شناسهٔ خبر: 61128192 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

استقلالِ نکونام، که عشق آسان نمود اول!

سرمربی جدید استقلال کار سختی برای مقابله با مشکلات پیش روی خود برای موفقیت در این تیم دارد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ روزی بود که جواد نکونام بالاخره به آرزوی دیرینه‌اش دست یافت و بالاخره توانست به نیمکت تیمی برسد که همیشه هوادارش بود. نکونام نمی‌توانست خوشحالی‌اش از این اتفاق را پنهان کند و اصلا لزومی هم نداشت که چنین کاری کند. به همین دلیل وقتی عصر چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ در حوالی میدان فردوسی تهران مورد معارفه رسمی قرار گرفت، برق شادی را می‌شد همانجا در چشم‌هایش خیلی عیان و عریان تشخیص داد. شادی‌ای که البته خیلی زودتر از آن چه انتظارش را می‌رفت، جای خود را به سختی‌هایی داد.

نکونام از روز اول می‌دانست راه سختی در پیش دارد. خودش هم در متنی که پس از قطعی شدن حضورش روی نیمکت استقلال نوشت و هم در همان جلسه معارفه، به همه این سختی‌ها اذعان کرد و قول داد با همه توان در این مسیر بجنگد. سختی‌هایی که درست در نیمه تیرماه ۱۴۰۲، حالا پررنگ‌تر از همه آن شیرینی‌های روز نخست، باعث نگرانی هواداران استقلال و شخص آقای سرمربی شده و به نظر ماه عسل استقلال و نکونام خیلی زود جای خودش را به روزمرگی و تنش داده است.

* کمپ تمرینی؛ معضلی از سکو تا چمن

اولین جلسه تمرینی آبی‌ها با سرمربی جدیدشان که پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد، با استقبال پرشور هواداران مواجه شد. هوادارانی که خود خواهان حضور جواد نکونام بودند و حالا از اینکه حرف‌شان به کرسی نشسته و گزینه محبوب‌شان جانشین ریکاردو ساپینتو شده، راضی بودند اما اتفاقات زشتی که روی سکوهای کمپ زنده یاد ناصر حجازی رخ داد که شرح و تفصیلش بر همگان عیان است و احتیاج به قلم‌فرسایی بیشتر در این باب نیست- کام همه را تلخ و تیم جواد نکونام را با چالشی غیرمنتظره مواجه کرد؛ چالشی که البته با فشار افکار عمومی و درایت شخص نکونام، تا حدودی مدیریت شد و ضمن برخورد با عوامل آن اتفاقات زننده، از هوادارانی که مورد آسیب قرار گرفته بودند هم در جلسه تمرینی بعدی آبی‌ها دلجویی به عمل آمد.

ماجراهای کمپ حجازی اما فقط معطوف به اتفاقات روی سکوها نبود. در داخل زمین هم کادر فنی جدید استقلال با چالش‌هایی مواجه بود. چمنی که بازیکنان استقلال باید روی آن تمرین و فرامین تاکتیکی سرمربی‌شان را پیاده‌سازی می‌کردند، چمنی نبود که مورد وثوق نکونام باشد. به همین جهت و قبل از این که آبی‌ها پا در داخل زمین بگذارند، چند روزی صرف این شد که چمن زمین تمرین استقلالی‌ها مورد ترمیم قرار گیرد و وضعیتی مطلوب پیدا کند.

معضل دیگر اما باشگاه بدنسازی مورد نیاز تیم است. سرمربی جدید به درستی عقیده دارد که تیم بزرگی مثل استقلال، باید در کمپ تمرینی خود یک باشگاه بدنسازی در خور شان نام خود داشته باشد. همه این‌ها در روزهای پیش از آغاز رسمی تمرینات با جدیت از سوی نکونام دنبال می‌شد چراکه او برای آغاز تمرینات جدی تیمش به حداقل امکانات نیاز داشت. حداقل امکاناتی که با نواقص پرشماری همراه بود و اگر فشار کادر فنی نبود، شاید این نواقص در این بازه زمانی کوتاه، قابل حل شدن نبود. البته که هنوز نواقص و مشکلاتی در کمپ وجود دارد و کادر فنی و مدیران استقلال در تلاش هستند تا این نواقص را برطرف کنند.

