شناسهٔ خبر: 66897633 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روز جهانی گرسنگی ۱۴۰۳ world hunger day + پوستر، شعار و آمار

روز جهانی گرسنگی world hunger day هر سال در ۲۸ می (۸ خرداد ۱۴۰۳) برگزار می‌شود تا اقدام نمادینی برای پایان دادن به گرسنگی در سراسر جهان باشد. شعار روز جهانی گرسنگی ۲۰۲۴ رشد و شکوفایی مادران، رونق جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی گرسنگی هرسال در ۲۸ می برگزار می‌شود. هدف این روز آگاهی از وضعیت ۸۲۰ میلیون نفر از مردم جهان اسیر گرسنگی و تشویق افراد به اقدام برای حمایت از آن‌ها است. گرسنگی از سال‌های گذشته تاکنون یکی از بحران‌های مهم جهان بوده است. در شرایط گرسنگی فرد توانایی فیزیکی و مالی برای رفع نیازهای غذایی خود را ندارد و همین امر منجر به سوءتغذیه، توقف رشد و مرگ می‌شود. طبق اعلامیه سازمان موسوم به «پروژه گرسنگی»، سوءتغذیه بیشتر از مالاریا، ایدز و سل موجب مرگ افراد شده و به‌طور عمده در آفریقا و آمریکای جنوبی شایع است. درآمد پایین، خشکسالی، قحطی و بحران سیاسی از جمله دلایل گرسنگی در جهان است.

روز جهانی گرسنگی ۱۴۰۳ world hunger day + پوستر، شعار و آمار

تاریخچه روز جهانی گرسنگی

گرسنگی وضعیتی است که از از آغاز تاریخ بشریت تا کنون وجود داشته است. طبق نوشته‌های سیمون وی، فیلسوف معاصر، افراد همیشه همراه یکدیگر برای مبارزه با گرسنگی مبارزه کرده‌اند. مردم مصر باستان برای کمک به زندگی پس از مرگ خود به گرسنگان کمک می‌کردند. پیش از شکل‌گیری بازار نیز، افراد غذای خود را به اشتراک می‌گذاشتند یا با هم رنج گرسنگی را تحمل می‌کردند.

تا قبل از قرن نوزدهم، سازمان‌های مذهبی و خیرین همواره برای رفع گرسنگی تلاش می‌کردند. در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، مردم خواستار مشارکت دولت در اقدام علیه گرسنگی جهانی شدند. یکی از اقداماتی که دولت آمریکا انجام داد، ارسال غذا به کشورهای اروپایی در طول سال‌های جنگ جهانی اول و سال‌های ابتدایی بعد از آن بود.

روز جهانی گرسنگی ۱۴۰۳ world hunger day + پوستر، شعار و آمار

پس از جنگ جهانی دوم، سازمان ملل متحد، که به تازگی تأسیس شده بود، شروع به مبارزه با گرسنگی کرد. این سازمان برای بهبود امنیت غذایی و توسعه کشاورزی اقدام به تأسیس فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد)، برنامه جهانی غذا و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی کرد.

اواخر ۱۹۷۰، سازمان‌های جهانی مثل صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بر بهبود شرایط کشورهای در حال توسعه و درگیر گرسنگی مانند اتیوپی تمرکز کردند. در قرن بیستم، گمان می‌شد که دلیل گرسنگی افزایش تقاضا نسبت به توزیع است؛ اما نتایج تحقیقات آمارتیاسن نشان داد که گرسنگی ناشی از توزیع نامناسب و سیاست‌های اشتباه دولت کشورهای در حال توسعه است. روز جهانی گرسنگی در سال ۲۰۱۱ توسط سازمان پروژه گرسنگی نام‌گذاری شد. هدف از این کار، حل ریشه‌ای مشکل گرسنگی بر اساس موقعیت خاص هر کشور است.

طی چندسال گذشته، پیشرفت در فناوری مواد غذایی به کاهش گرسنگی در جهان کمک کرده است از جمله اختراع دستگاه‌های سردسازی و یخچال‌ها که توانایی نگهداری غذا به مدت طولانی‌تر را افزایش داده است.

روز جهانی گرسنگی ۱۴۰۳ world hunger day + پوستر، شعار و آمار

شعار روز جهانی گرسنگی ۲۰۲۴

شعار روز جهانی گرسنگی ۲۰۲۴ رشد و شکوفایی مادران، رونق جهان در نظر گرفته شده است.

سیر زمانی روز جهانی گرسنگی ۲۰۲۴

دوران باستان

مصریان برای جایگاه بهتر در جهان دیگر به گرسنگان کمک می‌کردند.

قرن ۱۹ تا ۲۰

مردم خواستار کمک دولت برای رفع گرسنگی شدند.

قطار و کشتی بخار به واردات غلات از آمریکای شمالی کمک کرد.

اختراع یخچال به واردات گوشت از مناطق مختلف کمک کرد.

۱۹۹۸

آمارتیاسن، اقتصاددان هندی ثابت کرد مشکل گرسنگی بخاطر توزیع نامناسب غذا و سیاست اشتباه دولت‌ها است.

۲۰۱۱

روز جهانی گرسنگی برای مبارزه با این بحران نام‌گذاری شد.

روز جهانی گرسنگی ۱۴۰۳ world hunger day + پوستر، شعار و آمار

نکات مهم در مورد گرسنگی و غذا

۱. کودکان مبتلا به سوءتغذیه

هرسال ۱۷ میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه به دنیا می‌آیند زیرا مادرانشان از سوءتغذیه رنج می‌بردند.

۲. جمعیت گرسنه جهان

۱۱ درصد جمعیت جهان درگیر مشکل گرسنگی هستند و حدود ۸۰۵ میلیون نفر هرشب گرسنه و مبتلا به سوءتغذیه به خواب می‌روند.

روز جهانی گرسنگی ۱۴۰۳ world hunger day + پوستر، شعار و آمار

۴. کشورهایی با بیشترین میزان افراد گرسنه

حدود ۹۸ درصد این جمعیت در کشورهای در حال توسعه هستند و زنان بخش زیادی از این جمعیت محسوب می‌شوند. بر اساس شاخص جهانی گرسنگی در سال ۲۰۲۳، کشورهای بوروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو، لسوتو، ماداگاسکار، نیجر، سومالی، سودان جنوبی و یمن بیشترین جمعیت گرسنه را در جهان دارند.

۵. ماده غذایی که بیشتر از هرچیز دیگر دزدیده می‌شود

از بین تمام مواد غذایی، درصد دزدیدن پنیر بالاتر است. حدود ۴ درصد از پنیر در طول مراحل تولید دزدیده می‌شود.

روز جهانی گرسنگی ۱۴۰۳ world hunger day + پوستر، شعار و آمار

سوءتغذیه یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و ناتوانی در جهان است. تلاش برای کاهش گرسنگی در جهان به بهبود وضعیت سلامت جهانی کمک می‌کند. پروژه گرسنگی رویدادهای حضوری و آنلاین زیادی برای افزایش آگاهی درباره آمار گرسنگی و درخواست کمک برای مبارزه با آن را برنامه‌ریزی می‌کند.

نظر شما