شناسهٔ خبر: 62917315 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه روز جهانی نابینایان؛

انگشتان تو روشنایی دیدگان دنیاست

اراک - ایرنا - ۱۵ اکتبر روز جهانی عصای سفید، روز افرادی است که چشمانشان نمی بیند اما با تمام وجودشان جهان و خدا را درک کرده اند و عزم و اراده بسیاری از این افراد نابینا بیانگر این است که عصای سفید نماد اراده و غلبه بر ضعف و درهم شکستن بندهای تاریکی چشم با استفاده از روشنایی و امید آنها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، برای چند لحظه چشم‌هایم را می‌بندم، در دنیایی که چشم‌ها بسته باشد همه چیز تنها یک رنگ دارد؛ رنگ سیاه...

بی‌اختیار چشم‌هایم را باز می‌کنم! طاقت آن همه سیاهی را ندارم! ثانیه‌ها و ساعت‌ها و ماه‌ها و سال‌ها، همه سیاه به نظر می‌رسند.

گرچه در نظر من آن چند لحظه سیاه بود اما هستند کسانی که با چشمانی بسته ولی با دلی روشن چه زیبا به دنیا می‌نگرند؛ دنیای آن‌ها حتی رنگین‌تر از رنگ‌های یک رنگین‌کمان است...

در همین لحظه شعر سهراب در برابرم نمایان می‌شود؛ "چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید." و اینان چه زیبا چشم‌های خود را شسته‌اند و به همه چیز با چشم دل نگاه می‌کنند، چشمی که دیگران از آن محروم هستند.

۱۵ اکتبر، روز جهانی عصای سفید است، عصای سفید را جیمز بیگز انگلیسی برای نخستین بار در سال ۱۹۲۱ میلادی به کار برد او که بر اثر یک سانحه بینایی خود را از دست داد، به هنگام رفت و آمد در خیابان‌ها از عصای سفید استفاده می‌کرد.

طبق قانون اساسی کشور افراد نابینا، حق بهره‌گیری از تمام امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند آنان باید بتوانند از پیاده‌روها، خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و وسایل ترابری همگانی، مکان‌های عمومی، مراکز تفریحی و مذهبی استفاده کنند.

چنانچه گاهی اوقات محدودیتی برای سودجستن از این تسهیلات و مکان‌ها در میان باشد، باید فراگیر همه‌ افراد جامعه باشد و اگر شخص یا سازمانی فقط برای نابینایان در استفاده از تسهیلات همگانی، محدودیت ایجاد کند یا حقوق نابینایان عاقل و بالغ را نادیده بگیرد، مجرم شناخته می‌شود.

دلایل و علت نابینایی و کم بینایی

از مهمترین عوامل نابینایی و کم‌بینایی می‌توان به بیماری‌ها، حوادث، کهولت سن و وراثت اشاره کرد که بر زندگی میلیون‌ها انسان در دنیا تاثیر می‌گذارند. هر چند که راه‌های درمان اندکی برای برخی از علل نابینایی وجود دارد، اما پیشگیری، راهی مطمئن برای جلوگیری از بروز این ضایعه به حساب می‌آید.

اهمیت نابینایان به‌عنوان بخش بزرگی از جامعه انسانی سبب شده تا سازمان بهداشت جهانی برنامه‌های ویژه‌ای در راستای آموزش، پیشگیری و درمان بیماری‌های چشم در دستور کار قرار دهد.

سازمان جهانی بهداشت با همکاری آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی و بعضی سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی در مورد مدیریت پیشگیری از اختلالات بینایی، برنامه‌ای را با عنوان Vision ۲۰۲۰ با هدف از بین بردن نابینایی‌های قابل پیشگیری تا ۲۰۲۰ میلادی طراحی و به مرحله اجرا گذاشته است، تا اینکه برای همه افراد بشر حق برخورداری از دیدن فراهم شود. به‌نظر می‌رسد، انجام موفقیت‌آمیز برنامه بینایی ۲۰۲۰ باعث جلوگیری از نابینا شدن حدود ۱۰۰میلیون نفر در سطح جهان شود.