* نارضایتی از پنجره تابستان

«از این وضعیت نقل و انتقالات به‌هیچ‌وجه راضی نیستم.» این مهم‌ترین نکته از اولین مصاحبه جواد نکونام پس از آغاز تمرینات تیمش بود. او به صراحت بیان داشت که باقی باشگاه‌ها در حال ریخت و پاش فراوان هستند و هواداران استقلال هم از این تیم توقع دارند. با همه این تفاسیر، اوضاع در فصل نقل و انتقالات برای نکونام و استقلالی‌ها چندان باب میل پیش نرفته است. فصلی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر تیمی می‌خواهد راه قهرمانی را در طول فصل به آسانی طی کند، باید بیشترین فعالیت را در آن داشته باشد.

در حال حاضر استقلال دو بازیکن را توانسته به جمع نفرات خود اضافه کند؛ مهرداد محمدی و آرمین سهرابیان. یکی در خط حمله و دیگری در خط دفاع. این دو بازیکن هم با نظر مستقیم نکونام و با پیگیری‌های همه جانبه او درنهایت با استقلال امضا کردند. نکونام برای حضور این بازیکنان اعتبار خود را گرو گذاشت تا با توجه شرایط آشفته مدیریتی حاکم بر باشگاه استقلال، این تیم بیش از این از سایر رقبا عقب نماند. با این حال، استقلال باز هم احتیاج به خرید دارد. درون دروازه، قلب خط دفاعی، هافبک بازی‌ساز و مهاجم نوک پست‌هایی است که استقلال در آن نیاز جدی به نوسازی دارد. زمان به سرعت در حال گذر است و رقبا با بنیه مالی مستحکم، مشغول جارو کردن بازار هستند. در چنین فضای پر رقابتی، مدیران استقلال اگر دست نجنبانند و نیازهای سرمربی تیمشان را برآورده نکنند، از این هم عقب‌تر می‌مانند و آن گاه مشخص نیست این تیم بدون ابزار لازم و کافی چه سرنوشتی را در فصل آتی پیدا خواهد کرد.

* بیرانوند همه نقل و انتقالات نیست

داستان علیرضا بیرانوند ۴۸ ساعت پر آب و تاب و استرس را نه فقط برای اهالی فوتبال بلکه برای کل جامعه رقم زد. همه در حال پیگیری اخبار مربوط به فسخ ناگهانی بیرانوند با پرسپولیس و احتمال پیوستن او به رقیب دیرینه بودند. حجت کریمی هم ضمن تایید مذاکره با بیرانوند پس از فسخ قرارداد این بازیکن با پرسپولیس، مهر تاییدی زد بر تلاش استقلال جهت جذب دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران. قطعا هیچ استقلالی‌ای نیست که از حضور علیرضا بیرانوند در چارچوب دروازه تیمش ناراضی باشد. بیرانوندی که طی سالیان اخیر قطعا مطمئن‌ترین گلر ایران بوده و سابقه حضور در دو جام جهانی را در کارنامه خود دارد، اما نکته اینجاست که هواداران استقلال بر این مسئله پافشاری می‌کنند که تمام انرژی باشگاه نباید صرف خرید یک بازیکن خاص شود و پیگیری کارهای مربوط به انتقال علیرضا بیرانوند، نباید باعث شود تا مدیران باشگاه از تلاش برای جذب یا نگهداری سایر بازیکنان مدنظر جواد نکونام غافل شوند.

* محبی و قایدی در بلاتکلیفی محض

در حال حاضر، هواداران استقلال اراده‌ای را از سوی مدیران این باشگاه برای حفظ برخی بازیکنان تاثیرگذار خود نمی‌بینند. همانطور که محمد محبی در استوری اینستاگرامی خود صراحتا بیان داشت که بخاطر استقلال با هیچ تیم دیگری مذاکره نکرده، اما از سمت مدیران باشگاه هم اقدامی برای حفظ او صورت نپذیرفته و اگر در بر همین پاشنه بچرخد، مجبور می‌شود تصمیم دیگری بگیرد.

داستان مهدی قایدی هم به همین ترتیب است. اگر واقعا اراده‌ای جدی برای حفظ این بازیکن ارزشمند وجود داشت، می‌شد خیلی زودتر و قبل از این که پیشنهادات سنگین و وسوسه کننده اتحاد کلبا از راه برسد، با مدیران شباب الاهلی توافق کرد و هر رقمی را که لازم است برای حفظ این بازیکن قرضی پرداخت کرد. استقلالی‌ها فراموش نکرده‌اند که قایدی و محبی چه نقش موثری در عملکرد جذاب خط حمله استقلال در فصل قبل داشتند و اگر آن‌ها نبودند، مشخص نبود تیم ریکاردو ساپینتو به همان جایگاه فصل قبل هم دست می‌یافت یا خیر. این مسائل در شرایطی اتفاق می‌افتد که به سبب قانون منع انعقاد قرارداد ارزی، باشگاه عملا در جذب بازیکن خارجی هم دست بسته‌ای دارد و امکان چنین کاری عملا از آن سلب شده است.

