شناسهٔ خبر: 65450055 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان:

اراده و خواست مردم تعیین‌کننده است

روزنامه جوان

در حال حاضر برای هر کرسی بیش از ۵۲نفر فعالیت می‌کنند، بر اساس قانون با اینکه قاطبه مردم مسلمان هستند، ولی اقلیت‌های دینی ما کرسی برای مجلس دارند. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: انتخابات در جمهوری اسلامی امری تعیین‌کننده و محوری است. در روزگاری که برخی مردم دنیا با صندوق رأی بیگانه هستند، در نظام جمهوری اسلامی اراده و خواست مردم دولت‌ها و مجالس را سامان بخشیده است. 
به گزارش ایرنا، هادی طحان‌نظیف در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به برگزاری دو انتخابات در روز جمعه اظهار داشت: در انتخابات امسال حدود ۶۰هزار شعبه اخذ رأی برپا می‌شود، بیش از ۱۵هزار نفر یعنی حدود ۷۵درصد کسانی که شرایط داشتند، تأیید‌صلاحیت شده‌اند. 
وی ادامه داد: در حال حاضر برای هر کرسی بیش از ۵۲نفر فعالیت می‌کنند، بر اساس قانون با اینکه قاطبه مردم مسلمان هستند، ولی اقلیت‌های دینی ما کرسی برای مجلس دارند. 
طحان‌نظیف با اشاره به اینکه از اقشار مختلف در میان تأیید‌صلاحیت‌شده‌ها وجود دارد، گفت: ما از حضور همه افراد شایسته و نخبگان در انتخابات استقبال و به آن افتخار می‌کنیم. با توجه به تعداد داوطلبان تأیید‌صلاحیت‌شده زمینه انتخاب نمایندگانی شایسته فراهم است. 
وی یادآور شد: ما در این دوره ۲۳۰هزار ناظر مردمی داریم، علاوه بر آن نمایندگان کاندیدا در روز اخذ رأی حضور دارند که تعدادشان ۶۲هزار نفر است، حدود ۸۰۰هزار نفر هم عوامل اجرایی هستند. 
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: انتخابات در کشور ما همواره در امنیت برگزار شده است، در این دوره ۲۵۰هزار نفر مسئول امنیت انتخابات هستند، در هزارو۷۰۰شعبه انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود. 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شورا به فهرست‌های انتخاباتی نگاه ویژه دارد؟ بیان کرد: شورای نگهبان نسبت به هیچ فهرست و گروه سیاسی نگاه خاصی ندارد. 
طحان‌نظیف در پاسخ به سؤالی مبنی بر مقایسه میزان تأییدصلاحیت‌شده‌های ایران با دیگر کشور‌ها گفت: بررسی‌هایی در پژوهشکده شورای نگهبان داریم، ما این تعداد تأیید‌صلاحیت‌شده را در انتخابات هیچ کجای دنیا ندیده‌ایم. 
وی در پاسخ به سؤالی درباره ردصلاحیت حسن روحانی برای مجلس خبرگان اظهار داشت: بر اساس قانون مجلس خبرگان، شرایطی برای انتخابات در نظر گرفته شده است، افراد باید شرایط‌شان به صورت برابر باشد، ممکن است کسی شرایطی داشته باشد، ولی بعد این شرایط را از دست بدهد. 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره معیار تأیید و ردصلاحیت‌ها بیان کرد: قانون مراحل مختلفی دارد، هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت مسئول تأیید یا ردصلاحیت‌ها بوده‌اند. 
طحان‌نظیف در پاسخ به سؤالی درباره تعداد آقایان و خانم‌های شرکت‌کننده گفت: ۱۲ یا ۱۳درصد ثبت‌نام‌کنندگان خانم و بقیه آقا هستند، سن شرکت در انتخابات ۳۰ تا ۷۵سال است، ما حدود ۳هزار دهه‌شصتی داریم. 
وی در پاسخ به سؤالی درباره میزان مشارکت مردمی در انتخابات بیان کرد: میزان مشارکت در انتخابات‌های مختلف ایران متفاوت بوده ولی همیشه به صورت متوسط رو به بالا بوده است، بر اساس نظرسنجی‌ها این دوره مشارکت بالا خواهد بود. 
طحان‌نظیف در پاسخ به انتقادات به شورای نگهبان اظهار داشت: شورای نگهبان نهاد عالی حقوقی است که بر اساس قانون اقدامات خود را انجام می‌دهد، ما به هیچ عنوان نگاه سیاسی، حزبی و گروهی به نامزد‌ها نداریم، افراد بر اساس قانون صلاحیت‌شان بررسی می‌شود. 
وی افزود:، چون جنس کار شورا قضاوت‌گونه است، ممکن است مورد نقد قرار گیرد که این طبیعی است. 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ردصلاحیت‌ها یأس و ناامیدی ایجاد می‌کند، گفت: در کشور ما از هر چهار نفری که ثبت‌نام کردند، سه نفر در معرض انتخاب مردم هستند، آیا در کشور شما هم اینگونه است. 
طحان‌نظیف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره وعده‌های انتخاباتی بیان کرد: دادن وعده‌های انتخاباتی جرم است و اگر به اثبات برسد، فرد دو دوره از نمایندگی محروم می‌شود. 
وی در پاسخ به سؤالی درباره نظارت استصوابی شورا گفت: در مورد نظارت استصوابی، شورا بر اساس قانون عمل می‌کند، نظارت استصوابی بر اساس قانون یعنی نظارت فعال که انحرافی در قانون نباشد و هدفش سلامت در انتخابات است. 
طحان‌نظیف در مورد روند بررسی صلاحیت افراد طنزپرداز و بازیگر بیان کرد: قانون انتخابات حداقل‌ها را پیش‌بینی کرده است، شرط تحصیلی، التزام به اسلام و ... دارد. بررسی برنامه‌های افراد در حیطه کار شورای نگهبان نیست، این مردم هستند که برنامه‌ها را بررسی می‌کنند. 
وی تأکید کرد: ما کاندیدا‌ها را به درجه یک و ۲ تقسیم نمی‌کنیم. کاندیدا را به افراد عام و خاص تقسیم نمی‌کنیم، افرادی که حداقل‌ها را دارند، مورد انتخاب مردم قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها:

نظر شما