شناسهٔ خبر: 60990761 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

احتمال ابتلا به تب کریمه کنگو در فصل گرما افزایش می‌یابد

مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها و افزایش احتمال ابتلا به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، رعایت نکات پیشگیرانه در این زمینه ضرورت دارد.

صاحب‌خبر -

مصطفی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها، افزایش احتمال ابتلاء به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، رعایت نکات پیشگیرانه در این زمینه ضرورت دارد، جایگاه دام را از محل زندگی خود جدا کنند و برای جلوگیری از گزش کنه، نواحی باز بدن را بپوشانند.

وی افزود: استفاده از مواد دفع‌کننده و دورکننده کنه‌ها، مبارزه با آن‌ها و اقدام برای کاهش جمعیت کنه‌ها با سمپاشی و مسدود کردن درز و شکاف‌ های اماکن انسانی و دامی را در نظر داشته باشند، استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش، لباس کار و چکمه در هنگام تماس با دام زنده و لاشه آن فراموش نشود و از جدا کردن کنه با دست از روی سطح بدن انسان یا دام خودداری کنند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دام زنده را از مراکز مورد تأیید دامپزشکی تهیه و ذبح بهداشتی دام را در کشتارگاه انجام دهید و از ذبح غیربهداشتی در منزل و اماکن عمومی خودداری و از رفت‌وآمد در محل‌های کشتار غیرمجاز پرهیز و گوشت مصرفی خود را از فروشگاه‌های مجاز تهیه و از خرید گوشت‌های بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی اجتناب کنند و به هیچ وجه از فروشندگان غیرمجاز و در مسیر جاده خرید نداشته باشند.

وی اضافه کرد: گوشت تازه را دست کم به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس با پوشیدن دستکش آن را قطعه قطعه و گوشت و جگر دام به صورت خام و نیمه‌پز استفاده نکنند.

ابراهیمی تصریح کرد: در صورت ابتلاء به تب، درد عضلانی به ویژه در پشت و پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم به همراه خونریزی زیر پوستی یا کبودی پوست، به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

نظر شما