شناسهٔ خبر: 62668352 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی «رسانه خورشید» با حضور ۱۰۰ بانوی خبرنگار از ۴۱ کشور جهان در مشهد برگزار شد

روشنگری زنان در پرتو رسانه خورشید

اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید با شعار «زنان روشنگری می‌کنند» به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» با حضور 100 زن خبرنگار استکبارستیز از سراسر جهان شنبه 8 مهر ماه در مشهد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم گفت: تلفیق دو تمدن ایرانی و اسلامی، شکوفایی و بالندگی افزون فرهنگ و هنر این سرزمین را به دنبال داشت و در هر دو تمدن آثار و برکات بسیاری را شاهد هستیم. در ده‌های اخیر، دولت‌های غربی با دخالت در امور ایران اسلامی سعی کردند با جنگ‌های سخت و نرم، هویت ایران و ایرانی را به چالش بکشند؛ اما زنان و مردان غیور با ایستادگی و مقاومت خود اجازه ندادند دولت‌های استعمارگر به اهداف شوم خود دست یابند.
انسیه خزعلی با اشاره به نقش مهم انقلاب در بازیابی هویت زنان ایرانی اظهار کرد: در این زمینه مقتدای آزادگی و پیامبر استقلال و عزت، امام خمینی(ره) سکاندار عرصه‌ای شد که به ویژه به زنان ایرانی، ایستادگی آموخت. امام(ره) مکرر فرمود در این نهضت زنان بر مردان مقدم بودند. زنان در روزهای انقلاب و پشت جبهه‌‌ دفاع مقدس و گاه در سنگرهای علم و دانش و خانه و خانواده نقش تأثیرگذار خود را نشان دادند.
وی افزود: زنان ایران در مدیریت خانه و خانواده به تأسی از نمونه و الگوی بی‌نظیر خود، حضرت فاطمه زهرا(س) توانستند الگوی سومی را در زمینه نقش و جایگاه زنان به جهان عرضه کنند. زنان ایرانی توانستند در مقابل هجوم حملات رسانه‌ای ایستادگی کنند.
خزعلی به شیرین ابوعاقله، خبرنگار آزاده فلسطینی اشاره کرد و گفت: زنان رسانه‌ای ایران همچنان استوار ایستاده‌اند و همچون شیرین ابوعاقله حرکت و موجی را ایجاد کردند که حتی دشمن از جنازه آن‌ها نیز می‌ترسد. اصحاب رسانه خوب می‌دانند زنان دنیا در کنار مواجهه با تروریسم حکومتی، با مشکلات متعدد دیگری نیز روبه‌رو هستند که از بهره‌گیری نادرست از وجوه و جنسیت آن‌ها نشأت می‌گیرد. بیشترین ضرر برای زنانی است که سوءاستفاده از جنسیت آن‌ها متوجه‌شان شده است. زن در غرب به علت سوءاستفاده‌ها، سهم مضاعفی در مدیریت خانه دارد و همچنین مسئولیت اقتصادی سنگینی را نیز به دوش می‌کشد در حالی که عدالت حکم می‌کند حمایت ویژه‌ای از زنان به عمل آید و اینجاست که ارزش و جایگاه خانواده مشخص می‌شود.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در حاشیه مراسم اختتامیه در گفت‌وگو با خبرنگار ما مطرح کرد: مشهد همان‌طور که ممکن است مورد هجمه‌های رسانه‌‎‌ای قرار بگیرد، همان‌طور هم همواره پیام‌رسان خوبی‌ها بوده است.
وی ادامه داد: زنان مشهد همواره در مسائل مختلف پیشقدم بوده‌اند؛ چه در بحث مبارزه با کشف حجاب، چه در دوران انقلاب و جانفشانی‌ها و چه در روشنگری و تبیین مواضع انقلاب و امیدوارم همواره پیشگام بمانند.
خزعلی ضمن ابراز امیدواری برای ادامه این حرکت تأثیرگذار زیر سایه خورشید هشتم آسمان امامت(ع) گفت: از شهرداری مشهد، استانداری خراسان رضوی و آستان قدس رضوی برای میزبانی بسیار خوبی که داشتند، تشکر می‌کنم. اگر از ظرفیت بانوان بهتر و بیشتر استفاده شود، یک جریان تبلیغی و رسانه‌ای بسیار تأثیرگذار خواهیم داشت.

پیدایش یک جغرافیای فرهنگی تازه در جهان 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: کلیشه‌های جعلی از زنان و آزادی برای سال‌ها فضایی ساخته بود که اجازه نمی‌داد تاریخ‌سازی و آزاد اندیشی زنان آزاده و نقش آن‌ها در جهان معاصر بازنمایی شود. جشنواره بین‌المللی خورشید خیزشی برای شکستن این کلیشه‌هاست تا قدرت زنان آزاده جهان هژمونی جدیدی را به میدان فرهنگ بیاورد؛ اما چرا اهمیت دارد و چگونه جشنواره رسانه‌ای خورشید می‌تواند در ساختن این آینده نقش‌ تاریخی داشته باشد و چگونه این هدف ممکن خواهد شد؟ با کدامین تدبیرها نباید اجازه داد اسیر رویکردهای فرمایشی و نگاه‌های سطحی شود؟ 
محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه امروزه در کنار پیدایش یک جغرافیای سیاسی جدید یک جغرافیای فرهنگی نوین در حال سر برآوردن است، متذکر شد: اگر هر کدام از ما به مثابه کنشگران فرهنگی روند این تغییرات را نشناسیم و با آن ساده‌انگارانه و شعاری روبه‌رو شویم، نمی‌توانیم نقش سازنده خود را در جهان فردا ایفا کنیم. ما به عنوان کنشگران فرهنگی باید بدانیم اگر نظم موجود سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای تغییر نکند بر اساس پیش‌بینی بیشتر دانشمندان، روند موجود جهان را در آستانه نیستی قرار خواهد داد و دیگر نمی‌توان نشانی از تمدن، دین و عقلانیت جست. همچنین فرهنگ‌های معنوی که گنجینه انسانیت به شمار می‌روند و امروز هم تحت مخاطرات جدی قرار دارند، در این روند نابود خواهند شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروزه در جهان قدرتی به میان آمده که چشم‌اندازهای سکولار در فرهنگ و رسانه را تضعیف کرده و چشم‌اندازهای حکمی و معنوی را ممکن‌تر ساخته است. همان‌گونه که پیش‌بینی نمی‌شد جغرافیای سیاسی در میان بلوک‌های قدرت جهان از نیم دهه گذشته تغییر کند و پیمان‌های جدیدی با هدف عقب راندن قدرت‌های غربی منعقد شود، شاید امروز نیز تصور نشود تغییر جغرافیای فرهنگی جهان روی دهد. نیم دهه آینده سال‌های برهم خوردن نظم رسانه‌ای دنیای سرمایه‌داری است که امروز همه چیز از جمله زنان را مانند کالا مصرف می‌کند.
وی اضافه کرد: برای آن‌ها که تنها بر اساس تفکر فناورانه و عقلانیت ابزاری به ارزیابی تحولات می‌پردازند، انرژی نهفته در این تغییرات فرهنگی و رسانه‌ای قریب‌الوقوع قابل شناسایی و حتی قابل تحلیل نیست. همان‌طور که این عده در عرصه سیاسی نیز همچنان به دلیل نداشتن شناخت از ظرفیت‌های سرنوشت‌ساز بین‌المللی دچار خطای محاسباتی هستند و تحلیل‌هایشان عقب‌تر از واقعیت‌های موجود است. ما نباید در دام این تحلیل‌های روبنایی به خصوص در عرصه فرهنگ و رسانه بیفتیم.

جشنواره رسانه خورشید؛ فرصتی برای هم‌اندیشی زنان تأثیرگذار سراسر جهان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اختتامیه جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید نیز در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان مطرح کرد: حضور بانوان خبرنگار و اصحاب رسانه از سراسر دنیا در مشهد اتفاق مهمی بود. من فکر می‌کنم با استفاده از تجربیات این جشنواره بتوانیم گام‌های جدیدی را برداریم.
اسماعیلی افزود: در وزارت ارشاد معتقدیم باید زمینه حضور اصحاب فکر، فرهنگ و رسانه تسهیل شود. بخشی از جنگ روانی ایجاد شده در کشور ناشی از نشناختن واقعیت‌ها و پیشرفت‌های کشور بوده که به برکت انقلاب به ویژه در حوزه زنان ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه امروز جریان فرهنگی قدرتمندی در حوزه زنان در کشور شکل گرفته، بیان کرد: در حوزه رسانه 40 درصد خبرنگاران ما زنان نخبه هستند و در بخش‌های مختلف حضور پررنگی دارند. این جشنواره محفلی است برای معرفی ظرفیت و پیشرفت‌های کشور و همچنین فرصتی است تا هم‌اندیشی میان بانوان تأثیرگذار و اصحاب رسانه اتفاق بیفتد تا بتوان گام‌های جدیدی را به صورت مستقل در دنیا برداریم.

