شناسهٔ خبر: 66990282 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ماه و سیاره مریخ به یکدیگر نزدیک می‌‏شوند

ماه و سیاره مریخ چهاردهم خرداد به یکدیگر نزدیک می‏‌شوند، این پدیده با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی قابل رصد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه و سیاره مریخ دوشنبه_چهاردهم خرداد_به یکدیگر نزدیک می‏‌شوند و ماه ۲۵ روزه از فاصله دو درجه و ۹ دقیقه‌ای سیاره مریخ عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۰۲:۲۳، دو ساعت و ۳۰ دقیقه قبل از طلوع خورشید، تا حدود ساعت ۰۴:۱۳ قابل رصد است.

ماه در قدر منفی ۱۰.۸ و سیاره مریخ در قدر ۱.۰ هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی قابل رصد هستند.

مقارنه ماه و سیاره مریخ

ماه و سیاره مریخ دوشنبه -چهاردهم خرداد- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۲۵ روزه از زاویه دو درجه و ۲۴ دقیقه‌ای شمال سیاره مریخ عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۰۲:۲۴، دو ساعت و ۲۹ دقیقه قبل از خورشید، تا حدود ساعت ۰۴:۱۳ قابل رصد است.

ماه در قدر منفی ۱۰.۸ و سیاره مریخ در قدر ۱.۰ هر دو در صورت فلکی حوت قرار دارند، این دو جرم به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی قابل رصد هستند.

رصد سیارک آردیانه ۴۳

سیارک آردیانه ۴۳ دوشنبه -چهاردهم خرداد- در صورت فلکی مارافسای واقع خواهد شد و بیشتر ساعات شب بالای افق قرار دارد، این سیارک نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید.

سیارک آردیانه ۴۳ از اصفهان بین ساعت ۲۱:۱۷ تا ۰۲:۳۴ قابل مشاهده خواهد بود، حدود ساعت ۲۱:۱۷ به ارتفاع ۲۱ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی شما می‌رسد، سپس ساعت ۲۳:۵۶ حدود ۳۳ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و حوالی ساعت ۰۲:۳۴ از دسترس خارج می‏‌شود.

رصد خوشه ستاره‌ای Messier

۱۲ خوشه ستاره‌ای Messier 12 طی هفته‌های آینده به خوبی در آسمان عصر قرار می‌گیرد، دوشنبه -چهاردهم خرداد- نیز حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و عصرهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد؛ این خوشه ستاره‌ای تمام شب از اصفهان قابل مشاهده است، حوالی ساعت ۲۰:۱۵ حدود ۲۶ درجه بالاتر از افق شرقی قابل مشاهده خواهد بود، سپس ساعت ۰۰:۰۳ حدود ۵۵ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و ساعت ۰۳:۴۴ از دسترس خارج می‌شود.

رصد خوشه ستاره‌ای Messier 12 از زاویه یک درجه و ۵۶ دقیقه‌ای، از بیشتر نقاط جهان امکان‌پذیر است، به طوری که می‌توان آن را در عرض‌های جغرافیایی بین ۶۸ درجه شمالی و ۷۱ درجه جنوبی مشاهده کرد؛ این خوشه ستاره‌ای در قدر ۶.۱ کاملاً کم نور است و مطمئناً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ رصد کرد.

نظر شما