شناسهٔ خبر: 60460663 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

گروکشی برای کاهش تولید یا افزایش مجدد قیمت‌ها

ماجرای ادعای ارزی خودروسازان ابهام دارد!

صاحب‌خبر -

 


ماجرای ادعای مدیرعامل ایران‌خودرو و معاون وزارت صمت مبنی بر کاهش تولید خودرو به‌دلیل تامین نشدن ارز و سپس اعلام تامین آن، ابهامی ایجاد کرد که آیا مشکل ارز است یا بهانه جدیدی برای کاهش تولید و رشد مجدد قیمت‌ها.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حالی که مدتی است با افزایش تولید شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم؛ مدیرعامل ایران‌خودرو پس از معاون وزارت صمت مشکل ارز را بهانه‌ای برای کاهش تولید اعلام کرد. مسئله‌ای که از آن بهانه‌ای برای کاهش تولید و رشد مجدد قیمت هم برداشت می‌شود.
مشکل تأمین ارز برای صنعت خودرو روز یکشنبه با انتشار نامه منوچهر منطقی؛ معاون وزارت صمت به سازمان توسعه تجارت رونمایی شد و منطقی در این نامه ضمن هشدار در مورد توقف قریب‌الوقوع خطوط تولید خودروسازان؛ خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد.
البته پس از انتشار این نامه، یکشنبه‌شب و فقط چند ساعت پس از خبر اول، منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت اعلام کرد که «مسائل مرتبط با تأمین ارز صنایع خودرو و قطعه‌‌سازی کشور مرتفع شد».
این در حالی است که دیروز نامه دیگری درباره موضوع تأمین ارز خودروسازان این‌بار توسط عظیمی؛ مدیرعامل ایران‌خودرو منتشر شد که مربوط به 17 اردیبهشت 1402 است. مدیرعامل ایران‌خودرو در این نامه به نیازی سرپرست وزارت صمت اعلام کرد؛ «این واحد تولیدی به‌دلیل کمبود ارز مجبور به توقف تولید خواهد بود و حتی با این‌ روند چالش تولید خودرو در سال 1402 جدی و احتمال تأخیر در تحویل خودروها به مشتریان بدیهی است.»
در حالی خودروسازان مدعی مشکل تأمین ارز برای این صنعت هستند که اعلام حل شدن این موضوع در مدت کوتاه، ابهاماتی را درباره صحت و سقم این ادعا ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه آیا صنعت خودرو واقعاً مشکل تأمین ارز دارد یا با توجه به کاهش اخیر قیمت خودرو در بازار با توجه به رشد تولید، بهانه جدیدی برای کاهش تولید و رشد مجدد قیمت‌ها در کارخانه و بازار مطرح
است.
این مسائل در کنار استنکاف خودروسازان مونتاژی از رعایت مصوبه قیمتی شورای رقابت، نشان می‌دهد مشکلات خودرو‌سازی دولتی که حالا خودروفروشی و بنگاه‌داری هم به آن اضافه شده تمامی ندارد و ضرورت دارد که مسئولان با این تلاطم‌سازی‌ها قاطعانه برخورد کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما