شناسهٔ خبر: 60461148 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

حجت‌ الاسلام والمسلمین ملکی ابرده تشریح کرد:

شاخصه‌های اخلاقی طلاب

حوزه/ استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان، به تشریح شاخصه‌های اخلاقی یک طلبه پرداخت و گفت: کسب علم و اخلاق در کنار هم ارزشمند است، لذا این دو، بدون هم، هیچ ارزشی نخواهند داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌ الاسلام والمسلمین ملکی ابرده، در جمع طلاب مدرسه علمیه جوادالائمه‌(ع) مشهد به شاخصه‌های اخلاقی طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های مهم اخلاقی جوینده علم و دانش از منظر اسلام، «انگیزه الهی» است و لذا بر طلاب علوم دینی لازم است که با انگیزه کسب منافع دنیایی، جاه طلبی، شهرت، فخر فروشی و برتری طلبی دنبال علم نروند، بلکه برای رضای خدا و خدمت به مردم به تحصیل علم بپردازند.

وی افزود: یک طالب علم از منظر اسلام، مقید به وظایف و شعائر دینی است و در این زمینه کوتاهی نمی‌کند، مثل احترام به پدر و مادر، که کیمیای رسیدن وی به کمال و میانبر است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خراسان، ضرورت توجه به قرآن کریم به عنوان نخستین و اساسی‌ترین ماده درسی، اهتمام و مطالعه احادیث معصومین(ع) به عنوان بهترین علوم و توکل به خداوند در مسیر علم آموزی را از دیگر شاخصه‌های اخلاقی و رفتاری یک طلبه دانست و گفت: اگر می‌خواهید به علم و تقوا در طلبگی نائل شوید، باید قطاع الطریق که همان حق الله و حق الناس است، در درون خود نداشته باشید.

وی با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) که فرمودند: «العار اولی من دخول النار»، یادآور شد: عقلانیت در امور بسیار مهم است، اما متاسفانه خیلی از حرکات فقط بر اساس احساس است و چون با عقلانیت دخیل نمی‌شود، تاثیر اساسی نخواهد داشت، همانند برخی مجالس مذهبی که خالی از محتوای متعالی است و صرفا بر پایه شور و احساس برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی ابرده، حُسن خلق و فروتنی را یکی دیگر از شاخصه‌های اخلاقی طلاب معرفی کرد و گفت: طلبه‌ای که نمی‌تواند دست والدین خود را ببوسد، به حدی از تواضع که نشانه بلوغ عقلی است نرسیده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان، تصریح کرد: عزت نفس، بلند همتی، ‌ غنیمت شمردن فرصت‌ها به نحو احسن، پرهیز از معاشرت با افرادی که طلبه را از مسیر اخلاق و تهذیب دور می‌کند و نیز رعایت نظافت و پاکیزگی و برخورداری از آراستگی ظاهر، برای همه طلاب علوم دینی ضروری است.

وی تأکید کرد: طلبه‌ای که در مسیر سربازی حضرت صاحب‌الزمان(ع) قدم می‌گذارد، باید علم و اخلاق را در کنار هم داشته باشد، زیرا این دو، بدون هم ارزشی ندارد.

گفتنی است، این نشست اخلاقی توسط واحد تربیتی و تبلیغی مدرسه علمیه جوادالائمه‌(ع) مشهد و با حمایت مدیر اخلاق و تهذیب معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

نظر شما