شناسهٔ خبر: 60728408 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تیلاپیلا دومین ماهی پرتولید جهان

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: تیلاپیا به عنوان دومین ماهی پرتولید جهان است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت.

صاحب‌خبر -

تیلاپیلا دومین ماهی پرتولید جهانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید قباد مکرمی با اشاره به برخی نظرات غیرکارشناسی در مورد تاثیر منفی ماهی تیلا پیلا بر سلامت انسان، افزود به نظر می‌رسد رسانه‌ها در حق این ماهی کم‌لطفی کرده‌اند و افکار عمومی نیاز به آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی واقع‌بینانه در این مورد دارد.
مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران تصریح کرد: این ماهی می‌تواند با قیمت پایین تولید شود، زیرا کمترین وابستگی را به منابع غلات دارد و از همه مهم‌تر با شرایط کم آبی منطبق بوده و بررسی میزان آب مصرفی در برخی مزارع کشور نشان می‌دهد که مقدار آب مصرفی روزانه آن به اندازه شناور کولر‌های خانگی در تهران,، اما میزان تولید آن ۱۵ تن است.
مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران درباره وضعیت تولید تیلاپیا در کشور گفت: طی ۱۴ سال اخیر ماهی تیلاپیا به کشور وارد شده و به صورت آزمایشی توسط همکاران موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در حال تحقیق و بررسی است و از سال ۱۳۹۷ بعد از صدور مجوز توسط سازمان حفاظت محیط زیست، پرورش آن در پنج استان یزد، سمنان، قم، خراسان جنوبی و رضوی توسط بخش خصوصی آغاز شد.
سید قباد مکرمی با بیان این که در سال ۱۳۹۹ به دلیل مخالفت معاون وقت سازمان محیط زیست، توسعه مزارع پرورشی تیلاپیا متوقف شد، افزود: با تمهیدات اندیشیده شده توسط هیات مقررات‌زدایی، قفل‌های توسعه این ماهی اررزشمند باز شد و بدون هیچ محدودیتی در استان‌های فوق در حال تولید است.
مکرمی با اشاره به مخالفت‌هایی که در تولید ماهی تیلاپیا وجود دارد، گفت: ایران در مقایسه با دنیا جزیره جدایی در تولید این گونه نیست و در حال حاضر در ۱۴۴ کشور دنیا پرورش این گونه وجود دارد و تنها در کشور‌های خاص سردسیر از جمله اسکاندیناوی امکان پرورش این گونه نیست.

نظر شما