شناسهٔ خبر: 60461293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

حجت الاسلام و المسلمین خیاط تشریح کرد:

ویژگی‌های یک جامعه ایمانی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به حدیثی از امام هشتم(ع)، به بیان ویژگی‌های جامعه ایمانی پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) مشهد، با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع)، «إنَّ مِن حَقِّ المُؤمِنِ عَلَی المُؤمِنِ : المَوَدَّةَ لَهُ فی صَدرِهِ، وَالمُواساةَ لَهُ فی مالِهِ، وَالنُّصرَةَ لَهُ عَلی مَن ظَلَمَهُ، وإن کانَ فَی‌ءٌ لِلمُسلِمینَ وکانَ غائِباً أخَذَ لَهُ بِنَصیبِهِ، وإذا ماتَ فَالزِّیارَةُ إلی قَبرِهِ، ولا یَظلِمَهُ، ولا یَغُشَّهُ، ولا یَخونَهُ، ولا یَخذُلَهُ، ولا یَغتابَهُ، ولا یُکَذِّبَهُ، ولا یَقولَ لَهُ : «اُفٍّ»...»، اظهار داشت: طبق بیان قرآن، در کنار اطاعت خدا، نام رسول به عنوان زمینه بروز ایمان می‌آید و همچنین با این نگاه، امتحان فرد در بستر اجتماعی شکل می‌گیرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با این مقایسه که مودت که در فرمایش فوق از آن نام برده شد، نسبت به محبت جنبه خارجی و بروز بیرونی دارد، گفت: به طور مثال، وقتی کسی از اطرافیان و آشنایان دچار سختی است، باید بر او اثرگذار بود و مشکل او را حل کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان، جلوگیری از ستم به دیگران و احساس مسئولیت را نکته دیگر در بروز ایمان خواند و خاطرنشان کرد: تبلور ایمان در این است که آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم به‌پسندی و اگر حق و سهمی در جایی برای انسان غایبی وجود دارد، می‌بایست حق او را حفظ کرد.

وی حضور در قبرستان مومنان را از دیگر حقوق افراد جامعه نسبت به همدیگر برشمرد و اظهار کرد: این مسئله نیز از جمله رابطه‌های ایمانی در اجتماع است.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط، همچنین با ابراز تأسف از ظلم و رعایت نکردن حقوق دیگران در میان برخی از افراد جامعه و خانواده که از خودخواهی و خودمحوری نشأت می‌گیرد، یادآور شد: دوری از خیانت و غش در کار، وظیفه و معامله از دیگر نکات در رابطه با جامعه ایمانی است.

وی تصریح کرد: اگر فرمایشات امامان معصوم(ع) در بستر جامعه اجرا شود، می‌توان زندگی دینی و در واقع جامعه ایمانی داشت و بهشت را در همین دنیا لمس کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به سوالات مطرح شده از سوی طلاب و اساتید این مدرسه پاسخ داد و درباره برنامه آموزشی جدید، صدور مجوز تدریس، برگزاری امتحانات توسط مدارس، رشته‌های تخصصی و مباحث مختلف آن، نقد سازنده و لزوم ارائه پیشنهاد، چشم انداز حوزه و اسناد تدوین شده در دبیرخانه شورای عالی، مطالبی بیان کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

نظر شما