شناسهٔ خبر: 60589564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

وعده دوباره گشایش ارزی از حرف تا عمل

ستاره صبح - پارسا سپهری: سفر سلطان عمان به ایران امیدهایی در جامعه در زمینه بهبود اقتصادی و برداشتن تحریم‌ها ایجاد کرده است. گفته می‌شود که ۲۴ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در عراق و کره جنوبی از طریق منابع قابل‌دسترس کشورمان در صندوق بین‌المللی پول وارد ایران می‌شود. این مبلغ ارز شامل 7 میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی است که سال‌هاست وعده آزادسازی آن داده‌شده اما محقق نشده است. همچنین ۱۰ میلیارد دلار منابع بلوکه‌شده در عراق است که قرار شده به خزانه بازگردد. گفتنی است که در سفر مشاور بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عمان مقررشده تا در قالب تفاهم با ایران، بخشی از منابع بلوکه‌شده آزاد شود. همچنین در پی دیدار فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با جورجیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن قرار شد تا ایران بتواند به بیش از ۶.۷ میلیارد دلار حق برداشت ویژه خود دسترسی داشته باشد. نکته قابل تأمل اینکه سنگ‌اندازی دلواپسان و اصولگرایان در دولت روحانی مانع احیای برجام و گرفتن وام از صندوق بین‌المللی پول شد. این اقدامات، مشکلاتی در معیشت، رفاه و توسعه کشور به وجود آورد؛ اما اکنون همین آقایان به دنبال آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده هستند!

صاحب‌خبر -

کنایه همتی
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در توییتی در واکنش به گشایش ارزی از طریق تسهیلات صندوق بین‌المللی پول نوشت: «مخالفان توجیه می‌کنند که این اصلاً وام نیست و برداشت از سهم SDR خود ماست. از روزی که برای گشایش ارزی از طریق تسهیلات صندوق بین‌المللی پول آرزوی توفیق کردم، مخالفان دیروز و امروز، شروع به توجیه کردند که این اصلاً وام نیست و برداشت از سهم SDR خود ماست. بسیار خوب، هراسمی که دوست دارید بگذارید. پس صندوق دیگر بخشی از استکبار نیست؟ مقررات صندوق را هم خوبِ یک‌بار بخوانید.» (خبر آنلاین)

کاهش قیمت ارز
سایه مسائل سیاسی بر بازارهای مالی توانست قیمت دلار را در روزهای گذشته در محدوده مشخص منجمد کردن کند. با وجود برگزاری نشست شورای حکام، اخبار سیاسی همچنان داغ است. این موضوع می‌تواند همچون اهرمی مانع رشد قیمت دلار شود.
به گزارش تجارت نیوز؛ قیمت دلار در بازار بین تعطیلی روز شنبه با روند کاهشی روبرو و در کانال ۵۰ هزارتومانی معامله شد. اسکناس دلار در آخرین معامله بازار آزاد با قیمت ۵۰ هزار و ۶۴۰ تومان مبادله شد. اسکناس یورو روز شنبه در بازار آزاد با قیمت ۵۴ هزار و ۴۴۷ تومان معامله شد و حدود ۴۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور نمایندگان ۳۵ کشور در وین تا روز جمعه ادامه دارد. مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار این نشست قرار دارد. تصمیماتی که درباره موضوع هسته‌ای ایران گرفته می‌شود، تأثیر مستقیم بر قیمت ارز، سکه و آینده برجام دارد. البته اگر توافق برجام رخ دهد، سایه انتظارات تورمی بر سر بازارها و اقتصاد کشور با اجرای سیاست صحیح کوتاه خواهد شد.

کاهش قیمت طلا و سکه
قیمت طلا و سکه در بازار کم‌رمق و نیمه تعطیل روز شنبه روند کاهشی داشت. گفتنی است انس جهانی طلا به قیمت ١٩۵۸ دلار رسیده است. شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، قیمت سکه امامی ۲۰۸ هزار تومان کاهش داشت. این قطعه با قیمت ۳۰ میلیون و ۳۸۰ هزارتومانی معامله شد. نیم‌سکه نیز ۱۰۰ هزار تومان كاهش داشت و با قیمت ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، معامله شد. ربع‌سکه، با كاهش ۵۰ هزارتومانی به قیمت ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. سکه گرمی نیز ۲۰ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۶ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۵ هزار تومان كاهش داشت و با قیمت دو میلیون و ۴۶۸ هزار تومان مبادله شد.

نظر شما