شناسهٔ خبر: 66057522 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

۱۰ پوشش چشم‌گیر دردویل

تن‌پوش‌های دلربای مت مورداک / Marvel

صاحب‌خبر -

مرد بی‌باک از این که هر از چند گاهی پوشش خود را دگرگون سازد ترسی ندارد. دردویل در طول دوران حضور خود در دنیای کمیک‌ها چندین تن‌پوش به‌یادماندنی را در تن داشته است. در این نوشتار سری با ۱۰ تا از این لباس‌های چشم‌گیر مت مورداک می‌زنیم و همچنین بازگو می‌کنیم که چرا دردویل هر پوشش را برگزیده است و چه ویژگی خاصی دارد.

۱۰ پوشش چشم‌گیر دردویل در یک نگاه نمایش
زرد و قرمز آغازین
قرمز کلاسیک
انتقام‌جوی زرهی
مرد بی‌باک
مورد غیرعادی لوران لواسور
سامورایی سرخ
مقیم سرزمین سایه
دردویل کت و شلوار به تن می‌کند
دردویل ونوم‌شده
دردویل پالیده

زرد و قرمز آغازین

رونمایی از دردویل در شماره‌ی ۱ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) رونمایی از دردویل در شماره‌ی ۱ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) رونمایی از دردویل در شماره‌ی ۱ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

زمانی که دردویل برای نخستین بار در سال ۱۹۶۴ و شماره‌ی ۱ کمیک Daredevil پا به دنیای کمیک‌ها گذاشت، یک تن‌پوش فیت که آمیزه‌ای از رنگ‌های زرد، قرمز و سیاه را در خود جای داده بود به تن می‌کرد. در همین حال هم باتون‌های به‌یادماندنی قرمزش نیز در دستانش بودند. این لباس ابتدایی از دل تن‌پوش کهنه‌ی بوکس جک مورداک بیرون آمد تا یادآوری کند که چرا مت می‌خواهد یک قهرمان باشد. دردویل هر از چند گاهی به سراغ پوشش آغازینش می‌رود و در فلش‌بک‌ها هم او را در این لباس می‌بینیم اما به طور کلی این تن‌پوش پس از شماره‌ی ۶ کمیک Daredevil کنار گذاشته شد.

قرمز کلاسیک

۱۰ پوشش چشم‌گیر دردویل - ویجیاتو ۱۰ پوشش چشم‌گیر دردویل - ویجیاتو

از شماره‌ی ۷ کمیک Daredevil به پیش، مت به سراغ پوشش کلاسیک خود رفت: یک تن‌پوش تنگ قرمز با نقابی هم‌رنگ. این لباس برای دهه‌ها تبدیل به یونیفرم استاندارد قهرمانی او شد. به جای داشتن یک D رو سینه‌اش همچون پوشش آغازین، لباس تازه‌ی مت مورداک یک DD با استایل ویژه را روی بخش بدنه‌ی تن‌پوشش داشت. جای غلاف باتون‌ها هم بر روی ران چپ دردویل باقی ماند تا هنگام نیاز به سادگی در دسترس باشند.

انتقام‌جوی زرهی

تن‌پوش زرهی دردویل در شماره‌ی ۳۲۱ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) تن‌پوش زرهی دردویل در شماره‌ی ۳۲۱ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) تن‌پوش زرهی دردویل در شماره‌ی ۳۲۱ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

دوران سختی نیاز به اقدامات سخت نیز دارد. بنابراین، زمانی که لباس کلاسیک دردویل از بین رفت او تصمیم گرفت تا در شماره‌ی ۳۲۱ کمیک Daredevil تن‌پوش خود را ارتقا دهد و یک پوشش زرهی مشکی را برگزیند. این تن‌پوش زرهی بیش‌تر سیاه‌رنگ است ولی بخش‌هایی همچون سینه، دستکش و چشمان قرمزرنگ هستند. روی شانه‌های مت مورداک قسمت‌های زرهی فلزی افزوده شد و جای باتون‌ها روی مچ دردویل رفتند. با این که تن‌پوش زرهی اجازه می‌داد تا مت در برابر دشمنان مرگباری همانند ونوم قرار بگیرد ولی دردویل احساس می‌کرد این تغییر پوشش تأثیری منفی روی سلامت روانش داشت تا دوباره به لباس قرمز کلاسیکش بازگردد.

