شناسهٔ خبر: 66936717 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اعطای تندیس خواجه نصیرالدین طوسی به قهرمان مسابقات مناظره دانشجویان ایران

اختتامیه دوازدهمین دوره «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» برگزار و گروه سخن از دانشگاه تهران به عنوان قهرمان این دوره معرفی شد.

صاحب‌خبر -

اعطای تندیس خواجه نصیرالدین طوسی به قهرمان مسابقات مناظره دانشجویان ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه مرحله کشوری دوازدهمین دوره «مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران» امروز پنجشنبه ۱۰ خردادماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در روز پایانی این دوره از مسابقات ابتدا مناظره مرحله نیمه‌نهایی این دوره با گذاره «اُفت کیفیت تشکل‌های دانشجویی، معلول نگاه امنیتی به دانشگاه است» بین گروه سره (گروه موافق) از دانشگاه علوم پزشکی تهران و گروه گمنام (گروه مخالف) از دانشگاه تهران برگزار شد.

مناظره نهایی این دوره نیز بین گروه سخن (گروه موافق) از دانشگاه تهران و گروه طلوع از همدان (گروه مخالف) با گذاره «دوگانه اصلاح‌طلب ـ اصولگرا در سیاست ایران به دوگانه معتدل ـ رادیکال تبدیل شده است» برگزار شد.

محمدامین عامری، محمدامین کشاورزحداد، فاطمه حسن‌نژاد و مرضیه سیفی اعضای گروه سخن از دانشگاه تهران و صدرا فقیه، دانیال موحد، حسین امام‌علیزاده و مسعود سامیان اعضای گروه همدان بودند که مناظره فینال را برگزار کردند.

ترکیب گروه داوری این دوره شامل صدیقه ببران، علی منتظری، علی مرشدی‌زاد، حسن فارسی و لیلا سنگی بود. رئیس‌الساداتی و حسین میرزایی نیز داوران نکته‌یاب این دوره بودند که پس از شنیدن استدلال‌های دو گروه سوال‌های خود را مطرح و در کنار داوران دانشجو به داوری پرداختند.

پس از داوری مناظره نیمه‌نهایی و فینال، مراسم اختتامیه این دوره با قرائت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی کشورمان و پخش کلیپی از شهدای خدمت آغاز شد.

رشد 130درصدی گروه‌های مناظره‌

در ادامه رضا فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گفت: از مهر سال گذشته مرحله استانی مسابقات در ۲۸ استان و ۱۰ واحد دانشگاهی تهران آغاز شد. در این دوره ۹۱۴ گروه دانشجویی حضور داشتند که با رشد ۱۳۰درصدی نسبت به سال قبل مواجه بودیم. اتفاقی که از نظر کمی رخ داد، قطعا به دلیل حمایت دولت بود و شهید آیت‌الله رئیسی سال گذشته پیامی به اختتامیه مسابقات ارسال کردند و امسال نیز قرار بود پیامی به این دوره ارسال کنند که این ضایعه رخ داد.

شهید آیت‌الله رئیسی در مناظره الگو بودند 

حسن فارسی، قائم‌مقام رئیس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی با گرامیداشت شهید آیت‌الله رئیسی گفت: ایشان برای مناظرات الگو بودند‌. اگر در مناظرات به دنبال ادب مناظرات هست، آیت‌الله رئیسی الگو هستند. مناظرات ریاست جمهوری را به یاد بیاورید. دو رویکرد در مناظره وجود دارد؛ حقیقت‌طلبی و قدرت‌طلبی. شهید آیت‌الله رئیسی رویکرد حقیقت‌طلبی را در مناظرات دنبال می‌کردند، آن هم در جایی که برخی با رویکرد قدرت‌طلبی به دنبال اغوا بودند نه اقناع.

