شناسهٔ خبر: 61975628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نیویورک‌تایمز بررسی کرده است

سرنوشت ناتو و جنگ اوکراین در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس خارجی-
روزنامه آمریکایی طی گزارشی به احتمال بازگشت ترامپ به قدرت در انتخابات سال آینده میلادی پرداخته و نوشته است پیش‌بینی‌ها درباره احتمال بازگشت «دونالد ترامپ»، نگرانی بسیاری از مقام‌های اروپایی درباره انسجام ناتو و روند جنگ اوکراین را در پی داشته است. ترامپ مخالف مداخله در جنگ اوکراین و ناتو، با وضعیت فعلی است.
با طولانی شدن جنگ اوکراین و مسجل شدن شکست کی‌یف در ضد حملات اخیر، تردیدها درباره ادامه حمایت مالی و تسلیحاتی از اوکراین نیز در آمریکا و اروپا بالا گرفته است. اما در این میان موضوع بسیار مهمی که به شدت بر آینده حمایت‌ها از اوکراین سایه افکنده است موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی آمریکا است. به نوشته «ایندیپندنت» تردید درباره ادامه حمایت آمریکا از اوکراین در جنگ با روسیه هر چند که در بین رهبران منتخب حزب جمهوری‌خواه در اقلیت است اما تاکنون از سوی دو تن از نامزدهای ارشد این حزب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین و «ران دسانتیس» فرماندار فلوریدا مورد استقبال قرار گرفته است. بر اساس این گزارش رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد انتخابات ۲۰۲۴ اخیراً، گفته است که تمام کمک‌ها به اوکراین باید متوقف شود تا زمانی که آژانس‌های فدرال شواهدی در مورد آنچه که او درمورد معاملات تجاری فاسد توسط بایدن و پسرش ادعا می‌کند، ارائه کنند. ترامپ در سخنرانی ماه جولای(تیر) خود در پنسیلوانیا هم بایدن را متهم کرد که آمریکا را به بازی جنگ اوکراین کشانده است.ترامپ همچنین با حضور در یک برنامه تلویزیونی شبکه فاکس نیوز نیز، گفت که در صورت رسیدن به قدرت جنگ اوکراین را در عرض ۲۴ ساعت تمام خواهد کرد. 
وحشت اروپا از بازگشت ترامپ
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در گزارشی به ترس و وحشت اروپا از احتمال بازگشت ترامپ به قدرت و تاثیر آن بر سرنوشت ناتو و ادامه حمایت‌ها از اوکراین پرداخته است. به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، برای بسیاری از مقام‌های اروپایی، فکر کردن به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بسیار ناراحت‌کننده است؛ آن هم زمانی که پیش‌بینی‌ها درباره این‌که او با کسب نامزدی جمهوری‌خواهان دوباره به کاخ سفید برگردد، موضوع اصلی بحث‌ها شده است. این گزارش به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌افزاید: این موضوع که مجبوریم دوباره با ترامپ روبه‌رو شویم تا حدی وحشتناک است؛ با توجه به نقش بزرگ آمریکا در امنیت اروپا، اکنون باید بار دیگر به این فکر کنیم که بازگشت ترامپ برای سیاست ما، دفاع اروپا و برای اوکراین به چه معناست. دور دوم ریاست جمهوری ترامپ نسبت به دور اول، متفاوت و بسیار بدتر خواهد بود، او اکنون خشمگین است و تجربه بیشتری نیز دارد. نیویورک تایمز نوشت: این بحث‌ها درباره احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید به این دلیل افزایش یافته که با وجود حمله طرفداران ترامپ در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹) به ساختمان کنگره و تلاش ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و نیز کیفرخواست‌های مختلفی که با آن روبه‌رو است، وی از رقبای خود برای نامزدی جمهوری‌خواهان جلوتر است و در نظرسنجی‌های اولیه، رقابت تنگاتنگی با «جو بایدن» دارد. بر پایه این گزارش، دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود تهدید کرد که از ناتو خارج می‌شود و کمک‌ها به اوکراین را متوقف کرد. وی دستور خروج هزاران نیروی آمریکایی از آلمان را صادر کرد، اقدامی که توسط رئیس‌جمهور بعدی لغو شد و همچنین با تحسین درباره ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه صحبت می‌کرد. این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: موضوع تعهد آمریکا امروز با وجود درگیری‌ها میان اروپا و روسیه بر سر اوکراین و تهدیدهای غیرمستقیم پوتین درباره سلاح‌های هسته‌ای و احتمال گسترش جنگ، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. همچنین به تازگی دونالد ترامپ گفته که جنگ را یک روزه تمام می‌کند و به نظر می‌رسد این کار با وادار کردن اوکراین به دادن امتیازات ارضی انجام شود.
نابودی اف -16‌ها در یک ماه
اما در میانه نگرانی‌ها درباره بازگشت ترامپ به قدرت موضوع ارسال اف -16‌ها به اوکراین و تاثیر آن در ادامه جنگ نیز به موضوع بحث رسانه‌ها و کارشناسان تبدیل شده است به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه آر تی، «اسکات ریتر»، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا در همین زمینه اعلام کرد که جنگنده‌های اف-۱۶ نمی‌توانند موقعیت اوکراین را که متحمل خسارات سنگینی می‌شود، تغییر دهند و ظرف یک ماه سرنگون می‌شوند.ریتر در حساب کاربری خود در پلتفرم «X» (توئیتر سابق) در مورد تصمیم هلند برای انتقال «اف-۱۶» به اوکراین نوشت: «همه آنها ظرف یک ماه سرنگون خواهند شد و این کمک‌ها فقط توهم امنیت را برای کی‌یف ایجاد می‌کند»این افسر سابق خاطرنشان کرد که «متفقین، زلنسکی را مجبور کردند که بیش از ۴۰۰ هزار اوکراینی را در یک مانور شکست خورده ناتو قربانی کند، شرم بر شما که اجازه دادید.»پیشتر سی‌ان‌ان نیز طی گزارشی نوشته بود بر خلاف ادعای مقام‌های اوکراین که تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ معادله جنگ را تغییر خواهد داد، تحلیلگران می‌گویند با وجود این امر نمی‌توان به موفقیت ضدحمله کی‌یف امیدوار بود. پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرده بود که با «مارک روته» نخست‌وزیر هلند برای انتقال ۴۲ فروند اف-۱۶ به کی‌یف به توافق رسیده است. «مته فردریکسن»، نخست‌وزیر دانمارک نیز روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با زلنسکی اعلام کرد که دانمارک ۱۹ جنگنده اف-۱۶ آمریکایی را به اوکراین خواهد فرستاد.وزیر دفاع اوکراین نیز روز شنبه گفت که آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی آغاز شده است، اما این دوره دست‌کم ۶ ماه و چه بسا بیشتر طول خواهد کشید.روسیه با محکوم کردن تصمیم دانمارک و هلند برای اهدای جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین، دیروز (دوشنبه) هشدار داد که این اقدام به تشدید درگیری‌ها منجر می‌شود. 
هشدار روسیه درباره حمله به بلاروس
سفیر مسکو در بلاروس نیز به کشورهای غربی درباره هدف قرار دادن متحد اصلی روسیه هشدار داد و چگونگی پاسخگویی به هر گونه حمله‌ای را تشریح کرد. به گزارش فارس، «بوریس‌گریزلوف» سفیر روسیه در بلاروس هشدار داد مسکو هر حمله به مینسک را به عنوان اقدام تجاوزکارانه علیه خود می‌داند و از تمام قابلیت‌های نظامی خود برای تلافی استفاده می‌کند. «گریزلوف» که در گذشته وزیر کشور روسیه بوده، در مصاحبه با شبکه بلاروسی «اس‌تی‌وی» ظاهراً در ‌اشاره به گزینه حمله هسته‌ای، گفت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به وضوح گفته است در صورت حمله به بلاروس، ما با آن مانند حمله به روسیه برخورد می‌کنیم. دکترین نظامی فدراسیون روسیه در چنین موردی مستلزم پاسخگویی با همه تسلیحات ما است. 
 بر اساس این گزارش روسیه و بلاروس همکاری نظامی را از آغاز درگیری‌ها در اوکراین افزایش داده‌اند و روسیه اوایل سال جاری از استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس بعد از درخواست‌های مکرر مینسک خبر داد. مقام‌های بلاروس سیاست‌های تهاجمی غرب و تهدید ناشی از تسلیحات هسته‌ای آمریکا که در کشورهای اروپایی متحدش مستقر شده را از دلایل این درخواست اعلام کرده‌اند. 

برچسب‌ها:

نظر شما