شناسهٔ خبر: 62574967 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبر کوتاه

صاحب‌خبر -

ربات جراح

 

پیر دوپونت(Pierre Dupont) رئیس زیست‌مهندسی قلب کودکان در بیمارستان کودکان بوستون در مصاحبه‌ای با «Medical Design & Outsourcing» که این هفته منتشر شد، ربات جدیدی را به نمایش گذاشت که برای از بین بردن تومورهای مغزی از جمجمه‌های کوچک کودکان به اندازه کافی چابک است. دوپونت به مجله توضیح داد: ما برای این کار نیاز به استفاده از بازوهای توخالی داشتیم و چند فناوری وجود دارد که این امکان را فراهم می‌کند.برای مثال فناوری که در برونکوسکوپ‌های رباتیک استفاده می‌شود. یک فناوری دیگر نیز وجود دارد و آن ربات‌های لوله‌ای متحدالمرکز هستند که من در زمان حضور در دانشگاه بوستون توسعه دادم و همچنین افراد دیگر همزمان روی آن کار کرده‌اند.

 

 

گوسفند دریایی

گوسفند دریایی یکی از شگفت‌انگیزترین موجودات دریایی در کل جهان به شمار می‌رود که کمتر از سه دهه گذشته توسط دانشمندان کشف شد. این موجود دریایی تنها جانوری است که با جذب نورخورشید شبیه صفحات خورشیدی عمل می‌کند و عمل فتوسنتز را انجام می‌دهد. گوسفند دریایی که با نام علمی Costasiella kuroshimae شناخته می‌شود، گونه‌ای از حلزون‌های دریایی، از شاخه نرم‌تنان و راسته کیسه زبانان است که در اکوسیستم اقیانوس زندگی می‌کند. این جانور که عمر آن در نهایت یک سال است می‌تواند در مواقع خطر، رنگ خود را تغییر دهد تا در میان جلبک‌های دریایی یا گیاهان دیگر پنهان شود

 

 

هزینه‌های هوش مصنوعی با مایکروسافت

شرکت مایکروسافت می‌گوید هزینه‌های قانونی پشتیبانی از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را در مقابل ادعاهای نقض حق معنوی پوشش می‌دهد. مایکروسافت اعلام کرده است که در صورت مواجهه با هرگونه دعوای حقوقی نقض حق چاپ و تکثیر از طرف اشخاص ثالث، هزینه‌های حقوقی مشتریان خود را که از محصولات هوش مصنوعی آن برای تولید محتوا استفاده می‌کنند، بر عهده خواهد گرفت.مایکروسافت اعلام کرد که تا زمانی که مشتریان از «حفاظ‌ها و فیلترهای محتوایی» که در محصولاتش تعبیه شده است تبعیت کنند تا از تولید محتوای متخلف توسط هوش مصنوعی جلوگیری شود، این پوشش را ارائه خواهد کرد.این یک ابتکار جدید توسط مایکروسافت است که آن را «تعهد حق تکثیر Copilot» می‌نامد.

نظر شما