شناسهٔ خبر: 60981422 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

زمان آبادی: هیجان در فوتبال باید حفظ و مدیریت شود

غلامحسین زمان آبادی، کارشناس فرهنگی فوتبال گفت: باشگاه‌ها باید هویت هوادار خود را شناسایی کنند و هیجان در فوتبال باید حفظ و مدیریت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صداوسیما غلامحسین زمان آبادی کارشناس فرهنگی فوتبال سه شنبه شب (۶ تیر ) با حضور استدیوی برنامه «مجله فوتبال» شبکه خبر به موضوع هوادارن فوتبال در ورزشگاه‌ها وکار‌های فرهنگی و زیر ساختی که برای هواداران انجام شده است و یا باید انجا شود پرداخت.
زمان آبادی گفت: ما قرار نیست هیجان را از فوتبال بگیریم یعنی در فضای فوتبال هیجان را باید حفظ کنیم، چون آنچه که می‌تواند در رشد فوتبال در آن لذت فوتبال برای ما ایجاد کند همان هیجان‌ها است. حضور یک جوان در ورزشگاه فرصتی است که آنجا هیجان‌های خودش را تخلیه کند و لذت ببرد تمام تلاش شاید متصدیان فوتبال این است که یک بازی مفرح هیجان انگیز در عین حال لذت بخشی را ما داشته باشیم و تمام تلاش آن‌ها هم این است آنچه که به این هیجان و لذت لطمه می‌زند جلوگیری شود. یک مصوبه و آیین نامه انضباطی فیفا در سال ۲۰۱۹ گفته که این حرکت‌ها هیجان را از شما می‌گیرد، ولی لذت را تبدیل به یک نقمت می‌کنند به جای یک نعمتی که ما ما بتوانیم برای نسل جوان خود داشته باشیم. باشگاه‌ها و فدراسیون‌های ما را مسئول کردند که هجوم و یا تلاش برای هجوم به زمین پرتاب اشیا روشن کردن مواد آتش‌زا استفاده از لیزر که این روز‌ها یکی از معضل‌های اصلی ماست انتقال پیام‌هایی که منافات دارد حالا شعار‌هایی که مثلاً داده‌اند توهین آمیز باشد خسارت زدند ایجاد اختلال در سرود ملی هر بی‌نظمی دیگر که در ورزشگاه حتی اطراف ورزشگاه باشد آیین نامه خیلی مفصل فیفا می‌گوید همه این‌ها هم جریمه دارد. ما قرار ست که هیجان را حفظ کنیم، اما مدیریت کنیم. در وزارت ورزش جناب آقای ستوتی مسئول سابق فرهنگی وزارت و عزیزان دیگری که حتی مرحوم صفارزاده و دیگران نزدیک به دو سال کار کردند یک آیین نامه‌ای را آماده کردند به عنوان ارتقا فرهنگی هواداران این باید اجرا شود تمام باشگاه‌ها آمدند نظریه‌شان را دادند. باشگاه سپاهان طرح سند جامع هواداری را آورد یا در تراکتورسازی و سایر باشگاه‌ها افراد و حتی معاونین فرهنگی که در باشگاه هستند این‌ها آمدند و این مسائل را جمع‌بندی و آن تبدیل به این اساسنامه و آیین نامه کردند که در مدت ۲ سال آن شرایط موجود را باید مدیریت بکنیم درست بکنیم کار شروع شود و قدم اول را هم باید با باشگاه‌ها شروع کنند. الان فرض بفرمایید باشگاه الف میزبان است و باشگاه ب مهمان است می‌گویند ۱۰ درصد این ۹۰ درصد آن خوب ما چه جوری باید این را تشخیص دهیم جز اینکه باشگاه باید کارت هواداری صادر کند عنصر خود را بشناسد هوادار خود را بشناسد هوادار فعال خود را بشناسد و کسانی بروند در استادیوم که با آن کارت هواداری بلیط خریده باشند یعنی اگر کسی کارت هواداری نداشت به او بلیط نفروشند یا حداقل ما یک سکو برای افراد متفرقه تعیینکنند، اما سایر جا‌ها را مشخص کنیم. 

<div id="video-display-embed-code_9817531"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3897205/9817531?width=600&height=350"></script></div>

این کارشناس فرهنگی افزود: اطلاع دارم که در باشگاه استقلال و پرسپولیس و سپاهان به خصوص و تراکتور کارت‌های هواداری خودشان را شروع کردند، اما یک ضمانت اجرایی برای این کار لازم است. اگر این ضمانت اجرایی را ما داشته باشیم مشکل حل می‌شود و مهم این است فقط کسانی حق خرید بلیط داشته باشند که کارت هواداری داشته باشند و با دوربین‌های نقطه زنی که در استادیوم داریم این هوادار را می‌توانیم شناسایی بکنیم و این هواداری که شناسایی شده و لذت فوتبال را می‌خواهد از جامعه ما از جوان‌های ما بگیرد او را از دیدن فوتبال محروم کنیم.
ضمانت اجرایی این باشد که اولاً دیگر حق خرید بلیط ندارد، چون کد ملی اش مشخص است ثانیاً در زمانی که فوتبال تیم مورد علاقه‌اش اجرا می‌شود ایشان موظف باشد به یک مرکز انضباطی حضور پیدا کند آنجا بنشیند و بازی را نگاه نکند اگر اینگونه جریمه شود بعد حواسش جمع می‌شود که با صدمه زدن به دیگران علاوه بر اینکه جریمه می‌شود باشگاهشان نیز جریمه می‌شود.
تیم تراکتورسازی ۵۰ میلیون تومان جریمه شد به خاطر توهین هوادارانش دوباره ۲۰۰ میلیون تومان جریمه شد خوب باشگاه چه گناهی کرده است شما از کجا می‌دانید این هوادار این باشگاه است شاید نفوذی باشد و از طرف تیم مقابل، قدم اول ما این است که تمام باشگاه‌های ما موظف باشند که هویت هواداران مشخص کنند بعد بلیط را به آن‌ها حتی دفترچه بلیط سالیانه بفروشیم به جای یک بازی.
زمان آبادی ادامه داد: همه مسائل این نیست که یک لیزر می‌اندازند، آقای صالحی اهل رباط کریم در بازی فینال حذفی که دربی بود و برگزار شد سکته کرد و طبقه بالا بود تا بخواهند او را بیاورند پایین جونش را از دست داد. 
من می‌گویم قدم اول هویت هوادار را شناسایی بکنیم قدم دوم مسئولان عزیز ما باید آن کار را انجام بدهند یعنی بلیط را فقط به هوادار بفروشند البته گفتم که یک سکو هم برای متفرقه‌ها که قابل کنترل است.

نظر شما