شناسهٔ خبر: 62916848 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به بهانه روز جهانی عصای سفید

روشنی دنیای روشندلان نیازمند نگاه ویژه مسوولان

زنجان - ایرنا - نابینایان و کم بینایان با وجود موانع و محدودیت‌های جسمی، قشری توانمند محسوب می شوند که مانند دیگر افراد، نیازمند حضور فعال در جامعه هستند اما گاه مورد بی مهری هایی قرار می گیرند که این نیاز آنها به درستی پاسخ داده نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، همواره امید و تلاش برای هر فردی یک زندگی متفاوت را رقم می‌زند و مقصدی را برای او مشخص می‌کند که این یک حقیقت وصف ناشدنی در طول زندگی است.

پیوند و درآمیختن این ۲ مولفه مهم با قدرت خداوندی مسیر روشنی را برای زندگی بشر رقم می زند و یکی از ثمره‌های این پیوند را باید در افرادی دید که از سلامتی کامل برخوردار نیستند، اما با تلاش و کوشش و توکل به خدا موفقیت‌های زیادی را در زندگی مادی و معنوی کسب کرده‌اند.

نمونه بارز این امر نابینایان هستند که به رغم نداشتن بینایی، همچون انسان‌های سالم به فعالیت‌های مختلف می‌پردازند، آنان انسان هایی وارسته هستند که گرچه از این نعمت خداوندی محروم شده اند اما با پشتکار می کوشند به افراد عادی و سالم بگویند که با وجود محدودیت ها و موانع در مسیر خود ثابت قدم هستند و لحظه ای تردید به خود راه نمی دهند.

۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهر، روز جهانی عصای سفید، روزی است که هرساله در تقویم‌ها تکرار می‌شود تا نمادی باشد برای نشان‌دادن اراده، عزم، استقلال و تکریم و نیز فریاد عدالت خواهی و برابری اجتماعی برای معلولانی که از نعمت بینایی محروم‌ هستند اما با چشم‌دل نعمت‌های خداوندی را نوازش می‌کنند.

طبق آمار سازمان بهزیستی کشور در زمان حاضر۲۲۳ هزار و ۲۰۹ نفر از افراد نابینا و کم بینا معادل ۱۳.۵ درصد معلولین کشور، تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و که خدمات متعددی را دریافت می‌کنند.

روشنی دنیای روشندلان نیازمند نگاه ویژه مسوولان

وعده ها در حد شعار باقی مانده است

مهدی صفی لو ۲۶ ساله از جمله افراد نابینای مطلق زنجانی است که بصورت مادرزادی به این نوع معلولیت دچار است او در این خصوص گفت: در رشته کارشناسی روانشناسی تحصیل کرده ام و تا حدودی در زمینه قرآنی و موسیقی فعالیت می کنم.

وی با بیان اینکه تنها فرد نابینای خانواده هستم، اضافه کرد: خانواده و اطرافیانم با نحوه فعالیتهای یک نابینا آشنا بودند به مرور زمان من را با واقعیتهایی روبه رو کردند که معلولیت جسمانی نباید مانعی برای پیشرفت فرد باشد.

صفی لو با بیان اینکه نابینایان برای ادامه تحصیل با خط بریل آشنا هستند، ادامه داد: به تدریج با مدرسه رودکی زنجان آشنا شدم، البته قبل از آن، آمادگی را در شهرستان میانه آذریایجان شرقی گذراندم و با ابزار بریل آشنا شدم.

وی افزود: به مروز زمان با این معلولیت جسمی خود در زندگی کنار آمدم، بنابراین تصمیم گرفتم مستقل شوم و با تلاش و پشتکار مسیر توانمندی و موفقیت در عرصه های مختلف را طی کنم.

صفی لو با بیان اینکه برای برداشتن محدویتها و موانع پیش رو، اطرافیانم مشوق من بوده اند، گفت: با غلبه بر محدودیت ها عناوینی در مسابقات مختلف کسب کردم.

این نابینای زنجانی به چالش ها و مشکلات جامعه نابینایان اشاره کرد و گفت: مناسب سازی معابر و اشتغال مهمترین مشکل نابینایان و دیگر معلولان است، هر چند قوانین و استانداردهایی در این خصوص وجود دارد اما متاسفانه به این مسائل پرداخته نمی شود.

در زمان این قشر مشکلاتی از قبیل مناسب سازی معابر و اشتغال مواجه هستند، هر چند استانداردهایی در این خصوص وجود دارد اما متاسفانه به این مسائل پرداخته نمی شود.

وی اظهار داشت: طبق اعلام قانون جامع حمایت از معلولان سه درصد از سهم اشتغال دستگاه های دولتی به معلولان اختصاص دارد اما آنگونه که باید و شاید به عمل نرسیده است.

صفی لو به نمونه ای از کارشکنی ها در این زمینه اشاره کرد و افزود: امسال در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش با سهمیه معلولین شرکت کردم و پذیرفته شدم اما وقتی به مرحله کمیسیون پزشکی رسیدم، سازمان نگذاشت به مرحله مصاحبه برسیم و در واقع به دلیل نابینایی رد شدم.

