شناسهٔ خبر: 67049585 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کارشناس مسائل آمریکا در برنامه جهان امروز:

جمهوری‌خواهان نظام قضایی آمریکا را فاسد می‌دانند

کارشناس مسائل آمریکا گفت: جمهوری‌خواهان نظام قضایی آمریکا را فاسد می‌دانند و همه جریانات قضایی علیه ترامپ را بازی سیاسی دولت بایدن علیه او بر‌می‌شمارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ خانم «پَرشَنگ خاک‌پور» با حضور در برنامه «جهان امروز» پنجشنبه شب شبکه خبر با موضوع «آثار مجرمیت ترامپ بر رقابت‌های انتخاباتی آمریکا» به پرسش‌ها در این باره، پاسخ داد. متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11191034"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4253304/11191034?width=600&height=350"></script></div>
 
سؤال: ابتدا یک مروری داشته باشیم بر این که چه اتفاقی افتاد در چند روز گذشته و هیأت منصفه دقیقاً در چه ماجرایی ترامپ را گناهکار دانست؟
پرشنگ خاک‌پور؛ خبرنگار و کارشناس مسائل آمریکا: این پرونده یکی از سه پرونده‌ای است که قرار است به جرم‌های ترامپ رسیدگی شود. در مورد پرونده حق‌السکوت ترامپ به بازیگر غیراخلاقی فیلم‌های آمریکایی است و ماجرای حق‌السکوتی که ترامپ پرداخت کرد تا در انتخابات ۲۰۱۶ این جرم‌های اخلاقی او به نحوی دیده نشود.
در مورد پرونده‌هایی که در فلوریدا و واشنگتن ترامپ خواهد داشت، به موضوعات دیگری در مورد اسناد ملی که در مارالاگو کشف شد و همچنین در ماجرایی که انتخابات ۲۰۲۰ را زیر سؤال می‌برد؛ در آینده دادگاه‌های دیگری خواهد داشت.
سؤال: قرار است دادگاه رأی خود را چه زمانی اعلام کند در همین پرونده حق‌السکوت؟
خاک‌پور: حکم نهایی دادگاه در ۲۱ تیر ماه قرار است صادر شود.
سؤال: این رأیی که هیأت منصفه اعلام کرده و احتمالاً بر اساس همان خواهد بود که قاضی حکم خواهد داد، بر اساس نظرسنجی‌ها، چه تأثیری روی آرای ترامپ می‌تواند داشته باشد؟
خاک‌پور: نتایج نظرسنجی‌ها مختلف بوده، یک نظرسنجی خیلی مهمی که تنها ساعاتی بعد از حکم دادگاه نیویورک توسط خبرگزاری رویترز و مؤسسه ایپسوس انجام شد، نشان داد که یک برتری نسبی را بایدن دارد، به طوری که ۴۱ درصد گفتند که اگر در همان روز انتخابات برگزار می‌شد، به بایدن رأی می‌دادند و ۳۹ درصد گفتند که به ترامپ رأی می‌دادند.
در کل در یک نظرسنجی دیگر؛ ۵۱ درصد کل رأی دهندگان آمریکایی معتقد هستند که حکم دادگاه مبنی بر مجرم بودن ترامپ درست است و معتقدند که در این نقطه دیگر باید ترامپ به کارزار انتخاباتی خود پایان دهد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11191035"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4253304/11191035?width=600&height=350"></script></div>

سؤال: بر اساس آن نظرسنجی که اول گفتید، با توجه به این که تأثیر اصلی‌اش را همان روز قطعاً داشته و ممکن است به مرور زمان کمتر شود، تأثیر فاحشی روی آرای مردمی نگذاشته است؟
خاک‌پور: می‌شود گفت به نحوی خیر، اما نظرسنجی‌ها بنا به تفکیک حزبی خیلی متفاوت است، به نحوی که بسیاری از جمهوری‌خواهان هم‌چنان ترامپ را حتی با وجود این حکم، بی‌گناه می‌دانند. بسیاری از جمله اکثریت آنها این حکم را شاید به نوعی غیرصحیح می‌دانند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11191036"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4253304/11191036?width=600&height=350"></script></div>


سؤال: سوء استفاده قضایی می‌دانند؟
خاک‌پور: بله، در طرف مقابل دموکرات‌ها هستند که اکثریت آنها حکم را صحیح می‌دانند و ترامپ را مجرم می‌دانند.
سؤال: در تحلیل‌ها، مقالات چطور دیده می‌شود؟ فکر می‌کنند تحلیل‌گر‌ها که این ماجرا چه اثری روی نتیجه انتخابات خواهد گذاشت؟
خاک‌پور: تحلیل‌های مختلفی بوده، اما یک نکته قابل توجه این است که هم چنان با وجود این حکم، اکثریت جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها و حتی مستقل‌ها می‌گویند که این حکم تغییر چندانی در نظر آنها برای رأی دادن یا ندادن به ترامپ نداشته است. تحلیل‌ها به این صورت بوده است که رسانه‌های وابسته به دموکرات، ادعا می‌کنند که کسی نباید بالاتر از قانون اساسی باشد و ترامپ را نوعی تهدید علیه امنیت ملی آمریکا و دموکراسی آمریکایی می‌دانند. آنها معتقدند که با ورود کسی مثل ترامپ به کاخ سفید، یک طور دیکتاتوری سیاسی به جامعه آمریکا راه باز می‌کند. در طرف مقابل؛ جمهوری‌خواهان و رسانه‌ها و تحلیل‌های مرتبط با جمهوری‌خواهان هستند که سیستم قضایی آمریکا را به نوعی فاسد می‌دانند و تمام این جریانات قضایی علیه ترامپ را بازی سیاسی دولت بایدن علیه ترامپ بر‌می‌شمارند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11191037"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4253304/11191037?width=600&height=350"></script></div>


سؤال: نکته‌ای باقی مانده است؟
خاک‌پور: نکته که زیاد است، نکته‌ای که می‌خواستم اشاره کنم این است که به نظر می‌رسد ترامپ در واکنش‌های خود به حکم دادگاه، با استفاده از آن پایگاه قوی‌ای که در جمهوری‌خواهان دارد، گویا به نظر می‌رسد سیگنال‌هایی می‌فرستد برای آشوب‌طلبی و خشونت سیاسی در جامعه. در مصاحبه‌های خود اعلام کرده که شاید من حکم زندان را حتی بپذیرم، ولی مردم آمریکا نخواهند پذیرفت. در ادامه، واکنش‌های اصلی افراط‌طلبیون ماگا را داشتیم.
سؤال: چه کسانی هستند؟
خاک‌پور: حامیان سرسخت ترامپ هستند که به خشونت‌های مسلحانه اعتقاد دارند و گفتند که عوامل دادگاه حتی به صورت خشونت‌آمیز هم شده به سزای این حکم خود برسند. از طرف دیگر، لارا ترامپ که رئیس کمیته مرکزی حزب جمهوری‌خواه است، تأکید کرده که حکم نهایی در آینده در تیر‌ماه هر چه که باشد، نامزد جمهوری‌خواهان، ترامپ خواهد بود و این نکته را گفت که ما در صورتی پیروزی احتمالی بایدن را قبول می‌کنیم که به نحوی مطمئن شویم که انتخاباتی آزاد و شفاف بوده است. وقتی همه اینها را کنار هم می‌گذاریم، اینها همه گمانه‌زنی‌ها برای یک خشونت سیاسی و آشوب‌طلبی سیاسی در جامعه آمریکا را پررنگ‌تر می‌کند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_11191038"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4253304/11191038?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما