل محصول، ظرفیت بسیاری از مراکز خرید گندم تکمیل شده و یا همراه با صف‌ طولانی است که در این شرایط کشاورزان مجبورند کرایه بیشتری به رانندگان کامیون بپردازند.

غلام حیدری که در منطقه شهرک بهشتی گنبدکاووس سه هکتار زراعت گندم دارد، افزود: اکنون که در زمان اوج برداشت محصول قرار داریم از تعداد کمباین و کامیون‌ها کاسته شده و مالکان این خودروها هم قیمت‌های بالاتری را طلب می‌کنند.

وی اضافه کرد: برخی افراد در قالب نماینده کمباین‌دار یا کامیون‌دار با گرفتن مبالغی از کشاورز، برای زمان برداشت ، زمان تعیین می‌کنند.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس هم با تایید افزایش قیمت برداشت و حمل محصول در این شهرستان گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده، شرکت برنده مناقصه حمل بار که از سوی اداره کل غله گلستان تعیین شده، نتوانسته به تعهدات خود عمل کند.

عبدالملک آرخی افزود: برای رفع این مشکل از ظرفیت دیگر شرکت‌های حمل بار گلستان و گنبدکاووس استفاده می‌کنیم.

وی از تکمیل ظرفیت نیمی از ۱۴ مرکز خرید گندم در گنبدکاووس خبر داد و اضافه کرد: ظرفیت بقیه مراکز هم امروز یا فردا تکمیل خواهد شد و این موضوع هم مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

آرخی ادامه داد: برای رفع این مشکل قرار شد علاوه بر مشخص کردن انبارهای جدید، بخشی از ظرفیت مراکز خرید با انتقال به دیگر مراکز یا خارج از استان خالی شود تا محصول برداشت شده کشاورزان از آنها تحویل گرفته شود.

به گزارش ایرنا، ۱۸ اردیبهشت امسال رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهادکشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفته بود: حدود سه هزار دستگاه کمباین با دریافت معاینه فنی، آماده برداشت، جو، کلزا، گندم و کاملینا در ۵۱۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان هستند.

مریم برزنونی بابیان اینکه بازدید فنی از کمباین‌ها در راستای کاهش ضایعات برداشت محصولات کشاورزی یکی از برنامه‌های مهم جهادکشاورزی است که با جدیت قبل از برداشت محصول انجام می‌شود، از کشاورزان گلستانی خواسته بود تا از کمباین‌های دارای معاینه فنی و درصد پایین ضایعات در جمع آوری محصول استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تمامی سه هزار کمباین معاینه فنی شده در گلستان مشغول برداشت محصول هستند و بر عملکرد آنها از طریق سامانه دریافت سوخت نظارت می‌شود ضمن اینکه هیچ کمباینی بدون دریافت مجوز اجازه خروج از استان را ندارد.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: زمان اوج برداشت گندم و جو در استان است و کُندی برداشت، امری طبیعی است.

برزنونی بابیان اینکه تاکنون ۶۰ درصد مزارع گندم گلستان برداشت شده و پیش بینی می‌شود امسال تولید این محصول راهبردی تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن افزایش یابد، گفت: افزایش خودسرانه قیمت برداشت محصول خارج از قیمت‌های تصویبی در ستاد استان صحیح نیست و دستگاه‌های نظارتی مکلف به برخورد هستند.

وی افزود: طبق اعلام ستاد برداشت محصولات کشاورزی گلستان، امسال نرخ برداشت گندم و جو به صورت هکتاری در اراضی دیم و آبی با کمباین متوسط داخلی ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۱۷ میلیون ریال، با کمباین نیمه سنگین ۱۱ میلیون و ۱۸ میلیون ریال و کمباین سنگین (وارداتی) ۱۹ میلیون و ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و کرایه برداشت دانه روغنی کلزا در هر هکتار با کمباین متوسط (داخلی) مجهز به هد برداشت ۲۸ میلیون ریال، کمباین نیمه سنگین دارای هد برداشت ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال و کمباین سنگین (وارداتی) مجهز به هد برداشت ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تعیین شده بود.

