شناسهٔ خبر: 60970417 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فیلمساز منتقد فرهنگ سلطنتی انگلستان درگذشت

مالکوم موبرای کارگردان بریتانیایی در 74 سالگی چشم از جهان فروبست. موبری به خاطر فیلم‌های کمدی تلخ و گزنده‌اش شناخته می‌شود. او در فیلم‌هایش تلاش می‌کرد که با زبانی طنز به انتقاد از نظام سلطنتی انگلستان بپردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس،  مالکوم موبرای کارگردان بریتانیایی در 74 سالگی چشم از جهان فروبست. موبری بخاطر فیلم‌های کمدی تلخ و گزنده‌اش شناخته می‌شود. اوج کار او در این سبک به فیلم «یک کارکرد خصوصی» در سال ۱۹۸۴ باز می‌گردد.

موبرای، در فیلم «یک کارکرد خصوصی» که نویسنده آن آلن بنت (نمایشنامه نویس ضد سلطنت و سرمایه‌داری) بود، در دل قصه‌ای که در سال 1947 در یک شهر کوچک انگلستان رخ می‌داد. با دستمایه قرار دادن برنامه ریاضت اقتصادی (جیره بندی غذا) در انگستان پس از جنگ بین‌الملل دوم به زیبایی نشان می‌دهد که سرمایه‌داری بشدت طبقاتی انگلستان چگونه افراد را وا می‌دارد که دست به هرکاری بزنند.

بسیاری در همان زمان به ستایش فیلم پرداختند و در مجله ورایتی منتقدی انگلیسی نوشت: « مالکوم موبرای درام خود را به زیبایی با طنز سیاهش هماهنگ می‌کند تا به تضادهای شدید طبقاتی سیستماتیک اشاره کند.»

این کارگردان بریتانیایی در ادامه به تناوب به کارگردانی در تلویزیون و سینما فعالیت داشت. او در سینما سعی کرد به ساختن کمدی‌های سیاه خود ادامه دهد. به مانند فیلم بیرون از سرما (Out Cold) سال 1989که آن هم نقدی بر فرهنگ سرمایه‌داری بود، اما دیگر نتوانست موفقیت فیلم «یک کارکرد خصوصی» را در هیچ زمینه‌ای تکرار کند.

 مالکوم موبرای پس از واپسین فیلم خود، «ملاقات اسپنسر» در سال 2011، از فیلم‌سازی کناره گیری کرد و  تا پایان عمر به تدریس در مدرسه فیلم نورثینگ لیدز پرداخت.

پایان پیام/

نظر شما