در کشورمان افراد نابینای زیادی وجود دارند که معلولیت را دور زده‌اند و در حوزه‌های علمی، کارآفرینی و سایر زمینه‌ها حتی از افراد سالم هم موفق تر بوده‌اند که این دستاوردها حاصل ایمان به توانمندی‌ها و باور داشتن خود است.

انگشتان تو روشنایی دیدگان دنیاست

سه هزار و ۷۵۱ نفر در استان مرکزی کم‌بینا و یا نابینا هستند

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه، ۳۳ هزار و ۶۸۷ نفر معلول در این استان ثبت شده است، گفت: از این تعداد معلول، سه هزار و ۷۵۱ نفر نابینا و کم‌بینا هستند.

«محمود حسین‌آبادی» افزود: اراک با یک‌هزار و ۷۰۶ نفر نابینا بیشترین آمار فراوانی و آشتیان با ۴۱ نفر کمترین میزان افراد نابینا را به خود اختصاص داده‌ که با طیف نابینایی خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید سرشماری و ثبت شده‌اند.

وی بیان کرد: طبق تحقیقات انجام شده عوامل مختلفی مانند ژنتیک، محیط، آلودگی هوا و تغذیه از دلایل معلولیت‌ است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی درباره ارایه خدمات این نهاد حمایتی به جامعه نابینایان گفت: کمک هزینه تحصیلی، استفاده از وسایل کمک بینایی، عصای نابینایان، ساعت گویا، پرداخت مستمری، کمک‌هزینه درمان تا سقف ۱۶۰ میلیون ریال و هزینه تردد از جمله خدمات به نابینایان است.

حسین آبادی افزود: اکنون با توجه به نوع تغذیه افراد جامعه، شمار معلولیت‌ها هم با افزایش بیشتری مواجه است که فرهنگ سازی برای تغذیه مناسب باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: پیشگیری از معلولیت‌ها پیش از بارداری تا تولد و پس از آن از جمله تکالیف بهزیستی است که برای جلوگیری از معلولیت در دستور کار دارد.

انگشتان تو روشنایی دیدگان دنیاست

داشتن مکان مستقل و منابع مالی عمده مشکل موسسه نابینایان اراک

مدیرعامل انجمن نابینایان اراک به خبرنگار ایرنا گفت: نداشتن مکان مستقل، فقدان منابع مالی و بهره‌مند نبودن از خدمات دولتی، عمده مشکلاتی است که این مجموعه با آن مواجه است.

«صدیقه سعادت» افزود: یک هزار و ۳۵۰ کم بینا و نابینا در کلانشهر اراک از خدمات این مرکز خیریه بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: مردان بیشترین طیف جمعیتی این مجموعه را شامل می‌شوند و از نوزادان بدو تولد تا ۸۰ سال از خدمات این موسسه استفاده می‌کنند.

مدیرعامل انجمن نابینایان اراک گفت: خدمات آموزشی، بهداشتی و حمایتی از جمله فعالیت‌هایی است که انجمن در اراک به اعضا ارایه می‌کند.

سعادت افزود: جذب مشارکت خیران برای کمک به نابینایان اراک نسبت به ۲ سال اخیر ۸۰ درصد کاهش یافته که مدیریت مجموعه در ارایه خدمات را با مشکل مواجه کرده است.

وی بیان کرد: ۲۰ مربی با این مجموعه همکاری دارند و ۲۰ کلاس آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای در این موسسه دایر است.

انجمن نابینایان ساوه و فعالیت‌ها

مدیر انجمن نابینایان ساوه به ایرنا، گفت: جمعیت نابینایان شهرستان‌های ساوه و زرندیه ۲۰۰ نفر است که بیش از ۵۰ درصد از آنها متاهل هستند.

«مجید مبارک» افزود:‌ شمار زیادی از نابینایان ساوه و زرندیه را افرادی تشکیل می‌دهند که ضمن گذراندن آموزش های سوادآموزی با خط بریل به مدارج بالاتر علمی و دانشگاهی نیز رسیده اند.

وی اظهار داشت: انجمن نابینایان شهرستان‌های ساوه و زرندیه در قالب نمایندگی استان مرکزی در سال ۱۳۸۵ تشکیل شد و در سال ۸۸ نیز مجوز فعالیت به صورت انجمنی مستقل را دریافت کرد و هدف اصلی این تشکل هم رسیدگی به امور نابینایان در حوزه‌های مختلف مانند اشتغال، ‌ازدواج، مسکن، ‌امور فرهنگی و هنری و آموزشی است.

وی ادامه داد:‌ در زمینه ریشه کن کردن بیسوادی میان نابینایان ساوه و زرندیه نیز عملکرد موفقی داشتیم و بسیاری از اعضاء پس از باسوادی با کمک خط بریل در نهضت سوادآموزی به مدارج عالی علمی و دانشگاهی نیز رسیده‌اند و نفراتی هم داریم که در مسابقات قرآنی و ورزشی سراسری کشور رتبه های برتر را کسب کرده اند ضمن اینکه در کنار این فعالیت ها کلاس های آموزش زبان و رایانه هم برای فراگیری نابینایان برگزار می شود.

رئیس انجمن نابینایان ساوه و زرندیه اظهار کرد: آگاهی بخشی به دستگاههای اجرائی و خیرین در خصوص مشکلات نابینایان از دیگر فعالیت های انجمن است که در این زمینه افراد نیکوکار زیادی به خصوص در شرایط شیوع کرونا و در تهیه و تامین ماسک و اقلام بهداشتی به ما کمک می کنند.

وی گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در جامعه هدف نابینایان ساوه و زرندیه گزارش نشده است.

مبارک اظهار کرد: با اینکه اداره بهزیستی نسبت به تامین عصا و سایر اقلام مورد نیاز نابینایان مبادرت می کند اما از ظرفیت خیرین هم برای تهیه این ملزومات استفاده می کنیم.

درخواست برای اجرای قانون جذب سه درصدی معلولان در استخدام های اداری

مبارک گفت: اصلی‌ترین مشکل نابینایان در کل کشور مربوط به بیکاری این اقشار است که در ساوه هم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: افراد سالم در صورت بیکاری می‌توانند کارهای دیگری از قبیل دستفروشی، مسافرکشی و... انجام دهند اما برای یک نابینا که محدودیت‌های خاص خود را دارد، چنین چیزی میسر نیست.

وی اظهار کرد: بر اساس قانون حقوق معلولان هر دستگاه اجرایی باید در استخدام نیروهای مورد نیاز خود، ‌سه درصد را به سهمیه معلولان اختصاص دهد و هرچند در مواردی مانند آموزش و پرورش این اقدام اجرا شده اما اغلب اقدام به دور زدن قانون می شود و با اینکه یک نابینا ممکن است آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارد اما در شرط نهایی جذب، رقابتی نابرابر را میان یک معلول با افراد سالم قائل می شوند که عملا راه را برای بکارگیری این قشر می بندند.

«رسول کاظمی» از ورزشکاران کم بینای استان مرکزی گفت: یکی از مشکلات، هزینه تردد برای تمرین و نیز هزینه ماهانه باشگاه ورزشی است که بار مضاعفی را تحمیل می‌کند.

وی افزود: افراد خیر و مسوولان استان می‌توانند با همدلی و همکاری با هیات ورزشی نیازمندی‌های معلولان به ویژه معلولان بینایی استان را رفع کنند تا شاهد درخشش استعدادهای آنان در زمینه‌های مختلف ورزشی باشیم.

این ورزشکار گفت: اغلب نابینایان افراد با استعدادی هستند که بارها در زمینه‌های مختلف موفق به کسب مقام شده‌اند و همچنان می‌توانند توانایی خود را نشان دهند.

معلولان از جمله نابینایان مانند افراد عادی جامعه حق زندگی و استفاده از کلیه خدمات تعریف شده شهری را دارند، بنابراین باید مسئولان با دقت نظر بیشتری به نیازها و خواسته‌های آنان رسیدگی کنند. نباید شرایطی فراهم کنیم که معلولان خانه ماندن را به حضور فعال در جامعه ترجیح دهند و عمر خود را در انزوا سپری کنند.

نظر شما