شناسهٔ خبر: 65071309 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

تحلیل نامه نیوز؛

اصولگرایان و چالش تعدد لیست‌ها

نگاهی به مواضع و اظهارنظرهای اخیر نشان می‌دهد که احتمال ارائه لیست‌های متعدد به مراتب بیشتر از رسیدن به لیست واحد است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - چند روز بیشتر تا برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم باقی نمانده و به نظر می‌رسد که جریان اصولگرا هنوز توفیق چندانی در رسیدن به وحدت جریانی نداشته‌اند. نگاهی به مواضع و اظهارنظرهای اخیر نشان می‌دهد که احتمال ارائه لیست‌های متعدد به مراتب بیشتر از رسیدن به لیست واحد است. 

شاهد آنکه میرسیلم در مصاحبه با «نامه نیوز» گفته است که در خوشبینانه‌ترین حالت شاهد ارائه 2 فهرست از سوی جریان اصولگرا هستیم. 

آقاتهرانی، رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری نیز در تازه‌ترین اظهارنظر سیاسی خود، وحدت با سایر گروه‌های اصولگرا را منوط به عملکرد شورای ائتلاف کرده و گفته: « ما روند بررسی لیست جبهه پایداری را آغاز کرده‌ایم. تعداد قابل توجهی نهایی و قطعی هستند.» او همچنین گفته: «احتمال ارائه یک لیست واحد از سوی جبهه پایداری و شورای ائتلاف مشخص نیست و این بستگی به عملکرد شورای ائتلاف دارد. اگر جبهه پایداری و شورای ائتلاف نتوانند لیست واحد بدهند، بهتر است دو گروه تلاش کنند تا گزینه‌های اشتراکی بیشتر در لیست داشته باشند.»

از سخنان اخیر دبیرکل شریان نیز بوی تمایل به وحدت با سایر گروه‌ها به مشام نمی‌رسد. ابوالقاسم جراره گفته: « اگر در انتخابات زمینه برای ائتلاف با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و دیگر جریانها بر اساس شاخصهای اعلام شده توسط ما فراهم نباشد، لیست مستقل خواهیم داد.»

او با تاکید بر اینکه جریان متبوعش برای ائتلاف با سایرین و فعالیت انتخاباتی معیارهای خود را دارد، گفته: «ما در انتخابات هیچ گونه سهم خواهی پدرخواندگی را از سوی هیچ کس و جریانی بر نمی‌تابیم. چنانچه در انتخابات زمینه برای ائتلاف با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و دیگر جریان‌ها بر اساس شاخص‌های اعلام شده توسط شریان فراهم نباشد و دیگر جریان‌ها شاخصهای ما را نپذیرند، لیست مستقل خواهیم داد و به صورت مستقل حضوری فعال در عرصه انتخابات خواهیم داشت.»

محسن پیرهادی، نماینده مجلس و عضو شورای ائتلاف نیز در یادداشت اخیر خود در روزنامه رسالت، به نکته‌ای اشاره کرده که حاکی از حرکت اصولگرایان به سوی چند لیستی شدن، است. او نوشته: «در داخل جریان اصولگرا چند جبهه و جریان فعالند که همه محترمند. باید دقت کرد ائتلاف جریانی صرف، ولو آن که منتج به پیروزی باشد، در مقام عمل ممکن است به انشقاق گفتمانی برسد. این بدان معنی نیست که نباید در راستای وحدت تلاش کرد اما راهبرد وحدت به هر قیمت هم قرین صرفه و صلاح جریان انقلاب نیست.»

نظر شما