شناسهٔ خبر: 66903336 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تبلیغات/ انوع معافیت کفالت پدر و ۲۰ بیماری برای گرفتن کفالت پدر بیمار

صاحب‌خبر -

رپرتاژ آگهی – چکیده : هدف مرکز مشاوره آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت کفالت به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

 

 

معافیت کفالت پدر، یکی از انواع معافیت سربازی و همچنین از پر کاربرد ترین قوانین نظام وظیفه در چند سال اخیر بوده است. این قانون که جهت رفاه حال والدینی که نیاز به مراقبت دارند وضع شده است، در سال های اخیر دستخوش تغییراتی شده است که مهم ترین تغییر آن افزایش شرایط سنی پدر و پدربزرگ بوده است.

از شما دعوت می کنیم در ادامه مطلب با مرکز مشاوره آویژه در ادامه مطلب همراه باشید تا به بررسی شرایط کفالت پدر بپردازیم.

انواع معافیت کفالت پدر

معافیت کفالت پدر به علت شرایط پدر در سه نوع خلاصه می شود، که بشرح زیر است:

 معافیت بخاطر کبر سن

که بر اساس قانون جدید از ۷۰ به ۷۵ تغییر پیدا کرده است.

 معافیت بخاطر بیماری

شامل ۴۹ مورد می باشد که بیشتر بر روی بیماری های صعب العلاج می باشد.

 معافیت بخاطر زندانی بودن پدر

کفالت در این مورد بصورت موقت است و چنانچه حکم پدر بیش از ۱۰ سال حبس باشد، مشمول از معافیت موقت ۵ ساله بهره مند می شود و می تواند به مدت ۵ سال سربازی خود را به تعویق بیندازد. در حقیقت وقتی پدر شما در حبس باشد، شما کفیل یکی دیگر از اعضای خانواده مانند مادر، خواهر و … خواهید شد و می توانید کفالت پدر زندانی دریافت کنید.

قوانین معافیت کفالت پدر چیست؟

قوانین کفالت پدر در حالت کلی شامل موارد ذکر شده فوق است. در حالت کلی اگر این شرایط برقرار باشد، فرد می تواند در مورد معافیت سربازی برای پدر اقدام کند؛ اما تبصره هایی نیز در این میان وجود دارد که راه را برای اخذ این نوع معافیت باز کرده است.

برای مثال در مورد داشتن برادر اگر برادر یک سری شرایط خاص داشته باشد، فرد می تواند از معافیت کفالت بهره مند شود.

در این حالت برادر باید دارای شرایط زیر باشد:

معلولیت جسمی برادر

بیماری و عدم توانانی بردار جهت سرپرستی پدر

زندگی کردن برادر در محلی به دور از محل سکونت پدر

زندان بودن بردار برای مدتی مشخص و…

در مورد قوانین معافیت کفالت پدر که برای سن پدران وجود دارد، اگر تایید شود که پدر معلولیت یا عارضه جسمی دارد و یا یکی از بیماری های مورد نظر را دارد، فرد می تواند بدون توجه به سن پدر درخواست کفالت کند.

بیماری هایی که باعث معافیت کفالت پدر می شوند، بشرح جدول زیر هستند:

  1. ضایعات عروقی و مغزی
  2. عمل های جراحی روی مغز
  3. بیماری ها و عمل های جراحی روی ستون فقرات
  4. بیماری های روانی
  5. دیابت شیرین
  6. بیماری های ریه
  7. بیماری ها و آسیب های پوستی
  8. آلزایمر پیشرفته
  9. بیماری های کبدی
  10. از کار افتادگی یا قطع عضو
  11. هموفیلی
  12. سرطان های بدخیم
  13. نابینایی
  14. ناشنوایی
  15. بیماری های کلیوی و عمل های جراحی روی مجاری ادراری
  16. مبتلا به سل
  17. مبتلا به HIV
  18. نارسایی قلبی

مشمولین دریافت معافیت کفالت چه کسانی هستند؟

مشمولین دریافت معافیت کفالت، اکثرا با این سوال مواجه هستند که چگونه باید برای اخذ معافیت کفالت مادر یا پدر اقدام کنند و مراحل آن به چه صورت است.

این مراحل بشرح زیر است:

مشمولان در مرحله اول باید به مراکز خدمات الکترونیک مراجعه کنند و فرم های مربوطه را پر کنند؛ سپس درخواست خود را به صورت اینترنتی به ثبت برسانند.

پس از این مرحله باید تمام مدارک مورد نیاز را تهیه و به سازمان وظیفه عمومی ارسال کنند.

در ادامه اگر شرایط اولیه و مدارک شما تایید شود، برای شما کمیسیون تشکیل خواهد شد.

در این کمیسیون رای نهایی در مورد تایید یا رد معافیت کفالت شما صادر خواهد شد.

این کمیسیون با حضور افرادی مانند فرماندار یا نماینده رئیس سازمان وظیفه یا نماینده او و… تشکیل خواهد شد.

در نهایت اگر مشمولین دریافت معافیت کفالت به رای صادره از طرف کمیسیون اعتراض داشته باشند، می توانند درخواست تجدید نظر خود را به نهاد مربوطه ارائه دهند.

 

مراحل معافیت کفالت پدر

مراحل دریافت معافیت کفالت پدر بسیار ساده است، اما مشمولین خدمت سربازی و علاقه مندان به گرفتن معافیت های کفالت پدر باید این مراحل را طی کنند و پس دانستن مراحل معافیت سربازی کفالت پدر ضروری است.

مراحل دریافت معافیت سربازی کفالت پدر و رسیدگی به پرونده ی معافیت خدمت سربازی از طرف سازمان نظام وظیفه عمومی بصورت زیر است:

مشمول باید دفترچه راهنمای معافیت کفالت را با دقت مطالعه کند تا اطلاعات لازم درباره آماده کردن مدارک را بدست آورد.

مدارک تهیه شده را باید به نزدیک ترین دفاتر خدمات الکترونیکی تحویل دهد.

پس از تحویل مدارک درخواست معافیت خدمت سربازی توسط مرکز پلیس + ۱۰ در سیستم نظام وظیفه ثبت خواهد شد.

اطلاعات ثبت شده توسط سازمان مربوطه بررسی و تایید می شود.

نظام وظیفه دعوتنامه ای برای مشمول خواهد فرستاد؛ در این دعوتنامه از مشمول دعوت می شود تا در جلسه رسیدگی به پرونده ی معافیت خدمت سربازی شرکت کند.

در این جلسه رای نهایی برای معافیت کفالت صادر خواهد شد.

پس از رای نهایی مشمول می تواند کارت معافیت دائم خود را دریافت کرده و معاف شود.

مشمولین باید بدانند و آگاه باشند که انواع معافیت های صادر شده از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی فقط برای زمان صلح بوده است. در زمان جنگ این معافیت ها بی اعتبار خواهد بود. با طی کردن این مراحل با موفقیت فرد مشمول به خواسته خود می رسد.

 

معافیت کفالت پدر نیازمند مراقبت

معافیت کفالت پدر نیازمند مراقبت نیز یکی دیگر از راه های گرفتن معافیت کفالت خدمت سربازی است. مراقبت بدین معناست که پدر قبل از رسیدن به سن ۷۵ سالگی از کار افتاده باشد، یا دچار بیماری باشد که از سوی فرزند ذکور نیازمند مراقبت و نگهداری باشد.

البته باید در نظر داشت که شرایط جسمی پدر و از کار افتادگی آن در سن قبل از ۷۵ سالگی باید حتما به تایید شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه برسد؛ یعنی مدارک پزشکی پدر مشمول در کمیسیون شورای پزشکی نظام وظیفه عمومی مورد بررسی قرار گرفته و پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه آن را معاینه و تشخیص بیماری و از کار افتادگی را تایید خواهد کرد.

پدر نیازمند مراقبت، بدین معناست که پدر از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، مغزی، دیسک کمر، سرطان و دیگر بیماری ها رنج ببرد.

افرادی که دارای پدر بالای ۷۵ سال باشند، مجاز به دریافت معافیت کفالت هستند. مشمول باید تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال این پدر باشند تا بتواند به عنوان کفیل، از خدمت معاف شود. اگر مشمول دارای برادران بالای ۱۸ سال باشد، نمی تواند از این قانون استفاده کند.

