شناسهٔ خبر: 66521221 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

بازخوانی جدال «مشرق» – «اوج» و بلاتکلیفی «فارس» در مواجهه با فیلم کوتاه مدیر مدرسه

صاحب‌خبر -

گزارش انصاف نیوز درباره‌ی جدال سایت «مشرق» و سازمان «اوج» و بلاتکلیفی خبرگزاری «فارس» در مواجهه با فیلم کوتاه مدیر مدرسه که در آبان ۴۰۲ منتشر شده را به بهانه‌ی آغاز اکران آنلاین این فیلم در ادامه می‌خوانید.

فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» با موضوعی مرتبط با اعتراضات ۱۴۰۱ که در روز نخست جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران اکران شده بود توانست جایزه‌ی بهترین فیلنامه را از آن خود کند؛ فیلمی که تولید «اوج» است و مورد اعتراض شدید سایت اصولگرای «مشرق».

به‌گزارش انصاف نیوز، چهلمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران شب گذشته به کار خود پایان داد. رخداد خبرساز این دوره‌ی جشنواره به روز نخست بازمی‌گشت که یک کارگردان زن به دلیل نوع حجابش امکان ورود پیدا نکرد و ساعاتی پس از آن نیز فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» با موضوع اعتراضات ۱۴۰۱ به نمایش در آمد.

«مدیر مدرسه» از تولیدات سازمان هنری – رسانه‌ای اوج، وابسته به سپاه، است که کارگردانی آن را میکاییل دیانی بر عهده داشت.

آقای دیانی از فعالان دانشجویی سابق و عضو شورای مرکزی «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل» بوده و اکنون به‌عنوان روزنامه‌نگار و مستندساز فعالیت می‌کند.

این کارگردان اصولگرا در فیلم «مدیر مدرسه» به حضور برخی دانش‌آموزان در اعتراضات ۱۴۰۱ پرداخته و به‌نوشته‌ی رسانه‌ها در این فیلم جدال نیروهای امنیتی با دختران دانش‌آموزان و مدیر مدرسه‌ی آنها به تصویر کشیده شده است.

انتخاب این سوژه‌ی حساس به مذاق برخی رسانه‌های اصولگرا خوش نیامده و با اعتراض آنها همراه شده‌است.

حمله‌ی مشرق

وبسایت مشرق نیوز با انتشار یادداشتی انتقادات تندی را به این فیلم وارد دانسته و مدعی می‌شود که فیلم مدیر مدرسه دستگاه امنیتی کشور را به «کودک‌ربایی» متهم کرده است.

در بخشی از این مطلب می‌خوانیم: «فیلم مدیر مدرسه، مانیفست تازه‌ای در حوزه دوقطبی سازی فرهنگی تولید می‌کند و نیروهای انقلابی را در یک دوقطبی ساختگی تشویق به قرار گرفتن در مقابل نیروهای امنیتی می‌کند…دستگیری دختران نوجوان زیر ۱۸ سال از طرفی تداعی کننده پروژه کشته‌سازی دختران نوجوان در سال گذشته است و از سوی دیگر آستانه نفرت مخاطب را نسبت به برخورد نیروهای امنیتی {بسیار خشن در فیلم} با دختران نوجوان تحریک می‌کند»

