شناسهٔ خبر: 61839500 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

4 روش تولید میلگرد ساده که در صنایع استفاده می شود

صاحب‌خبر -

رپورتاژآگهی

میلگرد ساده محصولی پرکاربرد در صنایع گوناگون به خصوص صنعت ساختمان محسوب می‌شود. این محصولا را معمولا بر اساس ظاهر به دو مشخصه ساده و آجدار طبقه‌بندی می‌کنند. خوشبختانه خرید میلگرد ساده در بازار فولاد ایران رونق خوبی دارد. میلگردهای ساده، همانطور که از اسم‌شان هم مشخص است، سطحی صاف و بدون برجستگی دارند. اما این ویژگی، چه مزیتی برای تولیدکنندگان و خریداران ایجاد می‌کند؟

روش‌های تولید انواع میلگرد ساده

روش تولید میلگرد، ضریب استحکام و سختی میلگرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از این‌رو داشتن اطلاعات در زمینه روش‌های تولید انواع میلگرد ساده اهمیت پیدا می‌کند. روش‌های متعددی برای ساخت میلگرد‌های ساده در حالت کلی وجود دارند، که همه آنها مراحل تقریبا یکسانی را طی می‌کنند. این مراحل عبارتند از:

  • دمای شمش‌های فولاد را بالا می‌برند تا به نزدیکی‌های نقطه ذوب برسند و قابلیت فرم‌دهی پیدا کنند.
  • شمش‌های نرم‌شده و گداخته را روی رول‌های ویژه‌ای قرار می‌دهند و به‌وسیله دستگاه‌های مخصوصی عرض و قطر آنها را کاهش داده و به طول شمش‌ها اضافه می‌کنند. انواع میلگرد ساده بر اساس قطر و ضخامت در همین مرحله شکل می‌گیرد.
  • میلگردهایی که به سایزهای موردنظر و استاندارد رسیده‌اند را به وسیله قیچی‌، برش می‌دهند.

این مراحل به‌صورت کلی در خط تولید هر کارخانه‌ای برای ساخت میلگرد انجام می‌شود. اما هر کارخانه بنابر امکاناتی که در اختیار دارد، روش‌های مختلفی را برای تولید به کار می‌برد، این روش‌ها عبارتند از:

روش نورد گرم

در حالت کلی، نورد را به دو شکل گرم و سرد انجام می‌دهند. نورد به این معناست که شمش‌های گداخته روی مسیر‌ها (غلتک‌هایی) قرار می‌گیرند. سپس در اثر شرایطی که به آن‌ها اعمال می‌شود قطر و ضخامت آن‌ها کاهش یافته و طول‌شان بیشتر می‌شود. اما مراحلی که در نورد گرم برای تولید میلگرد ساده استفاده می‌شود عبارتند از:

  • شمش‌ها به درون کوره‌های پیش‌گرم هدایت می‌کنند تا دمای شمش‌های فولادی تا محدوده 1000-1100درجه سانتیگراد بالا رود و برای فرم‌دهی آماده شوند.
  • سپس آن‌ها را از طریق رول‌های کوره به روی دستگاه رافینگ منتقل می‌کنند. در این مرحله شمش‌ها برای افزایش طول و تغییر قطر از بین غلتک‌های چندوجهی رد می‌شوند تا به سطح مقطع دایره‌ای شکل و طول مناسب برسند.
  • در مرحله پایانی میلگردها به روی رول‌های رافینگ می‌غلتند و برای قیچی سرزن در طول‌های استاندارد روی استند قرار می‌گیرند.

روش ترمکس

این روش بین روش‌های تولید انواع میلگرد ساده، اقتصادی‌تر به حساب می‌آید. اما همان‌قدر که به‌سمت محصولات ارزان‌تر می‌رویم استحکام و سختی میلگرد نیز دستخوش تغییر می‌شود. ولی به‌هیچ عنوان، این کاهش قیمت به معنای بی‌کیفیت‌شدن میلگردهایی که با این روش ساخته می‌شوند نیست. شما می‌توانید قیمت میلگرد ساده را از فروشگاه‌های معتبر دریافت کنید.

برای ساخت این محصول با روش ترمکس، میلگردی که در روش نورد گرم ساخته شده است را وارد محفظه خنک‌‌کننده می‌کنند. این خنک‌سازی با آب و روغن انجام می‌شود و ضریب شکنندگی میلگرد را بالا می‌برد. سپس مجددا میلگرد را تحت فرآیند حرارت‌دهی قرار می‌دهند و باقی مراحل را مانند نورد گرم طی می‌کنند.

میلگرد به‌دست آمده از این روش یک میلگرد صاف نیست و به دلیل فرآیند خنک‌سازی سطح بیرونی آن مقاومت کمتری از بخش مرکزی دارد. از این‌رو استفاده از این میلگردها در مناطق زلزله‌خیز توصیه نمی‌شود.

روش میکروآلیاژی

این روش تولید میلگرد ساده نیز تا حد زیادی شبیه به روش نورد گرم است. تفاوت این دو تنها در یک مرحله خواهد بود. در روش میکروآلیاژی، با افزودن آلیاژهایی نظیر نیوبیوم، وانادیوم، تیتانیوم و… به شمش‌های فولادی، خصوصیات میلگرد را تقویت کنند. خواصی مانند استحکام مکانیکی و دیگر ویژگی‌های فیزیکی که آن را مناسب کاربردهای مختلف می‌کند.

در این روش، فرآیند سردسازی در دمای هوا انجام می‌شود و این مرحله به آرامی صورت می‌پذیرد. از این‌رو سطح بیرونی و داخلی میلگردهایی که با این روش ساخته می‌شوند خصوصیات یکسانی را دارند.

روش‌های مختلف تولید میلگرد ساده، خصوصیات و ویژگی‌هایی از میلگرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند که بسیار حائز اهمیت هستند. بر اساس استحکام و سختی میلگرد به دست آمده از این روش‌های تولید، کاربرد آن‌ها نیز متفاوت است.

اولین مزیت ساده‌بودن این میلگردها، ارزانی آنها نسبت به میلگردهای آجدار خواهد بود. شما می توانید برای خرید میلگرد ساده، به سایت‌ها و مراکز فروش معتبر آهن با مناسب‌ترین قیمت میلگرد ساده مراجعه کنید و نیازهای پروژه خود را سفارش دهید.

نظر شما