شناسهٔ خبر: 60461425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار گلستان تاکید کرد:

تسریع اجرای پروژه زهکشی اراضی کشاورزی

مریم شریفی

استاندار گلستان با بیان اینکه زهکشی اراضی، پروژه‌ای راهبردی است که زمینه افزایش بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی را به همراه دارد، بر تسریع این پروژه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

 علی‌محمد زنگانه شامگاه دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ در نشست با دکتر صفدر نیازی شهرکی، معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: پروژه زهکشی اراضی کشاورزی در استان گلستان پروژه‌ای راهبردی است که زمینه افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بخشی از پروژه زهکشی در حوزه وشمگیر آماده بهره‌برداری است که می‌تواند رضایتمندی مردم منطقه را به همراه داشته باشد، افزود: تلاش قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در اجرای پروژه زهکشی شایسته تقدیر بوده و نیاز است حمایت‌های لازم از این قرارگاه جهت اجرای هر چه بهتر و سریعتر این پروژه صورت پذیرد.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد تومان نیز به مصوبه علاج بخشی سد وشمگیر تخصیص یافته که‌ امیدواریم باقی این پروژه نیز با سرعت قابل قبولی اجرایی شود، افزود:  قرارگاه خاتم الانبیا (ص) پروژه‌های بزرگی را در استان بر عهده دارد که حمایت از آن‌ها در حوزه اعتباری می‌تواند کمک شایانی به توسعه زیرساخت‌های استان کند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان جهادکشاورزی گلستان معتقدند که ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی گلستان نیازمند زهکشی است. به گفته کارشناسان حوزه آب و خاک گلستان، بخش وسیعی از زمین‌های شمال این استان به دلیل اقلیم نیمه خشک، نوع بافت خاک و شوری و بخشی از اراضی منطقه جنوبی استان به دلیل ماندابی، امکان کشت قابل قبولی ندارد که با اجرای طرح زهکشی قابلیت بهبود کاشت و افزایش خواهد یافت.

اکثر زمین‌های کشاورزی در دوره محدودی از سال ممکن است دارای آب اضافی باشند که اگر این دوره کوتاه بوده و یا در زمانی رخ دهد که گیاه در مرحله بحرانی نباشد، زیان چندانی به زراعت وارد نخواهد شد. به خصوص اینکه زمین‌ها غالبا خود دارای زهکش طبیعی بوده و آب اضافی را به تدریج خارج می‌کنند. اما اگر دوره مانداب طولانی بوده و مصادف با مرحله بحرانی گیاه گردد، خارج ساختن آب اضافی به صورت مصنوعی که همان زهکشی باشد امری مفید و حتی ضروری است.

انتهای پیام

نظر شما