تروریسم رسانه‌ای یکی از ابزارهای استکبار است 
استاندار خراسان رضوی گفت: من خدمتگزار استانی هستم که به نام نامی امام رضا(ع) به نام خراسان رضوی است و فلسفه وجودی مشهد وجود مضجع منور این امام همام است. مشهد و استان ما متبرک به این وجود است.
یعقوبعلی نظری افزود: استان ما ۱۰ درصد جمعیت و مساحت کشور را تشکیل می‌دهد و سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر را میزبانی می‌کنیم که حدود ۵ تا ۶ میلیون از این زائران خارجی هستند. همچنین این شهر میزبان نزدیک به یک میلیون مهاجر از کشور فغانستان است.
وی اظهار کرد: در این استان ۵۱ درصد دانشجویان و ۲۹ درصد هیئت علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و ضریب سواد آن‌ها، بیش از ۸۶ درصد است.
نظری با بیان اينکه حدود ۱۳ درصد از مدیریت روستاها را دهیاران زن تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: نظام اسلامی موفق شده الگوی سومی از نگاه به بشریت را ارائه دهد، نه الگوی ابزاری غرب و نه نگاه سنتی زن در خانه؛ بلکه زنی که عفیفانه با حفظ مدیریت خانواده و مادری خود، در اجتماع حضور فعال دارد.

قدردانی از 20 فعال رسانه‌ای ایران و جهان
در پایان اختتامیه جشنواره بین‌المللی رسانه خورشید از آثار برگزیده قدردانی به عمل آمد.
در بخش تصویر، مستند خبری، خانم فاطمه شهدوست از خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی برای گزارش تصویری هویت از جنس ایرانی مورد قدردانی قرار گرفت. در بخش گزارش، سعیده اسدیان از خبرگزاری برنا برای گزارش «تو خواستنی نیستی » و مریم خباز از روزنامه جام‌جم برای گزارش «شورش تبلیغات علیه سبک زندگی» برگزیده شدند.
در بخش مصاحبه، سعیده آل ابراهیم از روزنامه شهرآرا با عنوان «رویش مهر بند بانوان» و در بخش یادداشت الناز عباسیان از روزنامه همشهری، برای یادداشت «زندگی به سبک آدم‌های خوب» مورد قدردانی قرار گرفتند.
پس از آن، از 15 نفر از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران استکبارستیز بین‌المللی حاضر در جشنواره نیز قدردانی به عمل آمد. 
فائزه محمد رئیس شبکه خبری شئون عمانیا از کشور عمان، بان فائق‌القطان رئیس گروه خبرنگاران عراق، ایمان شمس‌الدین، روزنامه‌نگار از کشور کویت، حورا القبسی روزنامه‌نگار متخصص امور فلسطین از کشور لبنان، حنا‌السعاده روزنامه‌نگار از الجزایر، فاطیما الصمدی محقق ارشد مطالعات الجزیره از قطر، ماریا فرانندا بررتو یانو نویسنده و تحلیلگر از ونزوئلا، آنا لائورا ویارا اسمیت فعال رسانه‌ای آزاد از اروگوئه، رایدا وقاف روزنامه‌نگار و مجری از سوریه، دیوپ سینابو خبرنگار از کشور سنگال، ژانگ لی مدیر کل خاورمیانه گروه رسانه‌ای چین، حدیا معاسیا خبرنگار از کنیا، وداد محمد روزنامه‌نگار از تونس، مالنا فرانندز از اکوادور و هیورلا ایزابل مایورکا مجری و خبرنگار از روسیه از جمله فعالان رسانه‌ای و خبرنگارانی بودند که مورد قدردانی قرار گرفتند.
پخش کلیپی درباره بانو گوهرشاد و اجرای گروه تئاتر گوهرشاد درباره شیرین ابوعاقله و نقش زن مسلمان در استکبارستیزی، دیگر بخش‌های جذاب این اختتامیه بود.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان-محدثه مودی

نظر شما