شناسهٔ خبر: 60460913 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفتگو با آنا: حمایت از دانش‌بنیان‌ها هدفمند شود

توجه به بازار، اولویت اول در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان خاطرنشان کرد: مارکتینگ، بازار و توجه به نیاز‌های مصرف‌کننده اصلی مهم در حمایت از شرکت‌های دا‌نش‌بنیان است و ما نیز در ایران نباید این چرخه را معکوس اجرایی کنیم.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد جعفری، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ظرفیت‌های جذب شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد ایران اظهار کرد: مارکتینگ، بازار و توجه به نیاز‌های مصرف‌کننده اصلی مهم در حمایت از شرکت‌های دا‌نش‌بنیان است و ما نیز در ایران نباید این چرخه را معکوس اجرایی کنیم. امروز شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها  بیشتر جنبه شعاری پیدا کرده و دائما روی آن مانور داده می‌شود.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هدفمند و اصولی نبوده است

جعفری عنوان کرد: در بحث سیاست‌های لازم برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر درگیر شعار‌های تبلیغاتی شده و سیاستگذاری‌ها هدفمند و اصولی نبوده است.

وی افزود: اگرچه حمایت‌هایی مطرح شده و ورود آن‌ها به بازار تسهیل شده است، اما به نیاز‌های بازار توجه نمی‌شود. باید گفت که نیازی به تولید در همه حوزه‌ها وجود ندارد و این تفکر عجیبی است که بخواهد ما در همه زمینه‌های تولید خودکفا باشیم.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و ازبکستان عنوان کرد: باید مزیت‌های تولید و نیاز‌های بازار سنجیده شود و بر تولیداتی متمرکز شویم که در مسیر اهداف و نیاز‌های جامعه بوده و در آن مزیت تولید و دسترسی به مواد اولیه وجود دارد. در این مسیر شرکت‌های دانش‌بنیانی که به صورت علمی و تخصصی فعالیت کرده و تکنولوژی روز تولید را مورد استفاده قرار می‌دهند باید مورد حمایت قرار گیرند.

در جهان، اولویت نخست به تجارت داده می‌شود

وی با تاکید بر هدفمندشدن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: اینکه بگوئیم از همه شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌شود هدفمند نخواهد بود. هیچ کشور مترقی در جهان نیست که ابتدا تولید کند و پس از آن به دنبال بازار بگردد؛ بنابراین مارکتینگ، بازار و توجه به نیاز‌های مصرف‌کننده اصلی مهم در حمایت از شرکت‌های دا‌نش‌بنیان است و ما نیز در ایران نباید این چرخه را معکوس اجرایی کنیم.

 رئیس سابق کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در جهان، تجارت در اولویت نخست است به این معنا که بازار سنجیده می‌شود و با احصاء نیاز‌های بازار، کار تولید با هدف پاسخگویی به نیاز‌های بازار داخلی و بازار‌های صادراتی آغاز می‌شود.

ضعف در بازاریابی برای بازار دانش بنیان ها

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های بزرگ باید به سمت تولیدی حرکت کنند که بازار آن کاملا شناخته شده است و تولید با سلایق مصرف‌کننده صورت می‌گیرد، اما ما در وضعیت کنونی ضعف در بازاریابی داشته و محصولاتی تولید می‌کنیم که پس از فرآیند تولید باید به دنبال مصرف‌کننده و مشتری آن باشیم.

در بحث حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید ابتدا تحلیل بازار صورت گیرد

جعفری تصریح کرد: در بسیاری ازکشور‌های جهان تولید ارزشمند است و این تجارت است که تعیین می‌کند تولید در چه مسیری حرکت کند؛ بنابراین در بحث حمایت از دانش‌بنیان‌ها نیز باید ابتدا تحلیل بازار صورت گیرد و با شناسایی بازار هدف و سلایق مصرف‌کنندگان به تولید پرداخت این دقیقا همان کاری است که چین در حال انجام است و برای همه سلایق و نیاز‌های بازار‌های جهانی تولید می‌کند.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند متولی واحد است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ما نیازمند متولی واحد است، عنوان کرد: به طور قطع انجام هر هدفگذاری صورت‌گرفته نیازمند متولی واحد در اجرا است و نباید در این بحث به صورت جزیره‌ای عمل شود.

عملکرد‌های جزیره‌ای آفت مدیریتی در کشور شده است

جعفری تاکید کرد: متاسفانه عملکرد‌های جزیره‌ای، آفت مدیریتی در کشور است و در کمیسیون تجارت اتاق ایران نیز به این نتیجه می‌رسیدیم که هر جا موضوعات مبهم و لاینحل به طور مثال در مورد منشاء ارز حاصل از تجارت وجود داشت به دلیل ورود نهاد‌های موازی مانند وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک بوده و هر یک از این نهاد‌ها توپ را در زمین دیگری می‌انداخت در حالی که اگر برای هر مبحث یک متولی واحد وجود داشته باشد بسیاری از مداخلات بین دستگاهی مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما