شناسهٔ خبر: 63724224 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار خراسان رضوی در سفر به مسکو مطرح کرد

پیشنهاد خراسان‌رضوی برای برگزاری اجلاس کشورهای مسیر شرقی کریدور

مسکو- ایرنا- استاندار خراسان رضوی در نشستی با رئیس مرکز صادرات روسیه، پیشنهاد این استان برای برگزاری و میزبانی اجلاس چهارجانبه بین کشورهای مسیر شرقی کریدور شمال – جنوب شامل ایران، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه در مشهد را مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، یعقوبعلی‌ نظری که در رأس هیاتی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی به روسیه سفر کرده است، روز دوشنبه در این نشست افزود: با توجه به اینکه مسیر ریلی بخش شرقی کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال و در حال بهره‌برداری است، لازم است که در نخستین فرصت، اجلاس چهارجانبه کشورهای مسیر شرق دریای خزر برای فعال‌سازی همه ظرفیت‌های ممکن برای افزایش مبادلات تجاری شکل گیرد.

پیشنهاد خراسان‌رضوی برای برگزاری اجلاس کشورهای مسیر شرقی کریدور

در این نشست که با حضور سفیر ایران در مسکو و جمعی از مدیران بخش‌های اقتصادی روسیه و استان خراسان رضوی در مرکز صادرات روسیه در مسکو برگزار شد، استاندار خراسان رضوی،‌ یادآور شد:‌ مسیر چابهار- سرخس- روسیه را کوتاه‌ترین مسیر کریدور شمال – جنوب که مجهز به ریل و راه آهن است.
نظری ادامه داد: استان خراسان رضوی، آمادگی آغاز فعالیت شبانه‌روزی تشریفات اداری و گمرکی حمل و نقل کالا در سرخس را دارد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به کمبود واگن حمل بار در این مسیر ریلی، اطمینان داد که با تأمین واگن‌های مورد نیاز، مدت زمان حمل کالا در مسیر یک هزار و ۷۰۰ کیلومتری چابهار – سرخس، بین ۵۰ تا ۷۰ ساعت کاهش یابد.
وی در ادامه ظرفیت‌های استان خراسان رضوی در تأمین مواد غذایی مورد نیاز کشور روسیه را یادآور شد و گفت:‌خراسان رضوی از ظرفیت‌های خوبی در عرصه تولید محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی برخوردار است و این آمادگی وجود دارد که همکاری مشترک بین ایران و روسیه از ابتدای کشت تا برداشت، فرآوری و صادرات محصولات غذایی را طرح‌ریزی کنیم.
نظری با بیان اینکه استان خراسان رضوی از استان‌های برتر ایران در تولید مصالح ساختمانی است، آمادگی این استان را برای صادرات مصالح ساختمانی از مرز سرخس را یادآور شد و گفت:‌ با توجه به نیاز متقابل ایران به نهاده‌های دامی، می‌توان برنامه‌ریزی مناسبی برای دو مسیر رفت و برگشت قطارهای حمل کالا در این مسیر داشت.

پیشنهاد خراسان‌رضوی برای برگزاری اجلاس کشورهای مسیر شرقی کریدور

استقبال رئیس مرکز صادرات روسیه از پیشنهاد
رئیس مرکز صادرات روسیه که همتای سازمان توسعه تجارت ایران در ساختار اداری اقتصاد این کشور محسوب می‌شود، در این نشست از پیشنهاد استاندار خراسان رضوی در زمینه برگزاری اجلاس چهارجانبه ایران،‌ روسیه، ترکمنستان و قزاقستان در راستای فعال سازی ظرفیت‌های مسیر شرقی کریدور شمال – جنوب استقبال کرد.
خانم ورونیکا نیکیشینا با ابراز خرسندی از میزبانی هیأت استان خراسان رضوی برای نخستین بار در مرکز صادرات روسیه، به سیر رو به رشد مناسبات تهران – مسکو اشاره کرد و گفت: روابط دو کشور را استراتژیک می‌دانیم و برای ما حائز اهمیت است که به صورت بدون واسطه، برای توسعه مبادلات تجاری تلاش کنیم.
وی اظهار داشت: بر این اعتقاد هستیم که ایران و روسیه از ظرفیت‌ بسیار زیادی برای توسعه تجارت و افزایش سطح تراز تجاری برخوردار هستند و با توجه به مذاکرات بانک‌های مرکزی دو کشور برای تسهیل مبادلات پولی، زمان را نباید از دست داد و برای توسعه تجارت بین دو کشور تلاش کرد.

پیشنهاد خراسان‌رضوی برای برگزاری اجلاس کشورهای مسیر شرقی کریدور

افزایش میزان حمل بار در مسیر ریلی شرقی کریدور
کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز در این نشست با اشاره به اینکه مسیر شرقی کریدور شمال – جنوب از مرزهای سرخس در استان خراسان رضوی و اینچه برون عبور می‌کند، ظرفیت‌های خراسان رضوی را برای فعال سازی کامل ظرفیت‌های این مسیر حائز اهمیت توصیف کرد.
وی یادآور شد: بنا بر آخرین آمار اعلامی، در حدود ۱۰ ماه گذشته، حدود ۵۰۰ هزار تن کالا در مسیر ریلی بخش شرقی کریدور شمال – جنوب حمل شده است که پیش بینی می‌شود در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به ۷۰۰ هزار تن برسد.

پیشنهاد خراسان‌رضوی برای برگزاری اجلاس کشورهای مسیر شرقی کریدور

هیأت اقتصادی استان خراسان رضوی متشکل از مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی این استان روز یکشنبه پنجم آذرماه به ریاست استاندار این استان به مسکو سفر کرده است. بازرگانان و تجار این استان شامگاه یکشنبه در نشستی با سفیر ایران به طرح دیدگاه‌ها و مسائل موجود در تعاملات تجاری با روسیه پرداختند.

پیشنهاد خراسان‌رضوی برای برگزاری اجلاس کشورهای مسیر شرقی کریدور

هیأت اقتصادی استان خراسان رضوی دوشنبه در ادامه برنامه‌های خود در مسکو، در نشستی با مدیران بانک میربیزینس بانک (بانک روسی که سهام آن متعلق به بانک ملی ایران است)، راهکارهای توسعه مناسبات دوجانبه را بررسی کرد.

پیشنهاد خراسان‌رضوی برای برگزاری اجلاس کشورهای مسیر شرقی کریدور


فعالان بخش خصوصی این استان همچنین عصر دوشنبه در نشست‌های دوجانبه رودر رو و بدون واسطه با فعالان اقتصادی مسکو شرکت خواهند کرد. هیأت استان خراسان رضوی پس از آن،‌عازم استان چلیابینسک روسیه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
این کریدور سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی: روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.
اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.
در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس (استان خراسان رضوی) و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به جنوب ایران می‌رسد.

نظر شما