وی با اشاره به اینکه این دوره ویژه بود و ما پس از شهادت آیت‌الله رئیسی به این فکر کردیم که مسابقات را به تعویق بیندازیم، گفت: بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند کارهای کشور به تعویق نیفتد، موجب شد مسابقات را طبق برنامه برگزار کنیم.

اعطای تندیس خواجه نصیرالدین طوسی به قهرمان مسابقات مناظره دانشجویان ایران

فارسی افزود: در این دوره ۶۴ گروه در مرحله کشوری شرکت کردند و ما از اقصی نقاط کشور شاهد حضور دانشجویان بودیم که موفقیت کمی و کیفی رخ داد.

وی تصریح کرد: رویکرد دینی و اعتقادی ما بر این است که اگر مناظره‌ای شکل می‌گیرد، برای کشف حقیقت باشد. هدف ما ترویج فرهنگ گفت‌وگو در کشور به عنوان یک فضیلت است‌؛ چیزی که مطالبه رهبر انقلاب هست و ما به آن لبیک گفته‌ایم.

فارسی تاکید کرد: جهاددانشگاهی به دنبال اغوا و قدرت‌طلبی نبوده و نیست‌. دانشجویان از آرمان‌طلب‌ترین اقشار جامعه هستند و شاهد رعایت آداب مناظره در این مسابقات بودیم. اینجا بحث برنده و بازنده در مرحله چندم اهمیت قرار دارد. مسئله اصلی ترویج فرهنگ گفت‌وگو است. شما مسئولان آینده کشور هستید و در آینده نیازمند آموخته‌های خود در این مسابقات خواهید بود.

وی اضافه کرد: هشتم تیر انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم. ما رئیس‌جمهور کشورمان و یارانشان را از دست دادیم. انتخابات هشت تیر بزنگاه است و مردم ایران همیشه در بزنگاه‌های تاریخی نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند و امیدواریم در مناظراتی که شکل خواهد گرفت، کاندیداهای ریاست جمهوری به دنبال حقیقت‌طلبی باشند.

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز از جهاددانشگاهی برای شکل‌دهی به این مجموعه نشست‌ها تشکر کرد و گفت: این مسابقات در راستای مطالبه رهبری است که بر ترویج گفت‌وگو در دانشگاه‌ها تاکید دارند.

وی افزود: این مسابقات زمینه‌ساز نشاط در دانشگاه‌ها است. این مسیر مورد خواست و مطالبه شهید آیت‌الله رئیسی بود. سال گذشته به دلیل تاکیدات ایشان ۳۰۰ نشست دانشجویی با حضور اعضای هیئت دولت، استانداران و فرمانداران و حتی خود ایشان در دانشگاه‌ها برگزار شد و مسئولان به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

عاطفه خادمی، رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور نیز خطاب به دانشجویان گفت: این مسابقات را فقط مسابقه نبینید بلکه آن را یک امکان ببینید و حواسمان باشد همه مهارت‌هایی که اینجا کسب می‌کنید برای این است که فردا در اجتماع به حقانیت برسید و از حقیقت دفاع کنید.

وی پیشنهاد کرد: خروجی این مسابقات صدور بیانیه‌ای باشد که خطاب به انتخابات پیش رو صادر شود و اعلام کند که ما در کشور به مناظره‌های سازنده نیاز داریم.

در ادامه پوستر اولین دوره مسابقات بین‌المللی مناظره رونمایی شد و در بخش پایانی نیز گروه سخن به عنوان قهرمان مسابقات، گروه طلوع به عنوان نایب قهرمان، گروه گمنام به عنوان گروه سوم و گروه سره به عنوان گروه چهارم معرفی شدند‌ و گروه قهرمان تندیس خواجه نصیرالدین طوسی را همراه با جوایز نقدی دریافت کرد. 

یاد‌آور می‌شود، این دوره از مسابقات با حضور 64 گروه دانشجویی، از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی و با گرامیداشت شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس اسبق سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا که در حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی به شهادت رسید، برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما