شناسهٔ خبر: 67035743 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز در دولت سیزدهم

روزنامه جوان

رویکرد کلی شهید‌رئیسی، تمرکز بر توانمندی‌های داخلی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده است. بر اساس این نگاه، تمرکز بر گسترش روابط با همسایگان و استفاده حداکثری از توان داخلی در دستور کار قرار داشت

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: در دولت شهید‌رئیسی، جمع‌آوری گاز‌های همراه در دولت سیزدهم رشد ۱۰ برابری داشت و تا سال ۱۴۰۴ به طور کامل هدررفت گاز‌های همراه صفر خواهد شد. همچنین در زمینه تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز شاهد افزایش ۱۰میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی و افزایش ظرفیت پالایش نفت خام، در داخل کشور به میزان ۲۷۰ هزار بشکه در روز در دولت شهید‌رئیسی بودیم. صادرات گاز و مشتقات گاز طبیعی نیز افزایش چشم‌گیری داشته است و صادرات گاز طبیعی به کشور‌های همسایه ۳۰ درصد افزایش یافته است و علاوه بر آن صادرات گاز مایع LPG افزایش صددرصدی یافت.
 
دولت‌سیزدهم با اعمال سیاست‌هایی همچون ارائه نفت به مینی پالایشگاه‌ها در شرق آسیا و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی توانست فرصت‌های جدیدی برای فروش نفت کشور ایجاد کند و این اقدامات سبب شد که در شرایط تحریم بتوانیم به افزایش ۶۳ درصدی تولید و ۴۰۰ درصدی صادرات نفت، دست پیدا کنیم. در سایه سیاستگذاری‌های صحیح این نتایج مهم به دست آمده به نحوی که در سال‌گذشته میلادی، رشد اقتصادی ۵/۴ درصدی را تجربه کردیم. این‌ها همه در شرایطی بوده است که دولت‌سیزدهم، در شرایطی دولت را تحویل گرفت که میزان تولید و صادرات نفت‌و‌گاز کشور به شدت کاهش پیدا کرده بود. تحریم‌ها در جریان بودند و همه به نتیجه مذاکرات چشم دوخته بودند. 
استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی نیز یکی دیگر از سیاست‌هایی بود که با جدیت در دولت شهید‌رئیسی در دستور کار قرار داشت. به نحوی که دانش‌بنیان‌ها رشد ۵/۴ برابری داشتند و توانستند به رفع نیاز‌های صنعتی کشور بپردازند. بر اثر همین حمایت از دانش بنیان‌ها و استفاده از ظرفیت این شرکت‌ها در صنعت نفت و گاز ایران، توانستیم به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها بپردازیم و تجهیز و نوسازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی را در دستور کار قرار دهیم. بر اثر این سیاست، بازارسازی تضمینی برای فروش نفت کشور صورت گرفت. 
رویکرد کلی شهید‌رئیسی، تمرکز بر توانمندی‌های داخلی و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده است. بر اساس این نگاه، تمرکز بر گسترش روابط با همسایگان و استفاده حداکثری از توان داخلی در دستور کار قرار داشت. شهید‌رئیسی بر این اعتقاد بود که همسایگان می‌توانند مهم‌ترین مقاصد برای کشور به منظور روابط سیاسی و اقتصادی باشند. به همین دلیل، افزایش روابط در حوزه انرژی با همسایگان با جدیت در دستور کار قرار داشت. حضور مقامات کشور‌های متعدد در مراسم شهادت رئیس دولت‌سیزدهم به خوبی اثرگذاری این سیاست‌ها را نشان داد. 
در دولت شهید‌رئیسی، جمع‌آوری گاز‌های همراه در دولت سیزدهم رشد ۱۰ برابری داشت و تا سال ۱۴۰۴ به طور کامل هدررفت گاز‌های همراه، صفر خواهد شد. همچنین در زمینه تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز شاهد افزایش ۱۰میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی و افزایش ظرفیت پالایش نفت خام در داخل کشور به میزان ۲۷۰ هزار بشکه در روز در دولت شهیدرئیسی بودیم. صادرات گاز و مشتقات گاز طبیعی نیز افزایش چشم‌گیری داشته است و صادرات گاز طبیعی به کشور‌های همسایه ۳۰ درصد افزایش یافته است و علاوه بر آن صادرات گاز مایع LPG افزایش صددرصدی یافت

نظر شما