مرد بی‌باک

لباس سراسر سیاه دست‌ساخت مت مورداک در شماره‌ی ۵ کمیک Daredevil: The Man Without Fear (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) لباس سراسر سیاه دست‌ساخت مت مورداک در شماره‌ی ۵ کمیک Daredevil: The Man Without Fear (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) لباس سراسر سیاه دست‌ساخت مت مورداک در شماره‌ی ۵ کمیک Daredevil: The Man Without Fear (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

فرانک میلر فرصت این را به دست آورد تا داستان اوریجین این قهرمان را با تن‌پوش ویژه‌ای بازروایی کند. این سری کوتاه با نام Daredevil: The Man Without Fear روزهای آغازین مبارزه با جنایت مت و عشق نافرجامش با الکترا را به نمایش می‌کشد. پیش از این که دردویل با پوشش کلاسیک خود ظاهر شود، او یک لباس سراسر مشکی را می‌پوشید که شباهت‌هایی با یونیفرم یک نینجا داشت. هر از چند گاهی می‌بینیم که مت مورداک از این پوشش خود دوباره استفاده کند.

مورد غیرعادی لوران لواسور

پوششی تازه با هویتی جدید در شماره‌ی ۳۷۷ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) پوششی تازه با هویتی جدید در شماره‌ی ۳۷۷ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) پوششی تازه با هویتی جدید در شماره‌ی ۳۷۷ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

هر چند دردویل ترجیح می‌دهد تا در هلز کیچن بماند اما نقش پویایی هم در در دنیای مارول بازی کرده که پیامدش ماجراجویی‌هایِ موردی فرای ایالات متحده است. در شماره‌ی ۳۷۶ کمیک Daredevil، مت برای یک مأموریت پنهانی در پاریس از سمت شیلد هویت تازه‌ای دریافت کرد. در آن جا مت مورداک تبدیل شد به لوران لواسور که پوشش ابرقهرمانی ویژه‌ی خودش را داشت. این لباس عمدتاً از رنگ سیاه بهره می‌برد که نوارها، دستکش‌ها، پوتین‌ها و کمربندش به رنگ قرمز طراحی شده بودند. در این ظاهر، دردویل در برابر یک سری از دشمنان آشنا مثل کینگ‌پین قرار گرفت تا این که به هویت پیشینش بازگردد و مسیر خود را بپیماید.

سامورایی سرخ

۱۰ پوشش چشم‌گیر دردویل - ویجیاتو ۱۰ پوشش چشم‌گیر دردویل - ویجیاتو

مت مورداک با رویارویی با رقبای نیرومندتر از خودش چندان ناآشنا نیست ولی مبارزه‌ی Daredevil: Father به سطحی دیگر رسید. زمانی که او در حال نگهداری از هلز کیچن بود، یک گروه از متاهیومن‌هایی که با نام سنترینز (Santerians) شناخته می‌شدند دردویل را به یک گامی مرگ کشاندند تا این قهرمان برای مبارزه‌ی دوباره‌ی در انتظارش به اندیشه بیفتد. با دگرگون ساختن یک زره تمرینی سنتی کن‌دو و آمیزشش با ترکیب‌رنگی همیشگی سرخ خود، مت توانست از بدن آسیب‌دیده و زخمی خود هنگام مبارزه برای نجات روز به همراه یک شمشیر سامورایی و یک موتورسیکلت محافظت کند.