البته تبصره ای نیز برای مشمولانی که دارای برادر معلول هستند، مطرح است. طبق آن مشمولان دارای برادر معلول و پدر بالای ۷۵سال از رفتن به خدمت معاف می شوند.

مشمولان نظام وظیفه عمومی تحت شرایط دیگری نیز می توانند از این معافیت استفاده کنند. این شرایط برای کسانی است که سن پدرشان به ۷۵ سال نرسیده است، اما دچار بیماری شده است و توانایی نگهداری و مراقبت از خود را ندارد.

برخی شرایط خاص نیز برای معافیت کفالت پدر وجود دارد، که بدین شرح می باشند:

افرادی که دارای پدر بالای 75 سال باشند، مجاز به دریافت معافیت کفالت هستند.

مشمول باید تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال این پدر باشند تا بتواند به عنوان کفیل، از خدمت معاف شود.

اگر مشمول دارای برادران بالای ۱۸ سال باشد، نمی تواند از این قانون استفاده کند. البته تبصره ای نیز برای مشمولانی که دارای برادر معلول هستند، مطرح است. طبق آن مشمولان دارای برادر معلول و پدر بالای 75سال از رفتن به خدمت معاف می شوند.

مشمولان نظام وظیفه عمومی تحت شرایط دیگری نیز می توانند از این معافیت استفاده کنند. این شرایط برای کسانی است که سن پدرشان به 75 سال نرسیده است، اما دچار بیماری شده است و توانایی نگهداری و مراقبت از خود را ندارد.

تحقیقات محلی برای معافیت کفالت پدر

تحقیقات محلی برای معافیت کفالت پدر برای شرایطی است که نیاز است صحت ادعای متقاضی در مورد وضعیت خود ثابت شود.

برای مثال طبق قوانین، فردی که پدر وی مفقودالاثر است، می تواند کفالت اعضای خانواده را برعهده بگیرد؛ بنابراین فردی که با ادعای مفقودالاثر بودن پدر خود درخواست کفالت خانواده را دارد، یا به دلیل مفقودالاثر بودن برادر درخواست کفالت پدر را داده است، باید طبق تحقیقات ثابت شود که این مسئله حقیقت دارد و سوری نیست.

البته می توان بر نتیجه تحقیقات اعتراض کرد تا دوباره جریان بررسی شود. البته تحقیقات محلی معافیت برای کفالت پدر مختص مفقودالاثر بودن پدر نیست و برای شرایط دیگر نیز ممکن است صورت بگیرد.

سخنی از مشاوران آویژه

مشمولین باید در اولین قدم برای گرفتن کفالت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس +۱۰ مراجعه کرده و فرم وضعیت مشمولین را دریافت کنند.

مشمولین باید این برگ تعیین وضعیت را پر کرده (برگ شماره ۱ دفترچه راهنما) و به همراه برگ معاینه اولیه (برگ شماره ۲ دفترچه راهنما) تکمیل و آماده ارائه داشته باشند.

اصل شناسنامه و دو سری کپی از تمام صفحات شناسنامه مشمول، از مدارکی است که ارائه آن به دفتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان پلیس +۱۰ الزامی است. اصل کارت شناسایی ملی و کپی از آن نیز دیگر مدارک مهمی است که باید ارائه دهید.

هدف مرکز مشاوره آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات خدمت سربازی و افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. در این راستا مرکز مشاوره آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره معافیت کفالت به شما هم میهنان عزیز ارائه می دهد.

سوالات متداول

شرایط اخذ معافیت کفالت کدامند؟

این شرایط شامل نداشتن غیبت و رسیدن به سن مشمولیت سربازی است. همچنین مشمول باید تنها فرد سالم واجد شرایط برای نگهداری از فرد مکفول باشد.

کفالت برای پدر به چه معناست؟

کفالت برای پدر به معنای بر عهده گرفتن سرپرستی و وظیفه ی نگهداری پدری است که خود به تنهایی توانایی انجام امورات زندگی خود را ندارد.

آیا امکان دریافت معافیت کفالت پدر برای افراد با پدر زیر 75 سال ممکن است؟

بله؛ این افراد نیز در صورتی که بتوانند بیماری پدر و نیاز وی به مراقبت را به اثبات برسانند، مشمول معافیت کفالت هستند.

منبع: https://avije.org/

 

 

نظر شما