شناسهٔ خبر: 61557235 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پادشاه مراکش بر تاسیس کشور مستقل فلسطینی تاکید کرد

«محمد ششم»، پادشاه مراکش، بر موضع «استوار» کشورش در قبال آرمان فلسطین تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «محمد ششم»، پادشاه مراکش در سخنرانی شامگاه شنبه خطاب به مراکشی‌ها به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد به سلطنت رسیدنش گفت: «ما بر موضع قاطع مراکش در مورد برقراری عدالت در راستای آرمان فلسطین و حقوق مشروع مردم فلسطین تاکید می‌کنیم. ما امیدواریم که ملت برادر فلسطین، کشور مستقل خود را با پایتختی بیت المقدس شرقی به گونه‌ای ایجاد کنند که امنیت و ثبات برای همه مردم منطقه تضمین شود.»

وی گفت که روابط بین مراکش و الجزایر روابط پایداری است و ما مشتاقانه منتظر بهبود روابط هستیم. پادشاه مراکش همچنین اظهار داشت: «ما مجدداً به برادران الجزایری خود، رهبری این کشور و مردم الجزایر تاکید می‌کنیم که مراکش هرگز منشأ هیچ خطر یا بدبختی برای همسایه خود نخواهد بود. ما همچنین اهمیت زیادی برای پیوندهای عشق و دوستی، تبادل و ارتباط بین همسایگان مان قائل هستیم. ما از خداوند متعال می‌خواهیم که اوضاع به حالت عادی بازگردد و مرزهای بین دو کشور و دو ملت و دو همسایه برادر باز شود.»

وی همچنین با اشاره به حاکمیت مراکش بر منطقه صحرای غربی گفت: «جدی بودن و مشروعیت به رسمیت شناختن پی در پی حاکمیت مراکش بر استان‌های جنوبی آن انجام گرفته است که آخرین آن به رسمیت شناختن توسط کابینه اسرائیل، افتتاح کنسولگری در لایون و دخلا و افزایش حمایت از خودمختاری بود.»

در ارتباط با تحولات داخلی، پادشاه مراکش گفت که کشورش توانسته است به دستاوردهای زیادی دست یابد و با مشکلات و چالش‌ها روبرو شود. وی در ادامه خواستار گشودن افق‌های گسترده‌تر اصلاحات و پروژه‌های بزرگی شد که مراکشی‌ها شایسته آن هستند.

پادشاه مراکش همچنین اظهار داشت که ارائه پرونده مشترک نامزدی بین مراکش، اسپانیا و پرتغال برای میزبانی فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۳۰ دستاوردی است که مراکش آرزوی آن را دارد و تلاش می‌کند در همه سطوح تاریخی به سرانجام برسد. او در این ارتباط گفت: «این نامزدی جام جهانی فرصت بی‌سابقه‌ای است که دو قاره و دو تمدن آفریقا و اروپا را گرد هم می‌آورد و دو سواحل مدیترانه را به هم پیوند می‌دهد و حامل آرزوها و اهداف مردمان منطقه برای همکاری، ارتباط و تفاهم بیشتر است.»

در ادامه محمد ششم «تولید اولین خودروی داخلی مراکشی، با صلاحیت‌های ملی و بودجه مراکشی و همچنین ارائه اولین مدل خودروی هیدروژنی که توسط یک جوان مراکشی ساخته شده است» را ستود و گفت: این پروژه و پروژه‌های مشابه آن «پروژه‌هایی هستند که نبوغ مراکشی و اعتماد به انرژی‌ها و توانایی‌های جوانان ما را تأیید می‌کنند، آنها را به تلاش و نوآوری بیشتر تشویق می‌کنند، برند «ساخت مراکش» را ترویج می‌کنند و موقعیت کشورمان را به عنوان یک کشور تقویت می‌کنند و مراکش را به مقصدی برای سرمایه گذاری مولد تبدیل می‌کند.

محمد ششم همچنین خواستار جدیت در زندگی سیاسی، اداری و قضائی شد. وی با بیان اینکه پیامدهای بحران شناخته شده برای جهان و سال‌های متوالی خشکسالی «در سطح ملی به افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش رشد اقتصادی کمک کرد»، از دولت مراکش خواست تا به منظور کاهش اثرات منفی این بحران بر گروه‌ها و بخش‌های آسیب‌دیده اجتماعی و اطمینان از تأمین محصولات مورد نیاز بازارها، اقدامات لازم را انجام دهند.

از سوی دیگر، پادشاه مراکش در پایان سخنان خود گفت: در پرتو متزلزل شدن نظام ارزش‌ها و ارجاعات، و تداخل بسیاری از بحران‌ها، ما شدیداً نیاز داریم که جدیت را به معنای اصلی مراکشی آن حفظ کنیم. دعوت به «پایبندی به ارزش‌های دینی و ملی» و «وحدت ملی» و تمامیت ارضی کشور و «حفظ پیوندهای اجتماعی و خانوادگی به خاطر جامعه‌ای منسجم و همبستگی داخلی مورد نیاز جامعه امروز مراکش است.»

نظر شما