مقیم سرزمین سایه

پوشش تیره‌ی مت مورداک در شماره‌ی ۱ کمیک Shadowland (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) پوشش تیره‌ی مت مورداک در شماره‌ی ۱ کمیک Shadowland (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) پوشش تیره‌ی مت مورداک در شماره‌ی ۱ کمیک Shadowland (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

پس از به دست آوردن کنترل هند، دردویل تلاش کرد تا از این جایگاه ناخوشایندش به بهترین شیوه بهره ببرد ولی در پایان توسط پشتیبان شیطانی این فرقه‌ی باستانی نینجا که با نام بیست شناخته می‌شود آلوده شد. در کراس‌اوور Shadowland سال ۲۰۱۰، زمانی که مت مورداک با هدایت هند از از روش‌های مفرط مبارزه با جنایت استفاده می‌کرد و هلز کیچن را تبدیل به زندان خودش کرده بود، این قهرمانِ دچارِ چالش، تن‌پوشی کاملاً مشکی به تن می‌کرد که لوگو و چشمان قرمزی داشت. دردویل زمانی که بیست از روحش پاک شد پوشش پلیدانه‌ی خود را کنار گذاشت تا پس از یک سفر خودبازیابی به لباس همیشگی‌اش بازگردد.

دردویل کت و شلوار به تن می‌کند

مت مورداک با کت و شلوار قرمز در شماره‌ی ۱۴ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) مت مورداک با کت و شلوار قرمز در شماره‌ی ۱۴ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) مت مورداک با کت و شلوار قرمز در شماره‌ی ۱۴ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

وقتی که مت به همراه همکار و معشوقه‌اش به سان فرانسیسکو رفت، هویتش به عنوان دردویل مشخص شده بود. با پذیرفتن جایگاه تازه‌ی خود، مت یک کت و شلوار سه‌تکه‌ی قرمز به همراه پیراهنی سیاه را در شماره‌ی ۱۴ کمیک Daredevil به تن کرد. با کنار گذاشتن کامل یک ماسک، این ظاهر شیک یکی از ویژه‌ترین تن‌پوش‌های دردویل به شمار می‌آید. این لباس پیش از بازگشت مت مورداک به نیویورک کنار گذاشته شد.

دردویل ونوم‌شده

پیوند خوردن یک سیمبیوت و مت مورداک در شماره‌ی ۲۶ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) پیوند خوردن یک سیمبیوت و مت مورداک در شماره‌ی ۲۶ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) پیوند خوردن یک سیمبیوت و مت مورداک در شماره‌ی ۲۶ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

اکثر قهرمانان مارول دست‌کم یک تجربه‌ی ناخوشایند با یک سیمبیوت را پشت‌سر گذاشته‌اند و دردویل نیز سوای این روند نیست. مت در حالی که در دوره‌ی بدی از زندگی‌اش بود در طی رویداد King in Black سال ۲۰۲۰ با یک سیمبیوت پیوند خورد. دردویل که پس از یک قتل شبه‌عمد ناخواسته به جرم خودش اعتراف کرده بود در زندان قرار داشت اما تغییری که پیوند خوردن با یکی از سیمبیوت‌های نال برایش فراهم کرد را پذیرفت. این شاید ترسناک‌ترین ظاهر مت مورداک باشد که در آن، سیمبیوت شاخ‌های نمادین دردویل را بسیار بزرگ‌تر کرد. مت توانست در شماره‌ی ۲۷ کمیک Daredevil از این سیمبیوت آزاد شود.

دردویل پالیده

دردویل با پوشش سراسر سفید در شماره‌ی ۶ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) دردویل با پوشش سراسر سفید در شماره‌ی ۶ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) دردویل با پوشش سراسر سفید در شماره‌ی ۶ کمیک Daredevil (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

پس از احساس گناه فراوانی که مت به عنوان دردویل تجربه کرد، او در Daredevil سال ۲۰۲۳ دگرگونی کاملی به خود دید و به عنوان یک کشیش آغاز به کار کرد. زمانی که آشکار شد دنیای مارول به یک دردویل نیاز دارد، مورداک به کمک دکتر استرنج عیناً در برابر شیاطین درونی‌اش قرار گرفت تا خودش را بپالاید و در شماره‌ی ۶ کمیک Daredevil به آرامش درونی برسد. این قهرمان که توانست در این زمینه پیروز شود، با نسخه‌ای سفیدرنگ از تن‌پوش کلاسیک خود پا پیش گذاشت تا برای یک بار دیگر به مبارزه با جنایت در خیابان‌های هلز کیچن سرگرم شود.

Marvel

برچسب‌ها:

نظر شما