شناسهٔ خبر: 60461894 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رکورشکنی پی‌در پی مصرف آب

اخطار جدی به ۲ درصد از مشترکان تهرانی

سحر بابایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: دو درصد از مشترکان شهر تهران بیش از دو برابر الگو مصرف می‌کنند. به مشترکانی که ماهانه بیش از ۴۸مترمکعب آب مصرف می‌کنند، در مرحله اول تذکر می‌دهیم و در صورت عدم توجه اخطار می‌دهیم و با ادامه بی‌توجهی به اخطارها ناچاریم برای رعایت حقوق سایر شهروندان، آب مشترکان بدمصرف را در ساعاتی از روز قطع کنیم.

صاحب‌خبر -

محسن اردکانی در گفت‌و گو با ایسنا، با بیان اینکه  مصرف آب شهروندان تهرانی در خردادماه امسال با رقم ۵۲ هزار لیتر در ثانیه نسبت به میزان مصرف سال‌های گذشته در این بازه زمانی، بی‌سابقه بوده است، گفت: با وجودی که مصرف آب امسال در اردیبهشت‌ماه نسبت به سال گذشته قابل قبول بوده، اما در چهارم خردادماه از ساعت ۱۲ تا ۱۲:۴۵ در هر ثانیه ۵۲ هزار لیتر آب مصرف شده که این رقم به طور میانگین در آن  روز ۴۱هزار لیتر بوده؛ درحالی که سال گذشته در این زمان ۳۷هزار لیتر آب مصرف شده است.

وی مدیریت بهینه مصرف آب شرب را در دسترس‌ترین راه حل مشکل کم‌آبی تهران دانست و گفت: از آنجا که آب کالایی غیرقابل تولید است و برای تامین آن نیازمند بارش‌ها هستیم، در صورتی که بارش به اندازه کافی نباشد، راهی برای تامین آب اضافی نداریم و در این شرایط باید همه ما به مدیریت مصرف آب توجه بیش‌تری داشته باشیم.  

ضرورت کاهش ۲ مترمکعبی مصرف ماهانه آب خانوارهای پرمصرف

به گفته مدیرعامل آبفای استان تهران، اگر مشترکان پرمصرفی که بیش از دو برابر الگو آب مصرف می‌کنند، روزانه تنها دو مترمکعب از مصرفشان را کم کنند ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال آب ذخیره می‌شود و مشکلی برای تامین آب تهران نخواهیم داشت.

اردکانی با بیان اینکه الگوی مصرف آب در تهران ۱۴ مترمکعب در ماه به ازای هر خانوار است که ۴۷ درصد از مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران بیش از الگوی آب مصرف می‌کنند، اظهار کرد: همچنین مشترکانی که ماهانه تا ۱۴ مترمکعب آب مصرف می‌کنند «خوش‌مصرف»، مشترکانی که ماهانه ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب آب مصرف می‌کنند «پرمصرف» و مشترکانی که ماهانه بیش از ۲۸ مترمکعب آب مصرف می‌کنند «بدمصرف» محسوب می‌شوند.

به گفته وی در استان تهران سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب توزیع می‌شود که سهم شهر تهران از این میزان یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون مترمکعب است و تنها با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب شهر تهران، ۱۲۰ میلیون مترمکعب به آب در دسترس سایر شهروندان اضافه خواهد شد.

به‌گزارش ایسنا، بر اساس آمار هواشناسی استان تهران میزان بارندگی در سال گذشته نسبت به میانگین بلندمدت ۴۴ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته که سال خشکی محسوب می‌شود شش درصد کاهش یافته است.

با توجه به آغاز فصل گرما و استفاده از کولرهای آبی، سه راهکار اثر قابل توجهی در مدیریت مصرف آب خانوار دارد؛ برای کولرهای آبی سایبان بگذاریم تا آب کمتری از داخل محفظه کولر تبخیر شود؛ کولرها به صورت دوره‌ای بازدید شود و در صورت مشاهده جمع‌شدن آب روی پشت‌بام‌ها بررسی کنیم آیا محفظه کولر نشتی دارد یا خیر. در این صورت اقدام لازم انجام شود و در ساعاتی از شبانه‌روز که از گرمای هوا کاسته می‌شود، کولرها را خاموش کنیم.

انتهای پیام

نظر شما