دلالی برای تعیین زمان دروی گندم؛ اتفاق عجیبی که تاکنون نشنیده‌اید

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم ۲۷ اردیبهشت امسال در گفت و گو با ایرنا از ابلاغ کرایه حمل محصولات کشاورزی در این استان خبر داده و گفته بود: ۸۵ شرکت حمل و نقل فعال در گلستان با ۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه وسائل نقلیه از جمله کامیون کار جابجایی محصول از مزرعه تا مراکز خرید را انجام خواهند داد.

عادل مصدقی بابیان اینکه مشکلی برای جابجایی تولیدات کشاورزی گلستان وجود ندارد، افزود: این اداره کل با هماهنگی کانون انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان حمل و نقل کالا استان اقدام به فراخوان کامیون و تریلی از سایر استان‌ها برای تامین وسائل نقلیه مورد نیاز حمل محصولات کشاورزی در روزهای پیک برداشت (خرداد و تیرماه) نیز کرده است.

وی همچنین در خصوص کرایه حمل محصولات کشاورزی نیز اظهار کرد: امسال کرایه حمل بار با کار کارشناسی انجام شده توسط کارشناسان دستگاه‌های مرتبط در ستاد تنظیم بازار و کارگروه برداشت محصولات کشاورزی گلستان نهایی و مورد تصویب قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری گلستان ادامه داد: طبق نرخ تعیین شده برای مسافت صفر تا ۳۰ کیلومتر هر تُن محصول چهار میلیون ریال، ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر چهار میلیون و ۲۰۰ هزار ریال، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر چهار میلیون و ۳۵۰ هزار ریال و ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به عنوان قیمت پایه برای مدت ۲۴ ساعت تعیین شده و در صورت افزایش زمان ماندگاری محصولات در کامیون برای تخلیه، به نرخ کرایه اضافه خواهد شد.

مصدقی به کشاورزان گلستان هم توصیه کرده بود: برای تامین وسائل نقلیه حمل محصولات کشاورزی از شرکت‌های باربری دارای مجوز در استان اقدام کنند تا دچار مشکلاتی از جمله افزایش قیمت خودسرانه حمل بار و سرقت محصول نشوند.

رئیس اداره راهدای و حمل و نقل جاده‌ای گنبدکاووس هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: کرایه‌های تصویب شده حمل بار در ستاد برداشت محصولات کشاورزی گلستان قیمت پایه است و توافقی و برحسب عرصه و تقاضا تعیین می‌شود.

موسی اونق افزود: صاحبان کامیون و تریلی بابت حمل هر تُن محصول کشاورزی بین پنج میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون ریال (بسته به مسافت زمین تا مرکز خرید) از کشاورزان دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: با فروکش کردن اوج برداشت محصولات پاییزه تا چند روز آینده، قیمت‌ها نیز به سطح قیمت پایه تصویبی باز خواهد گشت.

همچنین مطابق گزارش مسئولان جهادکشاورزی گلستان، امسال ۱۲۰ هزار تُن دانه روغنی قابل برداشت از سطح ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در استان است.

علاوه بر این، ۳۸۶ هزار هکتار گندم و ۸۰ هزار هکتار جو در گلستان به زیر کشت رفته که برداشت این محصولات نیز با پیش بینی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تُن گندم و ۱۶۰ هزار تُن جو از اوایل خردادماه شروع شده است.

پیک برداشت محصولات کشاورزی در استان گلستان به مدت ۴۵ روز از خردادماه آغاز می‌شود.

به گزارش ایرنا، اقتصاد اصلی گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت برپایه کشاورزی استوار بوده و در ۶۶۷ هزار هکتار زمین استان اعم از زراعی و باغ فعالیت کشاورزی صورت می‌گیرد.

نظر شما