شناسهٔ خبر: 66731411 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

طبق پیش‌بینی‌ها و اعلام رئیس جمعیت هلال احمر تا هشت ماه آینده تعداد داوطلبان این جمعیت به 5میلیون نفر می‌رسد

ارتش میلیونی هلال

صاحب‌خبر -

  [ مهدی جابری ]  ایران قوی این روزها خود را در عرصه‌های مختلف به رخ جهانیان می‌کشد که از جمله مهم‌ترین عرصه‌ها می‌توان به حضور جمعیت جوان و پرشور 3میلیون نفری در هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران اشاره داشت.
جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران که بنا به گفته رئیس جمعیت، تا پیش از دولت سیزدهم حدود 460هزار عضو داوطلب داشت، موفق به ارتقای شش‌ونیم برابری این تعداد در دوسال‌ونیم اخیر شده است، به طوری که هم‌اکنون بیش از 3میلیون نفر در سراسر کشور عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر هستند.
عضویت چندین میلیون نفر در جمعیت هلال‌احمر ایران نشان‌دهنده وجود روحیه ایثار و یاری‌رسانی به دیگران در جوانان این مرز و بوم است. این جمعیت 3میلیون نفری نه‌تنها یک ارتش امدادرسان و بازوی قوی برای انجام عملیات امدادونجات در سراسر کشور محسوب می‌شود، بلکه آثار و برکات آن شامل حال دیگر کشورهای جهان نیز شده است، به طوری که مقامات کشورهای مختلف در زمان وقوع حوادث دست به دامان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران می‌شوند و از جمله آنها می‌توان به ترکیه، پاکستان و افغانستان اشاره داشت.
هلال‌احمر کشور ما بنا به اعلام مقامات جمعیت، جایگاه ممتازی در جهان دارد و همین جایگاه موجب شده است کرسی‌های مختلفی در عرصه جهانی در اختیار هلال‌احمر ایران گذاشته شود. هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به واسطه عملکرد حرفه‌ای، سریع و موثر خود و نیز با توجه به جمعیت میلیونیِ داوطلبان، نظر کشورهای مختلف را برای همکاری به سمت‌وسوی خود جلب کرده و تاکنون با ۲۴ کشور توافق‌نامه همکاری به امضا رسانده است.

آماری که تا پایان سال به 5میلیون نفر می‌رسد
نکته قابل توجهی که این روزها مطرح شده، مربوط به آماری است که رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران در جلسه برخط با دبیرکل جمعیت صلیب‌سرخ سنگاپور خود اعلام کرد. پیرحسین کولیوند در این جلسه گفت: «جمعیت هلال‌احمر ایران بیش از 3میلیون عضو دارد که پیش‌بینی ما این است که تا هشت ماه آینده این عدد به 5میلیون داوطلب برسد.»
ارتقای آمار اعضای فعال در جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از 3میلیون به 5میلیون نفر تا پایان سال‌جاری، نشان از عزم مقامات کشورمان برای توسعه و ترویج فرهنگ امداد و ایثار دارد و البته اثبات می‌کند که زمینه‌های فکری و اعتقادی این مفاهیم به خوبی در جامعه و در اندیشه و تفکر جوانان ما وجود دارد.
مروری بر تازه‌ترین اظهارات و پیام رئیس‌جمهوری کشورمان در هفته هلال‌احمر (در نیمه‌های اردیبهشت) درباره ابعاد فعالیت جمعیت هلال‌احمر، گویای باوری است که در اندیشه مقامات و مسئولان ایران اسلامی نسبت به فعالیت‌های داوطلبانه و بشردوستانه وجود دارد. در بخشی از پیام رئیس‌جمهوری آمده بود:  «در آموزه‏‌های اسلامی ما به بخشندگی، نوعدوستی، یاری‌‏رسانی و خدمت به مردم به‌‏ویژه در شرایط سخت و بحرانی به‌‏عنوان یک فضیلت اجتماعی، مکرر سفارش شده که بیانگر وجود ظرفیت و پشتوانه معنوی مهم برای کمک و یاری به همنوعان فارغ از همه تمایزات قومی، مذهبی و نژادی است.»
بنا به تاکید سیدابراهیم رئیسی «در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی ایران که برآمده از ارزش‌های والای اسلامی و انسانی است، خدمت و دستگیری از مردم همواره در سرلوحه برنامه‏‌ها و تصمیم‌‏گیری‌‏ها قرار داشته و یکی از جلوه‌‏های زیبای آن، تلاشگران سازمان مردم‏‌محور هلال‌احمر است. این نهاد مردمی با مجاهدت، فداکاری و اراده راسخ در خدمت‌رسانی به همنوعان و گسترش صلح و آرامش و سلامتی در جامعه، پیش‌رو بوده و در تمام عرصه‌ها، بزنگاه‌های خطیر و بحران‌ها مایه امید و آرامش‌خاطر آسیب‌دیدگان و صحنه‏‌ای برای نمایش اتحاد، همدلی، ایثار و نوعدوستی ملت بزرگ ایران هستند.»

بهره‌مندی جهان از توان ارتش سرخ هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران
جمعیت 3میلیون نفری هلال‌احمر ایران تا پایان سال به 5میلیون نفر می‌رسد و این خبر خوبی برای همه مردم ایران و حتی کشورهای دور و نزدیک است، به عبارتی می‌توان گفت همه جهان از قدرت، تخصص، روحیه ایثار و توان ارتش سرخ هلال ایران بهره‌مند هستند و خواهند بود.
درخواست اخیر هلال‌احمر افغانستان از جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در امدادرسانی به سیل‌زدگان را می‌توان تازه‌ترین تقاضای برون‌مرزی از امدادرسان‌های ایرانی دانست.
در همین باره باید به رویداد مهم دیگری در اردیبهشت ۱۴۰۲ اشاره داشت؛ جایی که رئیس‌جمهوری ترکیه در راستای قدردانی از عوامل داخلی و خارجی در کمک به زلزله‌زدگان این کشور، نشان فداکاری را به پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان، اعطا کرد. پیش از آن نیز رئیس فدراسیون جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، مستقر در ژنو  از رئیس جمعیت هلال‌احمر به واسطه حضور موثر و سریع امدادگران ایرانی در جریان زلزله ترکیه قدردانی کرده بود.

نظر شما