نویسنده در بخش دیگری از این متن با اشاره به سکانس‌هایی از فیلم می‌نویسد: «معلم در ابتدای ورود به مدرسه با کاراکتر مرضیه مواجه می‌شود که مشغول پاک کردن شعار زن، زندگی، آزادی از روی درب مدرسه است، محمدی به محض ورود از او می‌خواهد به جای پاک کردن شعار چند جعبه از انباری مدرسه برای او بیاورد. در واقع سازنده با اشاره بسیار هوشمندانه به مخاطبش اشاره می‌کند که با پاک کردن شعار چندان موافق نیست و این شعار را نباید فراموش کرد…در نماهای داخلی دفتر مدیر مدرسه کارگردان عکس سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را رو به دوربین قرار داده شده و عکس امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بالای سر این مدیر است. در واقع با استفاده از عکس حاج قاسم یک دیدگاه خودسرانه در فقدان او را مطرح می‌کنند تا مدیر مدرسه را تبدیل به یک نماد انقلابی در مواجه نیروهای امنیتی کنند و این رویکرد را به سربازان این شهید در بدنه اجتماعی تعمیم دهند…یک زن محجبه که ویژگی‌های یک زن انقلابی داراست، تماشاگر به دلیل حمایت از دختر نوجوان فیلم به او سمپات می‌شود و محمدی به نمادی از زنان انقلابی تبدیل می‌شود که حاضر نیست شعار فتنه ۱۴۰۱ از دیوار مدرسه پاک شود و موقعیت دوقطبی پسا ۱۴۰۱ همچنان در جامعه حفظ شود و او خود را قربانی می‌کند تا دختران نوجوان همچنان مبارزه اجتماعی خود را ادامه دهند»

مشرق نیوز، فیلم کوتاه مدیر مدرسه را «سند بسیار قابل توجه برای گروه‌های حقوق بشری و سندی بین‌المللی از آزار سیاسی کودکان و نوجوان» می‌داند و با انتقاد شدید از عملکرد سازمان اوج می‌نویسد: «از سازمان سازنده با ساخت فیلم‌هایی نظیر «مصلحت»، «غریب» و فیلم پهلوی نشان «پسر مریم» و سریال «آقازاده» و مستندهایی در ستایش چهره‌های آیکونیک دوران پهلوی، دیگر نمی‌توان ادعای انقلابی داشت و اوج باید به یک سازمان خصوصی خودمحور تغییر موقعیت دهد»

بلاتکلیفی فارس

انتقادات مشرق نیوز با استقبال خبرگزاری فارس، رسانه‌ی وابسته به سپاه، نیز همراه شد و این خبرگزاری متن کامل گزارش انتقادی مشرق نیوز را در صفحه‌ی نخست خود بازنشر کرد.

ساعاتی پس از بازنشر مطلب مشرق، خبرگزاری فارس بدون هیچ توضیحی این خبر را از خروجی خود حذف می‌کند.

کارگردان فیلم کوتاه مدیر مدرسه نیز در واکنش به این انتقادات نویسنده‌ی مطلب را به «پرونده‌سازی» متهم کرده و رویکرد مشابه او در این نوع انتقادات در رسانه‌های دیگر را یادآور شد.

جایزه‌ی جشنواره

در نهایت این فیلم‌ کوتاه پر سروصدا که به‌عنوان «سیاسی‌ترین فیلم سال» تبلیغ می‌شد توانست جایزه‌ی بهترین فیلمنامه جشنواره کوتاه تهران را به دست آورد.‌ به گفته‌ی منتقدان سینمایی مهم‌ترین جایزه‌ی جشنواره‌های سینمایی در بخش محتوایی جایزه‌ی مربوط به فیلمنامه است که به نوعی رویکرد هر جشنواره‌ای را نیز نشان می‌دهد.

میکاییل دیانی، کارگردان فیلم کوتاه مدیر مدرسه در گفت‌وگوهایی با خبرگزاری‌های اصولگرای مهر، تسنیم و فارس به برخی انتقادات از فیلم خود پاسخ داده است.

گفت‌وگو با کارگردان مدیر مدرسه

یکی از این گفت‌وگوها که با خبرگزاری فارس بوده و یک روز پس از بازنشر متن اعتراضی مشرق و حذف آن در این خبرگزاری منتشرشده در پی می‌آید:

«میکائیل دیانی با اشاره چگونگی ساخت فیلم درباره موضوع ملتهب اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ از منظری متفاوت، گفت: سوژه این فیلم مبتنی بر یک اتفاقی بود که در سال گذشته رخ داد. وقتی محمد منصوبی ایده این فیلم را برایم تعریف کرد؛ از این جهت که نگاه نقادانه و عدالت خواهانه‌ای به مسائل دارم؛ از جنس مواجهه فیلمنامه با موضوع استقبال کردم. ۹۵ درصد تولید یک فیلم خوب نوشتن که یک فیلمنامه خوب است که محمد منصوبی این کار را انجام داده بود.

