شناسهٔ خبر: 65921914 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

۳۰ درصد سطح دریاچه ارومیه با آب پوشیده شد

بحران در ارومیه ادامه دارد| تفاوت حدود ۱۰.۸ میلیارد مترمکعبی حجم دریاچه با تراز اکولوژیک

تراز اکولوژیک در دریاچه ارومیه چیزی حدود ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب بوده حال آنکه با وجود بارندگی های اخیر و رهاسازی های صورت گرفته هم اکنون حجم آبی ارومیه ۱.۷۴ میلیارد مترمکعب است.  

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه آب و انرژی: این روزها اخبار متعددی از بهبود تراز آبی دریاچه ارومیه به گوش می رسد. بر اساس آنچه اعلام شده از شروع آبی سال جدید تا حالا چیزی حدود ۵۰ سانتی متر به ارتفاع آب دریاچه ارومیه اضافه شده است. این افزایش تراز آبی شاید کمی از شدت بحران این دریاچه کاسته است اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

تراز اکولوژیک در دریاچه ارومیه چیزی حدود ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب بوده حال آنکه با وجود بارندگی های اخیر و رهاسازی های صورت گرفته هم اکنون حجم آبی ارومیه ۱.۷۴ میلیارد مترمکعب است. به عبارت دیگر می توان گفت که تراز آبی دریاچه یک فاصله حدو ۱۰.۸ میلیارد مترمکعبی با تراز اکولوژیک خود دارد

یک منبع آگاه در این باره به بازار می گوید: تراز اکولوژیک در دریاچه ارومیه چیزی حدود ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب بوده حال آنکه با وجود بارندگی های اخیر و رهاسازی های صورت گرفته هم اکنون حجم آبی ارومیه ۱.۷۴ میلیارد مترمکعب است. به عبارت دیگر می توان گفت که تراز آبی دریاچه یک فاصله حدودی ۱۰.۸ میلیارد مترمکعبی با تراز اکولوژیک خود دارد.

افزایش ۵۰ سانتی متری تراز آبی دریاچه ارومیه

بر اساس آنچه اعلام شده تراز سطح دریاچه ارومیه تا حالا چیزی حدود ۱۲۷۰.۳۲ متر است که نسبت به ابتدای مهر(شروع سال آبی جدید) حدود ۵۰ سانتی متر و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵ سانتی متر رشد را نشان می دهد. گفتنی است در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از سطح دریاچه با آب پوشیده شده است.

گزارش های دریافتی خبرگزاری بازار نشان می دهد که حجم آب دریاچه هم اکنون ۱.۷۴ میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با حجم ۱.۶۰۰ میلیارد مترمکعبی مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب رشد داشته است.

همچنین گزارش های منتشر شده از شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد که سدهای ارومیه در سال آبی جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته وضعیت بهتری داشته و حدود ۵۹ درصد آنها هم اکنون پر هستند. هم اکنون ۱۳ سد موجود در این حوضه حدود ۹۹۲ میلیون مترمکعب آب دارند که در مقایسه با سال گذشته حدود ۵ درصد بیشتر است.

سهم ۳۵ الی ۴۰ درصدی رها سازی آب در بهبود تراز آبی

بد نیست که بدانید بهبودی که این روزها در سطح دریاچه ارومیه رخ داده، حاصل بارندگی های اخیر بوده و اگر این بارندگی ها رخ نمی داد بحران در این دریاچه به اوج خود رسیده بود.

۶۰ الی ۶۵ درصد بهبود تراز سطح دریاچه ارومیه جاصل بارندگی ها بوده و ۳۵ الی ۴۰ درصد نتجیه رهاسازی آب در این دریاچه بوده است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آن چیزی حدود ۳۶۲ میلیون مترمکعب آب در دریاچه رها سازی شده بود

به گفته یک منبع آگاه ۶۰ الی ۶۵ درصد بهبود تراز سطح دریاچه ارومیه جاصل بارندگی ها بوده و ۳۵ الی ۴۰ درصد نتجیه رهاسازی آب در این دریاچه بوده است. به گفته او، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آن چیزی حدود ۳۶۲ میلیون مترمکعب آب در دریاچه رها سازی شده بود. (با توجه به رهاسازی بخشی از آب سد مهاباد از ۶ فروردین امسال این عدد هم اکنون کمی افزایش یافته است) این میزان رها سازی در شرایطی صورت گرفته که دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی پیشتر گفته بود که با توجه به برنامه ریزی‌ها و شرایط ترسالی در سال زراعی جاری، رهاسازی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در دستور کار قرار گرفته که حق‌آبه دریاچه ارومیه است.

کشاورزی متهم اصلی خشکیدن ارومیه

بخش کشاورزی بزرگترین بخش مصرف کننده آب در آذربایجان غربی و متهم اصلی خشکی دریاچه ارومیه است. به گفته دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه ۹۱ درصد از آب استان در این بخش مصرف می‌شود. با این وجود اما سیاست های مربوط به اصلاح الگوی کشت در این استان پیشرفت چندانی نداشته و همچنان یونجه، سیب و چغندرقند مهم ترین تولیدات کشاورزی این استان هستند که هر سه آنها در فهرست محصولات آب بر هستند. کارشناسان بهترین راهکار برای مقابله با خشکسالی در کشور را توقف کشاورزی سنتی و اصلاح روش های کشت می دانند.

نظر شما