شناسهٔ خبر: 60461602 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

روند دلار زدایی در جهان توقف ناپذیر است

اندیشکده‌ای در آمریکا اعلام کرد روند دلار زدایی در جهان توقف ناپذیر و برتری بی چون و چرای واشنگتن در جهان در حال محو شدن است.

صاحب‌خبر -

 اندیشکده ریسپانسیبل استیتکرافت مستقر در واشنگتن دی سی آمریکا هشدار داد: برتری بی چون و چرای آمریکا در جهان در حال محو شدن است. حتی اگر کشور‌های جهان در آینده نزدیک به احتمال زیاد دلار را کنار نگذارند، این روند آشکار است. 

به گزارش اسپوتنیک، این اندیشکده این مسئله را نتیجه قدرت نمایی آمریکا با استفاده از دلار خواند و اعلام کرد، ظاهرا روند دلار زدایی توقف ناپذیر است، زیرا کشور‌های جهان تمایل زیادی به کاهش وابستگی به دلار نشان داده اند. به گفته این اندیشکده آمریکایی روند دلار زدایی همزمان با تلاش کشور‌های واقع در نیمکره جنوبی برای یافتن جایگزین‌هایی برای دلار سرعت می‌گیرد.

اندیشمندان آمریکایی به آمار جهانی اشاره می‌کنند که نشانگر آن است که سهم ذخایر ارزی مشتمل بر دلار در جهان از ۷۳ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۵۸ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است. این روند از هنگامی که دولت بایدن تصمیم گرفت تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کند و این کشور را از نظام پولی جهان جدا کند، سرعت یافت.

روند دلار زدایی در جهان توقف ناپذیر است

ماه گذشته، جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا اعتراف کرد که سیاست دولت آمریکا مبنی بر اعمال تحریم علیه دشمنانش در سراسر جهان می‌تواند برتری دلار را تضعیف کند. یلن افزود جنگ اقتصادی آمریکا تمایلی را در چین، روسیه و ایران ایجاد کرده است تا جایگزینی برای دلار آمریکا بیابند.

اندیشکده ریسپانسیبل استیتکرافت تاکید کرد آمریکا چه بخواهد چه نخواهد، روند دلار زدایی در حال انجام است و تنها راه برون رفت برای آمریکا همکاری در اصلاح نظام پولی جهان با توافق کشور‌های در حال توسعه است. در غیر این صورت، آمریکا با زوال کنترل ناپذیر برتری اقتصادی اش مواجه خواهد شد که عواقب فاجعه باری در پی خواهد داشت.

 

نظر شما