شناسهٔ خبر: 60459985 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

پس از سفر سلطان هیثم

روابط اقتصادی ایران و عمان شتاب گرفت

صاحب‌خبر -

 

پس از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عمان در سال گذشته و سفر متقابل سلطان عمان به ایران طی دو روز گذشته، مناسبات اقتصادی دو کشور در آستانه جهش قرار گرفت.
سفر سال گذشته رئیس‌جمهور کشورمان به عمان و سفر سلطان عمان به تهران در دو روز گذشته که با امضای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی قابل‌توجهی همراه بود، مناسبات تجاری دو کشور را در آستانه جهش قرار داده است.
در همین زمینه موافقت‌نامه مطالعه و همکاری درباره میدان مشترک هنگام (با نام عمانی بخاء غربی) در جریان سفر هیثم بن‌طارق آل‌سعید به ایران روز یکشنبه (هفتم خردادماه) با حضور
سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و سلطان عمان، بین دو طرف امضا شد.
همچنین در حاشیه دیدار وزیر صمت ایران و وزیر بازرگانی عمان به‌عنوان رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور، تفاهم‌نامه همکاری در زمینه صادرات خودرو از ایران به عمان و صادرات مجدد به سایر بازارهای ثالث میان مدیرعامل ایران‌خودرو و بخش خصوصی عمان به امضاء
رسید.
سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد کشورمان هم درباره دستاوردهای اقتصادی این سفر توضیح داد: در سفر هیئت عمانی به ایران، یک توافق‌نامه جهت تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و عمان به امضا رسید که براساس آن دو کشور طرف‌هایی را معرفی کردند تا پروژه‌های سرمایه‌گذاری، چه در عمان و چه در ایران به تأیید این کمیته مشترک برسد و به‌سرعت وارد مرحله اجرا شود.
وی ادامه داد: همچنین یک توافق‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری مورد توافق طرفین قرار گرفته که بعد از طی مراحل در مجلس عمان، به امضای دو طرف خواهد رسید.
در همین ارتباط عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: با توجه به نقش و جایگاه تاریخی که عمان در طول تمام سال‌های گذشته در منطقه داشته سفر سلطان این کشور به ایران می‌تواند مقدمه توسعه روابط اقتصادی در بخش‌های مختلف باشد.
مهدی علی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا به ظرفیت قابل‌توجه توسعه روابط دوجانبه ایران و عمان اشاره کرد و توضیح داد: عمان در حال حاضر به‌دنبال فعال کردن یکی از بنادر خود به عنوان‌ هاب انرژی منطقه است که با راه‌اندازی آن قطعاً امکان استفاده از این منبع برای ایرانی‌ها به وجود خواهد آمد. از طرف دیگر برای واردات کالا از عمان و سایر کشورها نیز می‌توان روی ظرفیت این کشور حساب باز کرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به حرکت رو به رشد اقتصاد عمان و روابط سیاسی مساعدی که میان دو کشور وجود دارد می‌توان امیدوار بود که سفر شاه عمان به ایران می‌تواند به مقدمه مهم برای توسعه روابط اقتصادی دوجانبه و رابطه ایران با سایر کشورهای منطقه و جهان منجر شود.
گفتنی است براساس آمارهای گمرک، حجم تجارت طرفین در سال ۹۷ یک میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار، سال ۹۸ معادل ۶۹۴ میلیون دلار، سال ۹۹ معادل ۸۷۲ میلیون دلار، سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ معادل یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار بوده است.

نظر شما