او ادامه داد: تصورم این بود که این فیلمنامه حرف انقلابی ـ عقلانی‌ای است که باید زده می‌شد و در فرایند فیلم هم سعی کردیم که دیالوگ‌ها و آنچه بیان می‌کنیم به نگاه جذب حداکثری در جهوری اسلامی و نگاه رهبری هم نزدیک باشد. وقتی دیالوگ نویسی فیلمنامه را انجام می‌دادیم به سخنرانی آقا در دانشکده افسری که سال گذشته انجام شد رجوع کردیم که می‌گفتند «بخشی از کسانی که این کارها را انجام می‌دهند نوجوانانی هستند که هیجانی رفتار می‌کنند و ناآگاه هستند و بایستی با آنان حرف زده و آگاه شوند». ما این موضوع را مدنظر قرار دادیم و جلو رفتیم. ضمن این که صحبت‌های حاج قاسم سلیمانی برایمان ملاک بود و می‌خواستیم از صحبت‌های ایشان دیالوگ نویسی کنیم و تلاش کردیم «مدیر مدرسه» را در همین جایگاه و میزانسن قرار دهیم؛ یعنی میزانسنی که ذیل گفتمان انقلاب اسلامی حرف می‌زند و نگاه جذب حداکثری حاج قاسم را هم مدنظر دارد.

دیانی در پاسخ به این که چرا مدیوم روایت قصه را فیلم کوتاه انتخاب کردید، گفت: «فکر می‌کردم که ظرف این مظروف ما یک فیلم کوتاه داستانی در ۱۵ دقیقه است و اگر کش می‌آمد کار خراب می‌شد و اگر کوتاه‌تر از این می‌بود ابتر می‌ماند؛ در نتیجه ۱۵ دقیقه برای آنچه می‌خواستیم بگوییم کافی بود.

این کارگردان درباره نحوه انتخاب بازیگران فیلم هم بیان کرد: برای بخشی از بازیگران فراخوان دادیم و چند نفر را از قبل می‌شناختیم؛ اما مواجه ما با خانم نیشابوری بازیگر اصلی این فیلم کوتاه، ناگهانی و جذاب بود و بیشترین ظرفیت خودشان را برای فیلم گذاشتند و بخشی زیادی از موفقیت فیلم مدیون زحمات ایشان است.

دیانی درباره این که مواجه مخاطبان جشنواره فیلم کوتاه تهران با فیلم مدیر مدرسه چطور بوده است، توضیح داد: بسیار خوب بوده است. از لحظه‌ای که موسیقی انتهایی فیلم پخش می‌شود و تیتراژ بالا می‌آید مخاطبان دست می‌زنند و بیرون سالن تشکر می‌کنند و همه از این که ما از موضع عقلانیت-انقلابی صحبت می‌کنیم استقبال کرده‌اند و این موضوع برایم لذت بخش بوده است.

کارگردان فیلم «مدیر مدرسه» درباره شرایط پخش و اکران فیلم گفت: طبیعتا فیلم‌های کوتاه در مرحله اول فرایند جشنواره‌ای را طی می‌کنند ولی مهم‌ترین هدف برای من این است که مخاطب گسترده فیلم را ببیند؛ چرا که «مدیر مدرسه» فیلمی برای زمانه امروز است و باید در زمانه خودش دیده و شنیده شود. در هر پلتفرمی که بتواند بیشترین مخاطب را داشته باشد از پخش آن استقبال بیشتری خواهم کرد»

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما