شناسهٔ خبر: 60461214 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

به مناسبت دهه کرامت و همت بسیج حقوقدانان کرمان صورت گرفت؛

صلح و سازش هفت فقره پرونده در استان کرمان

مسئول سازمان بسیج حقوق‌دانان استان کرمان گفت: همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر تعداد هفت فقره پرونده به همت سازمان منجر به صلح و سازش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان،مسعود رفیعی در خصوص اهم اقدامات سازمان بسیج حقوق‌دانان گفت: همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر تعداد هفت فقره پرونده که پنج مورد آن مربوط به موضوعات خانوادگی از جمله درخواست مهریه، نفقه، طلاق، اثبات زوجین و غیره بنا به درخواست کتبی افراد قبل از مطرج کردن در مراجع قضایی در کمیته‌های صلح و سازش سازمان بسیج حقوق‌دانان مورد رسیدگی قرار گرفتند.

مسئول سازمان بسیج حقوق‌دانان استان کرمان ادامه داد: مسئله اول درخواست خانمی مبنی بر اثبات زوجیت، تعیین مهریه، نحوه پرداخت و مدت زمان پرداخت مهریه و بذل باقی‌ مانده عقد موقت طی یک درخواست کتبی از طریق معاون قضایی جهت ارشاد حقوقی به سازمان ارجاع  که در ادامه خانم با درخواست کتبی متقاضی طرح پرونده‌های مطروحه در مراجع قضایی را در کمیته‌های صلح و سازش سازمان داشتند.

وی بیان کرد: در این موضوع خانم ۴۵ ساله و یک پسر ۳۰ ساله تصور می‌کردند با جاری کردن صیغه عقد توسط خودشان با هم  محرم می‌شوند و زندگی زناشویی خود را آغاز می‌کنند اما بعد از گذشت هفت سال خانم هرچی تلاش می‌کند که آقا جهت ثبت ازدواج، تعیین مهریه و پرداخت مهریه مورد توافق، اقدام نماید حاضر نمی‌شود و نهایتا به مراجع قضایی متوسل می‌شود.

رفیعی افزود: در ابتدا زوج با انکار شدید ادعای زوجه را رد کرد اما در ادامه با ارائه مدارک ضمن پذیرش رابطه زناشویی، متعهد شد تا در دفاتر ازدواج ثبت کند و در خصوص مهریه نیز با تعداد  ۱۴ سکه بهار آزادی رضایت خود را اعلام کرد که پیش پرداخت هم یک سکه تعیین شد که امروز در محل سازمان پرداخت انجام گرفت و نسبت به پرداخت مابقی سکه‌ها هم قرار شد، دو ماهی یک سکه پرداخت و رسید تحویل سازمان شود.

مسئول سازمان بسیج حقوق‌دانان استان کرمان اظهار کرد: پرونده دیگر مربوط به خانمی بود که از خیانت همسرش مطلع شده بود و پس از این مسئله منزل را ترک و نسبت به صدور اجرائیه از طریق اجرای ثبت اسناد و مسدود کردن حساب‌های همسرش به مبلغ قابل توجهی بابت مهریه اقدام کرده بود ومتعاقبا هم درخواست طلاق و مهریه انجام شده که زوجه  با دریافت چهار دانگ خانه و ۱۰۰سکه از مجموع ۵۱۴ سکه به توافق رسیدند و دوباره به کانون گرم زندگی خود بازگشتند.

وی گفت: درخواست دیگر مطالبه المثل ایام تصرف ملکی واقع در تهران که قبلا در سازمان فی مابین زن و شوهری ۷۰ ساله مطرح و مرد به همسر دومش دو دانگ از ملکی را در تهران واگذار می‌کند اما دوباره زوج بابت نحوه پرداخت منافع که خانم بابت اجرت المثل  خانه به سازمان مراجعه می‌کند که در مورد اولی به توافق رسیدند، در مورد دوم کارشناس مرضی‌الطرفین تعیین و  مشکل حل و فصل شد.

رفیعی در خصوص پرونده دیگر نیز ابراز کرد: پرونده کیفری با موضوع توهین و تهدید فی مابین یکی از وکلای دادگستری و یکی از کارکنان بازنشسته ناجا اتفاق افتاده بود که بنا به درخواست کتبی یکی از وکلا طرفین دعوت و پرونده با عذرخواهی فرد مقصر که از کارکنان ناجا بود ختم به صلح و سازش و مراتب صورت‌ جلسه شد.

مسئول سازمان بسیج حق‌وقدانان استان کرمان عنوان کرد: بر اساس گزارش و شکايات مردمی و عوامل اطلاعاتی گزارشی مربوط به در یکی از مکان‌های عمومی تاریخی و گردشگری شهر کرمان در روز شهادت امام‌ صادق علیه‌السلام بود که در این مکان، کشف حجاب صورت گرفته و عروس داماد و به همراه ۴ نفر دیگه در حال رقص و پایکوبی بودند که مسول آن مکان توسط گروه ناصحین سازمان دعوت و نسبت به شرح ماجرا اقدام کردند و عاجزانه طلب عفو و بخشش داشتند.

وی ادامه داد: در خصوص این پرونده به میمنت فتح پیروزی و برخوداری از رأفت اسلامی و به احترام شهداي بیت‌المقدس به ویژه شهید حاج قاسم با اخذ تعهد کتبی ارشاد و موقتا پیگیری متوقف و متعهد شدند که دیگر هيچ‌گونه بی‌حجابی در مجموعه مورد فعالیت اتفاق نیافتد.

رفیعی خاطرنشان کرد: همه این موارد با وساطت کارشناسان خبره و با تجربه حقوقی این سازمان در سالروز آزادسازی خرمشهر و دهه کرامت به‌ صلح و سازش ختم‌ شدند.

نظر شما