روزنامه همشهری، ارگان رسانهای شهرداری تهران مدت هاست که با تیترهای جنجالی و طرح های صفحه اول روزنامه خود، واکنش ها و انتقادات بسیاری را هم از جانب کاربران شبکه های اجتماعی و هم از طرف کارشناسان و چهره های سیاسی، متوجه خود کرده است. حال که در فضای رسانهای کشور، این موضوع محل توجه و گفتوگوست که وضعیت دینداری ایران پس از انقلاب به چه سمت و سویی رفته است، روزنامه همشهری، آماری خبرسازی از میزان مشارکت مردم در عزاداری ماه محرم، مشکیپوشان و مسجدروها ارائه کرده است.
در فضای رسانهای کشور، این موضوع محل توجه و گفتوگوست که آیا سطح دینداری ارتقا پیدا کرده یا رو به افول نهاده است. هر کس بر اساس تعریف خود از دین، پاسخی به این سؤال میدهد. یکی از اصلیترین و بارزترین نشانههای دینداری، مشارکت در مناسبتها و مناسک دینی است که شاید برجستهترین و فراگیرترین آنها، شرکت در عزاداریهای محرم و صفر باشد. براساس همین موضوع، مرکز پژوهشهای همشهری، با توجه به اهمیت ماه محرم و برپایی مجلس عزاداری امامحسین(ع)، نظرات مردم را درباره عزاداری در این ماه جویا شده است. این پژوهش به بررسی میزان و شیوههای مشارکت شهروندان تهرانی در عزاداری محرم پرداخته است.
در روش پژوهش این آمار آمده است: این نظرسنجی به صورت پیمایش تلفنی و با استفاده از نمونه گیری تصادفی و طبقه بندی شده، در قالب مصاحبه با ۸۲۲ نفر، از شهروندان تهرانی بالای ۱۸ سال در تاریخ های ۲۶ تیر تا ۲ مرداد ماه ۱۴۰۲، انجام شده است.
در آمار این نظرسنجی آمده:
۸۵ درصد در هیاتها، مساجد و جلسات عزاداری شرکت میکنند.
۸۳ درصد در عزاداری محرم مشکی میپوشند.
۸۰ درصد برنامههای محرمی تلویزیون را میبینند.
اگرچه در برخی قسمت ها درصدهای این آمارگیری را درمورد ۸۲۲ نفر جامعه آماری اعلام می کند، اما در برخی قسمت های دیگر مخصوصا، در بخش نتیجه گیری، این درصدها به کل شهروندان تهرانی تعمیم داده می شود.
روزنامه همشهری اسفند سال گذشته نیز نتایج یک نظرسنجی درباره حجاب را منتشر کرده بود و مدعی شده بود که نظرسنجی در سطح ۹ کلانشهر نشان داده که ۷۹ درصد زنان در صورت لغو قانون حجاب، حجاب خود را حفظ خواهند کرد. همشهری مدعی شده بود در این نظرسنجی ۸۴۷ زن از ۹ کلانشهر اصفهان، مشهد، تبریز، رشت، اهواز، کرج، همدان، شیراز و قم شرکت کردند و نمونه انتخابی از هرکدام از این شهرها نیز براساس سهم جمعیت این شهرها از جمعیت کل کشور انتخاب شده است. البته تناقض های آن آمار دستمایه بحث ها و شوخی های زیادی در شبکه های اجتماعی شد.
∎