شناسهٔ خبر: 67048473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عربستان و چند کشور دیگر جهان عرب 27 خرداد را عید قربان اعلام کردند

صاحب‌خبر -

شفقنا- نهادهای مسئول استهلال در شماری از کشورهای جهان عرب از رویت هلال ماه ذی حجه خبر دادند و در نتیجه آن نیز، عید سعید قربان در این کشورها یک شنبه دو هفته دیگر خواهد بود.

به گزارش شفقنا، وبسایت خبری «العین نیوز» امارات شامگاه امروز (پنج شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که دیوان عالی عربستان سعودی با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که رویت هلال ماه نو برای اداره استهلال دیوان به اثبات رسیده و بر همین اساس نیز، در این کشور فردا (جمعه) اول ماه ذی الحجه سال 1445 هجری قمری می باشد.

دیوان عالی عربستان در ادامه بیانیه خود همچنین تایید کرد که در پی اثبات رویت هلال ماه نو در غروب امروز، شنبه دو هفته دیگر (26 خرداد 1403) در این کشور عرب حاشیه خلیج فارس نهم ذی الحجه و روز عرفه و فردای آن یعنی یک شنبه (27 خرداد ماه) نیز دهم ذی الحجه و عید سعید قربان خواهد بود.

در همین حال، روزنامه «الاهرام» مصر نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت که دار الافتای این کشور با صدور بیانیه ای، تاکید کرده که به وسیله هیئت های شرعی و علمی در سراسر کشور، امروز پس از غروب خورشید به استهلال هلال ماه ذی الحجه امسال پرداخته است.

دار الافتای مصر در ادامه بیانیه خود ضمن تاکید بر این که با استناد به تصمیم اخیر دیوان عالی عربستان، برای آن رویت هلال ماه نو از نظر شرعی به اثبات رسیده، اعلام کرد که در این کشور عرب واقع در شمال شرق قاره آفریقا نیز فردا اول ماه ذی الحجه می باشد.

شبکه تلویزیونی «رؤیا» اردن نیز در پایگاه اینترنتی خود به نقل از «احمد الحسنات»، مفتی کل این کشور نوشت که فردا اول ماه ذی الحجه سال 1445 هجری قمری است و در نتیجه آن نیز، شنبه دو هفته دیگر روز عرفه و فردای آن نیز عید سعید قربان خواهد بود.

وبسایت خبری «امد» فلسطین نیز از شیخ «محمد حسین»، مفتی کل بیت المقدس و سرزمین های فلسطینی نقل کرد که فردا اول ماه ذی الحجه می باشد و بر همین اساس نیز، شنبه و یک شنبه دو هفته دیگر به ترتیب روز عرفه و عید سعید قربان خواهند بود.

پایگاه خبری «الاخباریه التونسیه» تونس نیز نوشت که دار الافتای این کشور با صدور بیانیه ای، ضمن تاکید بر این که به دنبال استهلال ماه ذی الحجه، ثابت شده که فردا نخستین روز این ماه می باشد، یادآور شده که عربستان نیز به طور رسمی شنبه و یک شنبه دو هفته دیگر را به ترتیب روز عرفه و عید سعید قربان اعلام کرده است.

وبسایت خبری «النهار آنلاین» الجزایر نیز به نوبه خود گزارش داد که وزارت امور دینی و اوقاف این کشور با صدور بیانیه ای، اعلام کرده که فردا آغاز ماه ذی الحجه سال 1445 هجری قمری است و در نتیجه آن نیز، شنبه دو هفته دیگر روز عرفه و فردای آن عید سعید قربان خواهد بود.

پایگاه خبری «المشهد الللیبی» لیبی نیز از دار الافتای این کشور عرب واقع در شمال آفریقا نقل کرد که فردا اول ماه ذی الحجه سال جاری هجری قمری می باشد و بر همین اساس نیز، شنبه و یک شنبه دو هفته دیگر به ترتیب روز عرفه و عید سعید قربان خواهند بود.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) نیز در پایگاه اینترنتی خود نوشت که دیوان اوقاف اهل سنت این کشور با صدور بیانیه ای، فردا را نخستین روز ماه ذی الحجه سال 1445 هجری قمری و یک شنبه دو هفته دیگر را نیز عید سعید قربان اعلام کرده است.

شبکه تلویزیونی «کردستان تی وی» نیز از وزارت اوقاف و امور دینی اقلیم کردستان نقل کرد که در این اقلیم واقع در شمال عراق نیز فردا اول ماه ذی الحجه سال جاری هجری قمری و یک شنبه دو هفته دیگر عید سعید قربان خواهد بود.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی عمان در پایگاه اینترنتی خود نوشت که کمیته اصلی تشخیص هلال ماه های هجری قمری با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که عصر امروز به ریاست «محمد بن سعید المعمری»، وزیر اوقاف و امور دینی این کشور تشکیل جلسه داده است.

کمیته استهلال عمان در ادامه بیانیه خود ضمن اعلام این که هیچ گونه گزارشی مبنی بر رویت هلال ماه دریافت نکرده، خاطر نشان ساخت که به دلیل عدم اثبات رویت هلال، در این کشور عرب حاشیه خلیج فارس فردا آخرین روز ماه ذی القعده، پس فردا (شنبه) اول ماه ذی الحجه و دوشنبه (28 خرداد ماه) نیز عید سعید قربان خواهد بود.

خبر اصلی را در العین‌نیوز، الاهرام، رؤیا، امد، الاخباریه‌التونسیه، النهارآنلاین، المشهدالللیبی، واع، کردستان‌تی‌وی و عمان‌نیوز ببینید

نظر شما