شناسهٔ خبر: 64041647 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی

ضرورت افزایش مشارکت بانوان خراسان رضوی در اهدای خون

افزایش مشارکت بانوان خراسان رضوی در اهدای خون ضروری است.

صاحب‌خبر -

ضرورت افزایش مشارکت بانوان خراسان رضوی در اهدای خون

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه طبق آخرین آمار، از هر هزار نفر ایرانی حدود ۲۵ نفر برای اهدای خون اقدام می‌کنند که پنج درصد این اهداکنندگان خون، بانوان هستند، گفت: تلاش می‌کنیم مشارکت بانوان در اهدای خون افزایش پیدا کند.

مصطفی مهدوی ارفع در نشست خبری با موضوع «ترویج فرهنگ اهدای خون» که در محل اداره کل انتقال خون خراسان رضوی برگزار شد افزود: به طور کلی آمار اهداکنندگان خون در دنیا و به تبع آن در ایران کم است، به گونه‌ای که تنها ۲.۵ درصد مردم خون خود را اهدا می‌کنند که از این میزان، سهم مشارکت بانوان، پنج درصد است و همت داریم این میزان مشارکت را در استان خراسان رضوی افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه اهدای هر یک واحد خون نجات‌بخش جان سه انسان از مرگ می‌شود، گفت: اهدای خون فواید بسیاری دارد که بیشتر مردم از آن مطلع نیستند و یا به دلیل وجود باور‌های اشتباه در این زمینه، از مشارکت در این امر خداپسندانه که علاوه بر مزیت‌ها و فواید برای فرد اهداکننده، موجب نجات جان انسان‌ها نیز می‌شود، خودداری می‌کنند.

مدیر روابط عمومی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: به عنوان مثال بسیاری از بانوان به دلیل این باور اشتباه که دچار کمبود خون هستند از اهدا خون خود خودداری می‌کنند در حالیکه وقتی بانوان و سایر افراد برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند ابتدا پذیرش و مشاوره می‌شوند و درصورتی که پزشک مربوطه تشخیص دهد آن فرد دچار کم‌خونی است ویزیت، درمان و دارو‌های درمانی مورد نیاز برای وی نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.

مهدوی ارفع با بیان این که میزان اهداکنندگان بار اولی بسیار کاهش یافته و در حال نزدیک شده به صفر است، افزود: سن اهداکنندگان کاهش یافته است به گونه‌ای که از سن مجاز اهدا کننده خون (بین ۱۸ تا ۶۰ سال) متاسفانه به رده سنی بالای ۴۰ و ۵۰ سال رسیده و بیشتر اهداکنندگان در این رده سنی هستند.

این مسوول افزود: انتقال خون خراسان رضوی نیز علاوه بر تامین خون مورد نیاز بیماران در ۶۳ بیمارستان و مرکز درمانی در  استان، تامین کننده خون استان‌های همجوار و به ویژه استان سیستان و بلوچستان است.

در این مراسم از سوی مدیرکل اداره کل انتقال خون خراسان رضوی به ۱۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و سلامت، لوح «سفیر افتخاری ترویج فرهنگ اهدای خون» اهدا شد.

 

 

 

نظر شما