شناسهٔ خبر: 62636932 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۱۱ کشور از جمله ایران مانع‌تراشی در صدور روادید برای هیئت‌های سازمان ملل را محکوم کردند

گروهی از کشورها از جمله ایران، چین و روسیه با صدور بیانیه‌‌ای مانع‌تراشی در صدور روادید برای هیئت‌های سازمان ملل را محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یازده کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک از عدم صدور و تأخیر در صدور روادید برای هیئت‌های مشارکت‌کننده در رویدادهای سازمان ملل متحد انتقاد کرده و آن را نوعی سرکوب علیه اعضای جامعه مدنی توصیف کردند.

در این بیانیه که توسط 11 کشور از جمله ایران، چین و روسیه امضا شده است، آمده است: «ما هرگونه فشار سیاسی بر نمایندگان جوامع متمدن بشری را که با ایجاد موانع مصنوعی، مانع از شرکت آنها در رویدادهای سازمان ملل متحد مطابق با قوانین و مقررات مربوطه می‌شود را محکوم می‌کنیم.»

این بیانیه می‌افزاید: یکی از ابزارهایی که به طور فزاینده‌ای در سرکوب غیرمستقیم نمایندگان جوامع متمدن بشری مورد استفاده قرار می‌گیرد، امتناع از صدور روادید ورود یا رسیدگی طولانی‌مدت به درخواست‌های روادید برای افرادی است که پیشتر تمام معیارهای واجد شرایط بودن، بررسی و ثبت نام توسط دبیرخانه سازمان ملل را گذرانده‌اند.

این سند که توسط یوگنی اوستینوف، نماینده روسیه در جریان پنجاه و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه شد، همچنین بر موضع این کشورها در «غیرقابل قبول بودن تضعیف گفت‌وگوی سازنده و محترمانه متقابل از جمله در مورد مسائل حقوق بشر» توسط کشورهای غربی تأکید می‌کند.

در این بیانیه از شورای حقوق بشر و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده است تا به این نوع از سرکوب غیرمستقیم نمایندگان جوامع بشری توجه لازم را داشته باشند.

کشورهای امضاکننده این بیانیه همچنین از سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی، ادارات و مکانیسم‌های مربوطه خواسته‌اند تا برای اطمینان از مشارکت عادلانه همه کشورهای عضو سازمان ملل در فعالیت‌های مربوط به این سازمان از جمله اطمینان از صدور به موقع روادید برای نمایندگان کشورهای عضو، تلاش کنند.

این بیانیه از سوی ایران، چین، روسیه، بلاروس، بولیوی، ونزوئلا، کره شمالی، میانمار، نیکاراگوئه، سوریه و اریتره امضا شده است.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما