شناسهٔ خبر: 60461266 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

بایدن: با اردوغان درباره اف-۱۶ و پیوستن سوئد به ناتو صحبت کردم

رئیس جمهور آمریکا از گفت‌وگوی تلفنی با رئیس جمهور ترکیه خبر داد و گفت که با اردوغان درباره جنگنده‌های اف-۱۶ و پیوستن سوئد به ناتو صحبت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان و بایدن توافق کردند که در دوره جدید، همکاری‌ها در تمامی مسائل مشترک را افزایش دهند.

رجب طیب اردوغان، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه توانست اکثریت آرا (بیش از ۵۰ درصد) را بدست بیاورد و رئیس جمهور ترکیه باقی بماند. بر اساس آمار خبرگزاری آناتولی اردوغان توانست ۵۲.۱۲ درصد آرا و قلیچدار اوغلو ۴۷.۸۸ درصد آرا را بدست بیاورد.

جو بایدن نیز درباره گفت‌وگوی تلفنی خود با اردوغان گفت که در این تماس تلفنی درباره موضوع جنگنده‌های اف-16 و پیوستن سوئد به ناتو گفت‌وگو کرده است. 

چند روز پیش بود که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا مدعی شد که سوئد به زودی به پیمان آتلانتیک شمالی خواهد پیوست.

وی در سخنانی گفت: «سوئد پیش از نشست آتی سران ناتو که قرار است در ماه جولای (تیر ماه) برگزار شود به ناتو خواهد پیوست».

در  ماه می ۲۰۲۲، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین خواستار پیوستن به ناتو شدند اما «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در آن زمان تاکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند زیرا این دو کشور با گروه تروریستی پ‌ک‌ک همکاری دارد.

در ادامه ولی پس از مذاکرات طرفین با مقام‌های ترکیه، نمایندگان سوئد و فنلاند اعلام کردند که با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.

بعد از ماه‌ها کشمکش و جنجال سیاسی بین فنلاند و سوئد با ترکیه برای پیوستن این دو کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آنکارا بالاخره با درخواست هلسینکی موافقت کرد.

این در حالی است که «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد پیشتر گفته بود که موضوع پیوستن سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی فقط زمان است. 

نظر شما