شناسهٔ خبر: 60461051 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

در حوزه علوم انسانی به شدت به فناوری‌های نرم اجتماعی نیازمندیم

سعدانه طباطبایی‌نیا

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما در کشور در حوزه علوم انسانی به شدت به فناوری‌های نرم اجتماعی نیازمندیم، گفت: اگر در علوم انسانی به نظریه‌ها بسنده کنیم و به سمت فناوری‌های نرم مثل حکمرانی نرویم، علوم انسانی ما علم است، ولی حکمت نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در  آیین اعطای نخستین نشان عالی دانش در نماد آموزش عالی ایران به ۱۲ چهره دارای مرجعیت علمی که در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تشکر از دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران برای اعطای این نشان عالی و خیرینی که در این مسیر وارد شدند، گفت: من یک درخواست طلبگی دارم از اساتید بزرگوار که تلاش کنیم علم را به حکمت، تعالی ببخشیم.

وی خاطر نشان کرد: حکمت علم است، ولی علمی که مبتنی بر تعقل و عقل نظری و عملی است. حکمت علم است، ولی علمی که مبتنی بر عقل معاش و معاد است. علمی کارآمد است که در حوزه عمل و نظر  کارآمد است. اگر می‌خواهیم بدانیم اساتید و دانشمندان چقدر به حکمت نزدیک شده‌اند،  شاخص‌هایش این است.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ اگر فلسفه در شکل انتزاعی آن بماند و حکمت نظری به عملی وصل نشود، حکمت نیست و ناقص است.

وی اظهار کرد: من به عنوان کسی که ۴ ماهی است که مشغول به مطالعه و رصد در علم و فناوری کشور هستم، به این نتیجه رسیدم ما در کشور در حوزه علوم انسانی به شدت به فناوری‌های نرم اجتماعی نیازمندیم. اگر در علوم انسانی به نظریه‌ها بسنده کنیم و به سمت فناوری‌های نرم مثل حکمرانی نرویم، علوم انسانی ما علم است، ولی حکمت نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در علوم پایه و کشاورزی به دو مقوله امنیت غذایی و هوش مصنوعی نیازمندیم، گفت: این تحقیق رصدی ماست که در جمع محققین به دست آوردیم. اگر تعداد زیادی دانش‌آموخته کشاورزی داشته باشیم، ولی ۷۰ درصد واردات کشور در حوزه غذا باشد، این علم است؛ ولی حکمت نیست.

وی تاکید کرد: اگر به این مقوله‌ها نپردازیم، فردا آینده روشنی نخواهیم داشت و امیدواریم با دانشگاه‌های بزرگ کشور به این فناوری برسیم.

در ادامه  رویداد اعطای نشان عالی دانش، علیرضا منادی سفیدان؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  گفت: ما باید بزرگان علم را به فرزندان خود معرفی کنیم تا فرزندان ما این افراد بزرگ را الگوی خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه بعد از رویداد چهره‌های ماندگار حرکت تجلیل از چهره‌های علمی و دانشگاهی کشور مغفول مانده بود، گفت: حالا این امر مبارک با اعطای نشان عالی دانش مجددا مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران قبله علمی کشور است، عنوان کرد: ما ایرانیان افتخار داریم که سال ۲۰۱۷ توسط یونسکو به عنوان کشوری دارای قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا شناخته شویم؛ ما ۱۷۵۰ سال پیش اولین دانشگاه به نام جندی شاپور را داشته‌ایم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: ما با این سابقه در دنیای علم و دانش بزرگانی چون ابوعلی سینا را داشته‌ایم. امام خمینی(ره) گفته‌اند که بعد از ۱۴ معصوم، کسی مثل ابن سینا نیامده است و کتاب‌های او ترجمه و در دنیا استفاده می‌شد. امروز انواع دانشگاه‌های کشور و پژوهشگاه‌ها را در کشور داریم و حق ماست که نوبل بگیریم و به زودی باید با عظمت علمی به این جایزه برسیم.

منادی تاکید کرد: در مجلس شورای اسلامی ما برای رتبه‌بندی معلمان اقداماتی داشته‌ایم. آموزش و پرورش ایران با سابقه صدساله باید به سمت رتبه‌بندی معلمان می‌رفت که این اقدام صورت گرفت. این اقدام عنصر رقابت را وارد نظام کاری معلمان کشور کرد که منجر به افزایش کیفیت علمی آن‌ها خواهد شد. اجرای رتبه‌بندی معلمان برای دولت ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه داشت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین قانون جهش تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با ۲۰ ماده از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای اعتلای علمی کشور است. قرار است سازمان ملی توسعه دانشگاه‌ها نیز شکل بگیرد و همه موانع مالیاتی، بورسی، گمرکی و… را از صادرات و تولیدات برداشته که به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند. همین حالا ۱۶۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت با مصوبات کمیسیون آموزش برای طرح‌های حمایت مالی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

نظر شما