این نابینای زنجانی افزود: این درحالی است که همواره به سه درصد سهمیه معلولان تاکید می شود اما در عمل چنین چیزی وجود ندارد و همین مساله مشکلات عدیده ای را برای معلولان به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه بی انصافی است گفته شود که سازمان بهزیستی حامی معلولان نیست، خاطرنشان کرد: اما باید گفت آنگونه که باید و شاید از نیازهای نابینایان پاسخ داده نمی شود.

صفی لو با بیان اینکه بیشتر وعده های مسوولان در حد شعار باقیمانده و هرگز به مرحله عمل نمی رسد، خاطرنشان کرد: رسانه های گروهی ۲ بار در سال طی هفته نابینایان و معلولین نسبت به اطلاع رسانی مشکلات و چالش های این قشر اقدام می کند و دیگر در طول سال خبری نیست.

روشنی دنیای روشندلان نیازمند نگاه ویژه مسوولان

بیش از ۲ هزار نابینا و کم بینا تحت پوششی بهزیستی زنجان هستند

سرپرست بهزیستی استان زنجان بیان اینکه بیش از ۲ هزار فرد نابینا و کم بینا تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند گفت: یک هزار و۷۶۳ نفر از این تعداد مستمری بگیر و مابقی از سایر خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

روح الله خدابنده لو افزود: در زمان حاضر ۲ انجمن مختص نابینایان و کم بینایان با هدف خدمت رسانی در زمینه فرهنگی، ورزشی، مددکاری، درمان و بهبود سطح آگاهی و ارتقاء اعتماد به نفس این قشر فعالیت می‌کنند.

در زمان حاضر ۲ انجمن مختص نابینایان و کم بینایان با هدف خدمت رسانی در زمینه فرهنگی، ورزشی، مددکاری و درمان و بهبود سطح آگاهی و ارتقاء اعتماد به نفس فعالیت می‌کنند.

این مسوول ادامه داد: انجمن نابینایان زنجان، با اهداف خدمات رسانی فرهنگی، ورزشی، مددکاری و درمان و غیره بوده که دارای ۵۰۰ عضو است و انجمن نابینایان "کوشا" خدابنده نیز خدمات رسانی فرهنگی، ورزشی و مددکاری بهبود سطح آگاهی اجتماعی و ارتقا اعتماد به نفس به اعضای انجمن ارائه می کند که ۳۰۰ عضو دارد.

وی به توانمندی ها و استعدادهای افراد نابینا در تمامی زمینه ها به ویژه در زمینه تحصیل اشاره کرد و گفت: ۱۱۳ دانش آموز و ۲۹ دانشجوی تحت پوشش از خدمات تحصیل رایگان در دانشگاه آزاد و کمک هزینه تحصیلی در مدارس و سایر موسسات آموزشی بهره مند هستند.

خدابنده لو افزود: کتابخانه ای دارای هشت هزار جلد کتاب صوتی و نیز ۴۵۰ کتاب با خط بریل ایجاد شده است که خدمات ویژه ای تحت عنوان پیک کتاب نیز به روشندلان ارائه می دهد.

وی اظهار کرد: با کارهای انجام گرفته تمامی ادارات بهزیستی در استان و شهرستان ها، حسگر ویژه نابینایان را نصب کرده اند و نیز پیگیر مناسب سازی در سایر ارگان های اجرایی هستند.

سرپرست بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: تعداد کل معلولین حوزه توانبخش بهزیستی این استان ۲۰ هزار و ۱۹۵ نفر است که از این تعداد ۱۶ هزار و ۱۷۸ نفر مستمری دریافت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: آگاهسازی جامعه و اجرای قانون حمایت از معلولان، می تواند احقاق حقوق نابینایان را میسر کند.

روشنی دنیای روشندلان نیازمند نگاه ویژه مسوولان

نگاه حمایتی به نابینایان وجود ندارد

عضو هیات مدیره انجمن نابینایان استان زنجان نیز با بیان اینکه جامعه نابینایان و کم بینایان با مشکلات متعددی مواجه هستند گفت: این قشر در شرایط کنونی به خصوص با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

جلیل نصیری افزود: متاسفانه آنگونه که باید و شاید نگاه حمایتی به این قشر وجود ندارد، علاوه بر نابینایان حتی خانواده های آنان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

متاسفانه آنگونه که باید و شاید نگاه حمایتی به این قشر وجود ندارد، علاوه بر نابینایان حتی خانواده های آنان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

وی اضافه کرد: پرداخت مستمری ناچیز بهزیستی کفاف امرار معاش این قشر را نمی دهد و از طرفی افزایش هزینه های درمانی خرید داروها و غیره مشکلات آنان را به مراتب افزایش داده است.

عضو هیات مدیره انجمن نابینایان استان زنجان مهمترین مشکلات این قشر را مناسب سازی، اشتغال و نوع نگاه فرهنگی عنوان کرد و گفت: این قشر توانمندی های متعددی دارند اما توجهی به آن نمی شود.

برآیند:

معلولان به ویژه روشندلان از توانمندی های زیادی برخوردار هستند، اما آنگونه که باید و شاید حمایت نمی شوند و همین مساله مشکلات این گروه های را افزایش داده است.

نظر شما