شناسهٔ خبر: 6315652 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

اقتصاد نفتي محيط زيست کشور را به نابودي مي‌کشاند/ استفاده از نايلکس تجزيه پذير در فروشگاه هاي شهروند

موج - مراسم روز بدون نايلکس با حضور مديران عامل سازمان ميادين و شرکت شهروند و رئيس ستاد محيط زيست شهرداري تهران در ميدان ميوه و تره‌بار جلال آل احمد برگزار شد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران در اين مراسم با بيان اين که اقتصاد نفتي محيط زيست کشور را به نابودي مي‌کشاند، گفت: بخش اعظمي از نايلکس‌هايي که در سازمان ميوه و تره‌بار شهرداري تهران و فروشگاه‌هاي شهروند به شهروندان داده مي‌شود با پايه گياهي و تجزيه‌ پذير است.
علي محمد شاعري در جمع خبرنگاران گفت: کل مواد پلاستيکي در کشور دو ميليون تن است که 600 هزار تن آن مربوط به ظروف يک‌بار مصرف و 200 هزار تن آن مربوط به کيسه‌هاي پلاستيکي است.
رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با بيان اين که سهم هر ايراني از مصرف مواد نفتي 10 ليتر در يک سال است، افزود: کشور ما کشوري نفتي است و چون مواد نفتي بسيار داريم معمولا توليدکنندگان به جاي پيش رفتن به سمت توليد محصولات با پايه گياهي و مواد و متريال گياهي، به سمت توليد مواد نفتي مي‌روند؛ چراکه اين راه ارزان‌تر است.
وي اضافه کرد: اقتصاد نفتي محيط زيست کشور را به مرز نابودي مي‌کشاند.
شاعري در پاسخ به اين پرسش که چه راهکارهايي براي استفاده از کيسه‌هاي تجزيه‌پذير پيشنهاد مي‌کنيد، گفت: اولين گام براي گرايش مردم به سمت استفاده از کيسه‌هاي تجزيه‌پذير نشان دادن آثار سوء مواد پلاستيکي در به خطر انداختن بهداشت خانواده است. بنابراين بايد گرايش مردم را نسبت به کيسه‌هاي پلاستيکي کم کنيم.
رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با اشاره به اين که بايد ماليات‌هايي بر توليدات اين مواد پلاستيکي وضع شود، افزود: بايد کارخانه‌هايي که مواد پلاستيکي مصرف مي‌کنند ماليات بيشتري بپردازند.
شاعري تصريح کرد: در گام سوم کشور بايد شروع به توليد مواد جايگزين و مواد زيست تجزيه‌پذير و بازيافت کند که اقدامي موفق در جهان محسوب مي‌شود.
وي اضافه کرد: تفکيک، بازيافت، دفع مناسب و بازچرخاني خوب از اقداماتي است که مي‌توان انجام داد. هم‌اکنون کشور ژاپن نيز به توليد محصولات با پايه نفتي اقدام مي‌کند، اما؛ از همان ابتدا کيسه‌هاي پلاستيکي تفکيک و بازيافت شده و به چرخه مصرف بازمي‌گردد.
شاعري ادامه داد: در کشورهايي نظير چين، کانادا، امارات، بنگلادش و... کيسه‌هاي پلاستيکي به‌تدريج حذف مي‌شود و اين کشورها تجربه موفقي در اين زمينه دارند.
رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با اشاره به اينکه 3 هزار تن مواد پلاستيکي تجزيه‌پذير داريم که ظرف 6 ماه تجزيه مي‌شود، گفت: استفاده از ظروف پلاستيکي و کيسه‌هاي پلاستيکي در شهرداري تهران ممنوع شده و آموزش‌هاي لازم و چهره به چهره به شهروندان در مناطق 22 گانه داده مي‌شود.
براساس اين گزارش در اين مراسم اکبر علوي مديرعامل شرکت شهروند نيز گفت: شهرداري نهايت سعي خود را دارد که به‌ روز ايده آل که همان روز بدون نايلکس است، نزديک شود.
وي با اشاره به اين که در زمان‌هاي گذشته مردم از کيسه‌هاي پارچه‌اي و سبد استفاده مي‌کردند، بيان کرد: نايلکس آسيب زيادي به محيط زيست وارد مي‌کند و ما در تلاش هستيم که کيسه‌هاي پارچه‌اي را در بين مردم گسترش داده و مردم را به سمت استفاده از آن‌ها سوق دهيم.
علوي اضافه کرد: از سال‌هاي پيش در فروشگاه‌هاي شهروند از نايلکس‌هاي تجزيه‌پذير استفاده مي‌کنيم و شما نمي‌توانيد حتي يک کيسه نايلکس تجزيه‌ناپذير در فروشگاه‌هاي شهروند ببينيد.
وي خاطرنشان کرد: تمام کالاهاي نايلکس و ظروف يک‌بار مصرف ما تجزيه‌پذير هستند و بايد همه دست به دست هم دهيم و کمتر از مواد پلاستيکي استفاده کنيم.
علوي در پايان خاطرنشان کرد: روزانه بيش از 4 تن نايلکس تجزيه‌پذير در فروشگاه‌هاي شهروند ارائه مي‌شود و ما سعي داريم هم سو و هم‌قدم با تدابير شهردار تهران و رييس ستاد محيط زيست باشيم.
صفوي، مدير عامل سازمان ميوه تره‌بار شهرداري تهران، نيز در اين مراسم با اشاره به‌روز بدون نايلکس گفت: 50 تا 60 درصد از نايلکس‌هاي تجزيه‌پذير در ميادين و بازارهاي ميوه و تره‌بار شهرداري تهران استفاده مي‌شود.
وي با بيان اين که اگر هر خانواده ايراني هر هفته يک نايکلس کمتر مصرف کند 516 ميليون نايلکس کمتر وارد چرخه مي‌شود، افزود: روزانه 4.5 تن نايلکس در بازارهاي ميوه و تره‌بار شهرداري تهران مصرف مي‌شود که پايه گياهي دارند و تجزيه‌پذيرند.

نظر شما