شناسهٔ خبر: 6189457 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

چشم به راه توافق

صاحب‌خبر -
آرمان- رضا رئیسی: ۲۰ماه از روزهایی که مذاکرات طعم و رنگ دیگری یافت و در یک چارچوب و مسیر هدفمند و منطقی به سمت حل و فصل نهایی قرار گرفت گذشته است، ۲۰روزی می‌شود که معاونان وزیر خارجه در وین مذاکرات سخت و فشرده سیاسی را پی می‌گیرند و به نظر می‌رسد سومین ۲۰ نیز بر کارنامه مردان دیپلماسی ایرانی جا خوش کند و نهال دیپلماسی که آنان در تمامی تلاطم‌ها و فراز و نشیب‌ها از مخاطرات مصونش داشتند در زمین مذاکرات به بار نشیند که اگر هم چنین نشود به اهتمام تلاش آنان جز این نمره‌ای نمی‌توان داد. توافق هسته‌ای فراتر از موضوع حساس و کلیدی برنامه اتمی ایران الگو و مدلی ماندگار در هزاره سوم و در اوج تلاطم‌ها و نزاع گفتمان‌ها برای حرکت در مسیر عقلانیت و تدبیر و پرهیز از مناقشه‌طلبی‌های بی‌حاصل خواهد بود. جایی که گفت‌وگو و منطق به جای جنگ‌افزار و سخن تلخ می‌نشیند و امکان حرکت در مسیر حل و فصل کم‌هزینه و معقولانه سخت‌ترین مناقشات را برای شهروندان جامعه جهانی به ارمغان می‌آورد و نشان می‌دهد که می‌شود با دیپلماسی و گفت‌و گو از سخت‌ترین بحران‌ها نیز با صحت و سلامت و بدون بازنده گذر کرد. محمدجواد ظریف در پیام ویدئویی خود این نقشه راه را برای مخاطبان غربی ترسیم و تبیین کرد و اکنون زبیگنیو برژینسکی از برجسته‌ترین دیپلمات‌های زنده جهان و استراتژیست شاخص آمریکایی در پیامی توئیتری با برشمردن خطرات افراطی‌گری در خاورمیانه و نقش ثبات‌بخش توافق هسته‌ای پا از شعار کلیشه‌ای دولتمردان آمریکایی نیز فراتر گذاشته و تاکید می‌کند:«توافق با ایران بهتر از عدم‌توافق است.» جالب آنکه از هم‌اکنون یکی از موضوعات داغ مورد بحث در میان نامزدهای انتخاباتی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات موضوع مذاکرات و حصول توافق هسته‌ای است و هیلاری کلینتون نامزد اصلی دموکرات‌ها طی دو روز متوالی از امیدواری به انجام توافق هسته‌ای گفته است هر چند به واسطه حامیان مالی اسرائیلی اظهارات خصمانه‌ای علیه ایران هم داشته اما با همه این اوصاف نتوانسته میل و رغبت دموکرات‌ها به انجام توافق هسته‌ای را نادیده بگیرد. روز نهم مذاکرات با دیدار کری و ظریف و پیگیری مذاکرات از سوی معاونان و صالحی و مونیز و ضیافت ناهار وزیر خارجه اتریش برای خبرنگاران آغاز شد و سپس با حضور وزرای خارجه فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان و دوازدهمین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا پی گرفته شد، جان کری نیز پس از دو دور دیدار با ظریف به جمع خبرنگاران آمد و با آنان سخن گفت. همچنین هیات ایرانی برای برگزاری مراسم لیالی قدر میز مذاکرات و هتل کوبورگ را برای شرکت در این مراسم پرفیض ترک کرد.   
 رکوردزنی کری در وین، آمادگی برای توافق
جان فوربز کری کهنه سرباز نیروی دریایی، سناتور پیشین ایالت ماساچوست و کاندیدای اسبق ریاست جمهوری و وزیر خارجه فعلی ایالات متحده اکنون در مهمترین بزنگاه کاری خود قرار گرفته است، مردی که به سختکوشی و تلاش‌های فراوان و عدم کامیابی نمایان شهره است و اکنون می‌تواند در هشتمین دهه زندگی خود یک موفقیت تاریخی را در کارنامه سیاسی‌اش ثبت و ضبط کند. ظریف و‌ کری به عنوان پیگیرترین و فعال‌ترین دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات تا کنون از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند و پس از حضور هشت‌روزه در لوزان و مذاکراتی که گاه تا ۹ساعت به درازا انجامید کری اکنون رکورد سابق خود را هم شکسته و دهمین روز حضور خود در وین را سپری کرد و چند روز دیگر نیز به طور قطع به این زمان افزوده خواهد شد. کری همه این تلاش‌ها را مصروف داشته و به واسطه‌اش با تندترین انتقادات نومحافظه‌کاران روبرو شده که مدعی هستند وی حتی بیش از دولت اوباما با رویکردهای شخصی به دنبال حصول توافق هسته‌ای است و اکنون طبیعی و بدیهی است که وزیر خارجه کاریزماتیک آمریکایی نمی‌خواهد همه رشته‌ها پنبه شود و در این دو، سه روز انتهایی نهایت تلاش خود را خواهد کرد که این چند درصد باقیمانده و چند پرانتز محو نشده به فرجام نهایی برسد. کری بالاخره پس از 10روز و در آستانه فینال مذاکرات در جمع خبرنگاران حاضر شد و نکاتی را مطرح کرد: او ابتدا اعلام کرد که با ظریف موافق است و هیچ گاه به حصول توافق تا این اندازه نزدیک نبوده‌ایم. وی گفت: اگر تصمیمات سخت گرفته شود در همین هفته می‌توانیم به توافق برسیم و تاکید کرد که از بیان جزئیات مذاکرات معذور است اما گفت که همه داریم تلاش می‌کنیم که به توافق برسیم. کری بر مواضع همیشگی آمریکایی‌ها در خصوص ادعای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گفت و تصریح کرد که ما اینجا هستیم تا توافق خوب حاصل شود و ایرانی‌ها هم همین تلاش را دارند. وی گفت امیدم این است که به توافق برسیم تا نشان دهیم کشورها می‌توانند کنار هم قرار بگیرند البته درکنار آن تاکید کرد که هنوز به آنجا نرسیده و فاصله داریم. کری در نهایت بر تمرکز روی این چند روز گفت. 
 تلاش اتریش برای میزبانی خوب
اقدامات وزارت خارجه اتریش در برگزاری ضیافت ناهار برای خبرنگاران از اقصی نقاط جهان هم در نوع خود جالب توجه بود چراکه در چند روز انتهایی و با حضور وزرای خارجه لحظه‌لحظه مذاکرات حساس و کلیدی خواهد بود و در واقع اتریشی‌ها ضیافت پایانی را چند روز زودتر برگزار کردند تا در فضایی مناسب خبرنگاران ماراتن نهایی را آغاز کنند و البته نیک این نکته را هم می‌دانند که توجه همه جهانیان به وین دوخته شده و آنان برای ثبت نامی خوش از کشورشان در اذهان عمومی می‌کوشند. در واقع همه منتظر و مهیای رویداد بزرگ می‌شوند و در این میان هر کسی می‌خواهد در بهترین حالت در نقطه پایانی باشد. وزیر خارجه اتریش هم در سخنانی اظهار امیدواری کرد توافق هسته‌ای به نتیجه برسد و آن را برای ثبات، صلح و امنیت جهانی مفید دانست و اضافه کرد: حصول یک توافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران افق‌های جدیدی را برای همکاری میان تهران و اتحادیه اروپا به ویژه در حوزه اقتصادی باز می‌کند.
 مذاکرات با چارچوب‌های کلان ترسیمی 
شاید مسبوق به سابقه نباشد که در مذاکرات حساس و محرمانه آن هم در چنین سطحی یکی از دیپلمات‌های برجسته حاضر در مذاکرات به مصاحبه مشروح و مفصل پرداخته و زوایای مذاکرات را ترسیم کند اما سیدعباس عراقچی از وین و در میان جلسات فشرده به برنامه نگاه یک در صداوسیما آمد و به تشریح شرایط پرداخت. حضوری که نشانه اطمینان‌خاطر نسبت به دستاوردها، توفیق مذاکرات و احترام به ملت ایران بود. عراقچی روند پایانی مذاکرات را به سه بخش تقسیم کرد. روز جمع بندی یا روز تنظیم سند سیاسی که با صدور قطعنامه شورای امنیت اعتبار تضمین حقوقی می‌یابد. روز توافق که در آن پس از تایید مجالس قانونگذاری اقدامات عملی و متوازن طرفین، لغو همه تحریم‌ها و فراهم آوردن زیر ساخت‌ها آغاز می‌شود (در خصوص همزمانی هنوز مذاکرات ادامه دارد) و بالاخره روز عملیات یا اجرا که در آن همه طرفین اقدامات خود را انجام خواهند داد. عراقچی همچنین راستی‌آزمایی آژانس را مربوط به امور کمی و نه کیفی دانست که امکان تخطی را به حداقل می‌رساند، از بازرسی‌های متعارف و بر اساس پروتکل الحاقی گفت و تاکید کرد که همه متون و ضمائم جز یک مورد به جلسه معاونان آمده و در آنجا مورد بحث است و اختلافات مهم هم به جلسه وزرا برای تصمیم‌گیری ارجاع خواهد شد. کنارگذاری سخنان عراقچی نشان می‌دهد که در کلیات طرفین به طور تام و تمام به فهم مشترک نایل آمده‌اند و تنها در برخی جزئیات اندک اختلافاتی مانده که قرار است در جلسه وزرای خارجه حل و فصل شود و به نظر نمی‌رسد دست‌انداز سختی در برابر حصول توافق وجود داشته باشد. 
 در نهایت...
روز نهم مذاکرات در ساعت ۱۱ به وقت محلی با یازدهمین دیدار ظریف و کری آغاز شد. وزیر خارجه آمریکا گفت: هنوز آن‌جایی که باید باشیم نیستیم. جان کری پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان گفت: امروز برخی همتایان من در حال برگشتن به وین هستند . وقت آن است که ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برسیم یا نه؟ وی افزود: حقیقت این است که کاملا با ظریف موافقم که هیچ وقت تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌ایم. هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. اگر دو طرف تصمیم‌های سختی را اتخاذ کنند می‌توانیم در همین هفته جاری به توافق برسیم. اما در صورت اینکه دو طرف تصمیم‌های لازم را اتخاذ نکنند به توافق دست نخواهیم یافت. کری همچنین تاکید کرد:‌ کارشناسان دو طرف به سختی در زمان باقیمانده تلاش خود را می‌کنند و هم اکنون ما در حال مذاکره در خفا پشت درهای بسته هستیم و در زمان مناسب اطلاعات بیشتری را در اختیار رسانه‌ها خواهیم گذاشت. وزیرخارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ضرب‌الاجل تمدید خواهد شد؟ گفت:‌ هم اکنون تلاش می‌کنیم تا در مدت باقیمانده مذاکرات را به اتمام برسانیم و تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا به این هدف برسیم. کری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا احتمال شکست مذاکرات نیز وجود خواهد داشت؟ اضافه کرد: بله اگر به توافق نرسیم و تمایل برای دستیابی به این هدف وجود نداشته باشد همانند آنچه که اوباما گفت حاضریم در هر لحظه از مذاکرات پا پس بکشیم. وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: از زمان ورود به مذاکرات همواره تاکید کرده‌ایم که خواستار دستیابی به یک توافق خوب هستیم و قرار نیست برای دستیابی به یک توافق به حاشیه برویم چرا که هم اکنون همه دنیا و متخصصان هسته‌ای در حال نظاره کردن این مذاکرات هستند و نمی‌خواهیم اقدامی را انجام دهیم که بعدها باعث شرمندگی ما شود. وی بدون توجه به تاکید مقامات ایران مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و گزارش‌های آژانس مبنی بر عدم انحراف ایران از مسیر صلح‌آمیز افزود: همانطور که اوباما تاکید کرده است باید چهار مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کاملا مسدود شود. کری همچنین گفت:‌ طرف ایرانی نیز به سختی در حال تلاش هستند و به همین دلیل این دور از مذاکرات از دورهای پیش متفاوت است و امیدواریم بتوانیم به دنیا نشان دهیم که کشورها می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند و کارهای بزرگی را انجام دهند اما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم. وی تاکید کرد: ضرب‌الاجل پایان مذاکرات همان 7 جولای است.
click here wives cheat find an affair

نظر شما