شناسهٔ خبر: 66875238 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

واحد مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار کرد؛

کارگاه آموزشی اهمیت خانواده سالم و نقش آن در سلامت روانی و اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار شد

واحد مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت صبح امروز کارگاه آموزشی اهمیت خانواده سالم و نقش آن در سلامت روانی و اجتماعی ویژه کادر درمان بیمارستان امام خمینی (ره) و دانشجویان اینترن و استاجر برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا جیرفت ، واحد مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به مناسبت گرامیداشت هفته ملی جمعیت ، صبح امروز کارگاه آموزشی اهمیت خانواده سالم و نقش آن در سلامت روانی و اجتماعی ویژه کادر درمان بیمارستان امام خمینی (ره) و دانشجویان اینترن و استاجر در سالن ابن سینا برگزار کرد.

در ابتدای این کارگاه دکتر سعیده آذرآیین مسئول واحد مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی در سخنانی بر معرفی و اهمیت تکمیل پرسشنامه غربالگری کارکنان پرداخت و بر لزوم تکمیل این پرسش نامه از سوی کارکنان تأکید کرد.

وی در ادامه به خانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد ودارای اهمیت زیادی است ، پرداخت و افزود: اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیطها می‌تواند نشأت گرفته از همین محیط خانواده باشد. خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده ، اخلاق ، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد.

دکتر آذر آیین به نقش ازدواج و تشکیل خانواده در سلامت روانی اشاره کرد و افزود: ازدواج در مولفه های فردی و اجتماعی سلامت روانی، تاثیرات مهمی دارد. طبق بررسی های انجام شده در مجموع افراد متاهل به طور متوسط سلامت روانی بالاتری نسبت به افراد مجرد دارند و از کارکرد روانی و جسمانی بهتری برخوردارند. البته این امر به موفق و سالم بودن ازدواج بستگی دارد و ازدواج ناموفق چنین آثاری را در بر ندارد.

ازدواج موفق و ارتباط سالم میان همسران، احتمال ابتلا به افسردگی را در افراد کاهش می دهد و زمینه را برای ارتقای سطح سلامت روانی آن ها فراهم می کند.

وی در پایان افزود: نگاه تحولی به مقوله بهداشت روانی افراد و بررسی عوامل موثر بر آن، از زمان پیش از تولد تا بزرگ سالی، نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت روانی افراد و پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی دارد. مراحل کودکی تا نوجوانی فرزندان واجد نوعی رشد نایافتگی است که موجب می شود، فرزندان در این سنین برای تامین سلامت روانی خود نیازمند حمایت والدین خود باشند. از این جهت، طبق دیدگاه خانواده درمانیِ روان تحلیل گری، سرنوشت خانواده و کارکرد بهنجار آن، عمدتا با توجه به رشد اولیه شخصیت اعضایی که خانواده را تشکیل می دهند، تعیین می شود. وجود قواعد و مقررات روشن در خانواده ، افزایش توان خانواده در برابر فشارها و بحران های زندگی، هدایت و موازنه سازی رفتارها در خانواده ، شناخت تفاوت ها ، وجود روحیه قدردانی و سپاسگزاری در میان اعضای خانواده ، ایجاد احساس ارزشمندی و عزت نفس در یکدیگر و برخورداری از مهارت های ارتباطی موثر از جمله عوامل موثر در سلامت روانی خانواده می توان نام برد.

کارگاه آموزشی اهمیت خانواده سالم و نقش آن در سلامت روانی و اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار شد

کارگاه آموزشی اهمیت خانواده سالم و نقش آن در سلامت روانی و اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت برگزار شد

نظر شما