علیرضا بیرانوند قطعا بازیکن بزرگی است و تردیدی در آن نیست اما بیرانوند، همه نقل و انتقالات نیست. در شرایطی که استقلال در پست‌های زیادی احتیاج به بازیکن دارد، همه فکر و ذکر مدیران نباید معطوف به جذب یک بازیکن باشد و این نکته‌ای است که جواد نکونام درباره آن به مدیران باشگاه هشدار داده است.

* نگرانی نکو از نمایش‌هایی که ثبات ندارد

نگاهی به اسکواد فعلی استقلال که در تمرینات این تیم حضور پیدا می‌کنند، این نهیب را به آبی‌ها می‌زند که استقلال به اصلاحات زیادی احتیاج دارد. غالب بازیکنان حاضر در تمرینات فعلی استقلال، همان بازیکنان فصل قبل هستند هنوز با آبی‌ها قرارداد دارند. در این مورد به کادر فنی استقلال نمی‌توان خرده‌ای گرفت چون قطعا همانطور که خود نکونام گفت، تا وقتی تیم ورودی نداشته باشد، نمی‌توان حکم خروج بازیکنی را امضا کرد. اما نکته نگران کننده این است که اکثر بازیکنان حال حاضر استقلال، طی فصول اخیر حضورشان در استقلال نتوانستند عملکردی باثبات را از خود به جای بگذارند و همیشه با نوساناتی که داشته‌اند، در مقاطع حساس فصل دست استقلال را در پوست گردو گذاشته‌اند.

در حال حاضر نکونام مجبور است تمریناتش را با بازیکنانی نظیر زبیر نیک نفس، مهدی مهدی پور، ارسلان مطهری، پیمان بابایی، آرمان رمضانی و... ادامه دهد. بازیکنانی که چه بسا ممکن است با نظر نکونام در تیم فصل بعد استقلال هم حضور داشته باشند اما بعید است کسی در این نکته تردید داشته باشد که برای قهرمانی و رقابت کردن با سایر تیم‌ها، نمی‌توان صرفا روی این بازیکنان حساب کرد و لازم است ستاره‌های دیگری هم با نظر مستقیم سرمربی به تیم اضافه شوند تا بتوانند تفکرات تاکتیکی او را به خوبی نمایندگی کنند وگرنه هیچ تضمینی نیست که استقلال تحت هدایت نکونام بتواند تیمی در حد قهرمانی لیگ برتر داشته باشد.

* شروع بحران از اول کار در استقلال!

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، ماه عسل نکو و استقلال خیلی زود جای خود را به مشکلات و بحران‌های ریز و درشت داد. حالا نکونام باید در چند جبهه بجنگد. از یک طرف برای دفاع از حق استقلال که خود را پاسدار آن می‌داند، باید پاسخ صحبت‌های منصور قنبرزاده عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال، در خصوص سقف قرارداد و مسائل اینچنینی را بدهد. از یک طرف باید پاسخگوی هوادارانی باشد که هر روز در مقابل باشگاه یا کمپ حجازی حاضر می‌شوند و با نگرانی پیگیر اخبار نقل و انتقالاتی باشگاه هستند. نکونامی که در مواجهه با آن‌ها همواره با بیم و امید صحبت می‌کند. از یک طرف خودش هم مثل آنها از وضعیت موجود راضی نیست و این مسئله را صراحتا بیان می‌کند اما از یک طرف هم این قول را می‌دهد که با تمام توان برای حل مشکلات تلاش کند. از یک طرف نکونام می‌بیند که چگونه بسیاری از نهادها که اساسا نباید در مسائل فنی فوتبال دخالت کنند، بخاطر جدایی بیرانوند از پرسپولیس خودشان را به آب و آتش می‌زنند اما وضعیت حال حاضر استقلال و نگرانی هوادارانشان دغدغه هیچکدام از آنها نیست.

نکونام حالا احتمالا خودش آخرین سنگر استقلالی‌هاست. آخرین سنگری که هواداران در آن باشگاه به او اعتماد دارند و وقتی شایعه استعفایش در فضای مجازی به ناگهان می‌پیچد، آنها را نگران‌تر از قبل می‌کند. شایعه‌ای که البته خیلی زود تکذیب شد تا نکونام ثابت کند که برای جا زدن نیامده بلکه آمده تا بماند و بسازد و آن جایگاهی را که لایق استقلال است، به این تیم برگرداند.

 

آنچه دیگران می خوانند

نظر شما