شناسهٔ خبر: 60460996 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چه کسانی پیروزی اردوغان را تبریک گفتند؟

صاحب‌خبر -

شفقنا- رهبران بسیاری از کشورهای عربی و سایرکشورها پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفتند. با این حال هنوز برخی از سران کشورهای عرب پیام تبریکی نفرستاده‌ اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از عربی 21- از اولین لحظات اعلام نتایج انتخابات ترکیه، رهبران جهان به اردوغان تبریک گفتند که اولین آنها تمیم بن حمد امیر قطر، عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر و عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر لیبی بودند.

بعداً سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و ولیعهد او محمد بن سلمان، محمد بن زاید رئیس دولت امارات، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان و دیگران تبریک گفتند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، اولاف شولز صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و … نیز پیروزی اردوغان در انتخابات را تبریک گفتند.

از سوی دیگر تا زمان انتشار این مطلب، سه تن از رهبران عرب یعنی بشار اسد رئیس جمهور سوریه، محمد ششم پادشاه مراکش و قیس سعید رئیس جمهور تونس هنوز پیام تبریکی برای اردوغان نفرستاده اند.
پیش از انتخابات، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، اعلام کرد که آماده دیدار با اردوغان تنها پس از خروج نیروهای ترکیه از سوریه است.
اردوغان هم در پاسخ گفت که کشورش حضور خود را در شمال سوریه حفظ خواهد کرد و درخواست بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای عقب نشینی را نخواهد پذیرفت.
از سوی دیگر، کاخ سلطنتی مراکش علیرغم روابط خوب دو کشور، هنوز پیام تبریکی از طرف پادشاه محمد ششم برای پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه صادر نکرده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به ذکر خبر تبریک عبدالله بنکیران، دبیر کل حزب عدالت و توسعه این کشور بسنده کرد که در این پیام وی از از خدمات اردوغان به ترکیه و جهان اسلام قدردانی کرد.

قیس سعید رئیس جمهور تونس نیز به مناسبت پیروزی رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود در انتخابات پیام تبریکی صادر نکرده است.

اردوغان جزو اولین کسانی بود که پیروزی سعید در انتخابات ریاست جمهوری تونس در سال 2019 را به او تبریک گفت.

متن اصلی را اینجا بخوانید

نظر شما