شناسهٔ خبر: 63760379 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۹ درصد یزدی‌ها فشارخون و ۲۴ درصد دیابت دارند

یزد- ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه ۳۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان مبتلا به پرفشاری خون (فشارخون بالا) هستند، گفت: یزد در زمینه شیوع این بیماری، جزو سه استان نخست کشور است.

صاحب‌خبر -

"محسن میرزایی" روز چهارشنبه به مناسبت پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا (۲۰ آبان تا ۱۵ دیماه) در جمع خبرنگاران افزود: ۴۳ درصد افراد دارای پرفشاری خون در استان بیماری خود را کنترل می کنند.

وی اظهار کرد: کم تحرکی ، رژیم غذایی ناسالم، مصرف غذاهای پرنمک، اضافه وزن و چاقی ، دخانیات، مصرف الکل و استرس از عوامل بروز فشار خون بالاست.

۲۴ درصد یزدی ها مبتلا به دیابت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه گفت: ۱۸ تا ۲۴ درصد گروه سنی بزرگسال استان (۱۸ سال به بالا) مبتلا به دیابت هستند که ۸۲ درصد این افراد از بیماری خود اطلاع دارند و تحت درمان قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فقط ۲۴ درصد از درمان دیابت در استان موثر واقع می‌شود که بخشی از آن به دلیل ضعف در خودمراقبتی است.

میرزایی از آغاز پویش ملی غرباگری دیابت و فشار خون از ۲۰ آبان تا ۱۵ دیماه همزمان با سراسر کشور در استان خبر داد و گفت: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: در این پویش ملی افراد بالای ۱۸ سال فشارخون و دیابت آنها کنترل می شود و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا افراد می توانند به یکی از مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کرده تا از وضعیت سلامت خود آگاه شوند، زیرا عدم آگاهی مردم از بیماری موجب تشدید عوارض می شود.

میرزایی ادامه داد: برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و فشارخون بالا باید سطح سواد مردم افزایش یابد و خود مراقبتی و سواد سلامت بحث مهمی است که باید در جامعه نهادینه شود تا مردم در جهت پیشگیری از بیماری‌ها پویاتر باشند.

وی به سبک زندگی سالم اشاره کرد و گفت: مصرف فست و فودها، غذاهای پرکالری و دارای نمک فراوان در جامعه زیاد شده و ضرورت دارد سبک زندگی سالم در مدارس آموزش داده شود.

میرزایی گفت: پرفشاری خون و قند خون بالا با عوارض بسیار شایعی از جمله حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی پیشرفته کلیه همراه است.

نظر شما