شناسهٔ خبر: 60460704 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد؛

کدام سینماگران شامل عفو رهبر انقلاب شدند؟

رئیس سازمان سینمایی از عفو برخی سینماگران دارای پرونده قضایی و امنیتی توسط رهبرمعظم انقلاب خبر داده و از تداوم فعالیت‌ برخی از آن‌ها نیز انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رئیس سازمان سینمایی در صحبت‌های خود در گردهمایی سینماگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  که شامگاه هشتم خردادماه در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، اشاره به این که سال ۱۴۰۱ سال سختی برای سینماگران بود، افزود: سالی را که پشت سر گذاشتیم سال امتحان برای سینمای ایران می‌دانم. سالی که در آن برخی از اهالی سینما با واکنش به موقع و فعالانه نمره قبولی گرفتند، برخی با تک ماده قبول شدند؛ سال گذشته سال امتحان همه ما بود که برخی نمره قبولی گرفتند، برخی با تک ماده قبول شدند و تعداد اندکی هم مردود شدند که این مشهود است اما بهتر است از جزئیات آن بگذریم.

محمد خزاعی اظهار کرد: همه کسانی که در زمان اغتششات اظهارنظر و اقدامات نادرستی داشتند و یا حتی قبل از این ماجراها پرونده قضایی داشتند مورد عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند. در همین راستا برخی بانوان سینماگر که نمی‌خواهم اسمشان را بیاورم یا سینماگرانی مثل آقاین جعفر پناهی و محمد رسول اف مورد عفو رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند و می‌توانند آزادانه فعالیت کنند.

** کت و شلوار خود را درست کنید!

وی افزود: در این حوزه ما کاره‌ای نبودیم. می‌توانید از قوه قضائیه هم جویا شوید. با این حال برخی ازهمین دوستان به فعالیت‌های خود همچنان ادامه می‌دهند. گاهی به آن‌ها گوشزد می‌کنم شما مورد عفو همین نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اید و برخی هنوز از سازمان صداوسیما حقوق می‌گیرند، چگونه ناگهان با جریان اپوزوسیون عکس یادگاری می‌گیرند؟

خزاعی گفت: کت و شلوار خود را درست کنید! این که شب کت اپوزوسیون را بپوشید و صبح شلوار موافقان را به تن کنید اشکال دارد. تمام کسانی که در سال گذشته دچار مشکل شدند و پرونده داشتند در جریان ناآرامی‌ها و بیانیه «تنفنگت را زمین بگذار» صادر کردند تا سال پر برحاشیه برای سینما رقم بخورد، همه مورد عفو رهبری قرار گرفتند و حالا می‌توانند آزدانه فعالیت کنند.

** در سینما، جهان تک قطبی نداریم

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: چند صباحی است که برخی در مجامع بین‌المللی می‌گویند که سینمای ایران تحریم می‌شود، تحریم، اما ادبیات انسان‌های ضعیف است، مبنای ادبیات قوی بر عقلانیت و ارتباطات است. تحریم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی همه و همه از روی ضعف است. سینمای ایران هیچ گاه تحریم نمی‌شود. جهان تک قطبی در سینما تمام شده است. شاید گروه اندکی تلاش کنند سینمای ایران به حاشیه برود، همان‌ها هستند که بیانیه صادر می‌کنند برای حضور آثار ایرانی در جشنواره‌ها شرط می‌گذارند و. اما این‌چنین نمی‌شود. این یک ابطال بزرگ است؛ اینکه دو سه نفر قبلاً در سینما فعالیت می‌کردند و حالا آن ور بساطی راه انداخته‌اند و علیه مام وطن و سینمای ایران فعالیت می‌کنند به جایی نمی‌رسند.

خزاعی با اشاره به حضور آثار ایرانی در جشنواره کن نیز گفت: درباره جشنواره کن هم باید بگویم وظیفه ما صیانت از سینمای ایران و ایجاد امنیت شغلی است اینکه فیلمی زیرزمینی تولید و روانه بازار شود و مسائل شرعی را رعایت نکند، امنیت شغلی را به خطر می‌اندازد. وظیفه نهاد‌های صنفی این است که مراقبت کنند. همین جا می‌گویم هر کسی به هر دلیلی با فیلم‌های قاچاق بدون مجوز در ایران و خارج از ایران و علیه جمهوری اسلامی همکاری کند با این دوستان قطع ارتباط می‌کنیم. خانه سینما هم همین کار را می‌کند. تمام عوامل این آثار از بازیگر و تهیه‌کننده تا عوامل فنی دچار مشکل خواهند شد اگر این کار‌ها را نکنیم دیگر سینمایی نخواهیم داشت که بخواهیم امنیت آن را تأمین کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما